suntour qloc - Kan jag byta till något annat?

scott730plus

Aktiv medlem
Min frugas cykel har på framdäcket nåt som heter suntour qloc 2. Jag tog loss däcket och sen dess har det inte gått att få till som det var från början. Lååång historia kort :)
Det är en sån här: https://www.rosebikes.se/suntour-q-loc-axle-15-mm-mtb-824165

Det hänger väl ihop med framgaffeln som är en Suntour NEX-E25 LO DS, TA15x100 mm, Tapared vad jag förstår?

Kan jag byta ut framaxeln till något annat för att slippa den där skiten? Vad måste jag tänka på eller är det bara den som fungerar?

Vad är det frågan om? Får du inte i axeln igen? Har den gått av, eller vad är fel? :unsure:

Jag får i axeln igen och har tog bilder på hur det satt innan jag tog isär skiten. Men trots det får jag inte låsfunktionen som dom så fint visar i videon att fungera. Får heller inte den jävla låsringen att sitta fast. Förstår verkligen inte. Den ser inte förstörd ut eller skadad så kan bara inte förstå varför den inte vill fungera.

10 sek in här:

Den funktionen att den ska låsa sig eller vad jag ska säga får jag inte till. Helt hjälplös.

Får du den helt igenom så att fjädrarna klickar ut på utsidan av gaffeln? Prova att skruva ut eller in på justeringen kanske. Har själv haft en sån på en gaffel men tyckte den funkade perfekt alltid. Mystiskt.

Själva axeln är såvitt jag vet märkesspecifik och en konstruktion som bara Suntour har.

Jag har tagit ut den helt så jag har den vid skrivbordet... Hur jag än vrider å vänder så får jag inte till låsningen. Har den framför mig nu. Förstår ingenting. Sätter ihop den precis som dom gör på videon men när dom pressar ihop och vrider så fastnar inte min på samma sätt. Mycket märkligt.

Okej så jag är fast med den här skiten... fantastiskt :D

Längst ut så sitter det typ en silverbricka. sen utanpå det en låsring typ. Den låsringen går knappt att sätta dit. Men när den väl är på plats så ramlar den av hur lätt som helst haha.. hur är detta ens möjligt.

Jag råkade ut för samma sak, men för mig så var o-ringarna trasiga också. Det är ett jävla pillande att få ihop igen, men en fin liten mejsel att peta låsringen på plats, och en hel del tålamod så går det.

Den här hjälpte mig att få ihop allt till slut:

jag lånar tråden,
jag köpte idag en begagnad Vitus Nucleus 275 VRX och råkade direkt skruva isär q-loc axeln då jag skulle ta av däcket (det är första gången jag ser den modellen)

jag har nu satt ihop den igen och den fungerar, men låsbruckan (den super lilla som sitter ytterst) fäste inte alls så jag deformerade den lite med tången så att den skulle sitta kvar.

saken är ju som sådan att då axeln är låst i gaffeln så ligger inget emot den låsbrickan, så jag är 99.99% säker på att den kommer vibbrera av ändå. ärligt talat hur viktig är den?... ?

Tillbaka
Topp