Super73, sverige godkänd eller ej?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sebzon

Medlem
Hejsan,
Är otroligt sugen på att köpa mig en Super73 elcykel som är EU godkänd men jag kan inte bli klok på reglerna här i Sverige. Någon som vet och har erfarenhet?

Det är ju så att motorn bara får hjälpa till upp till 25km/h och ha en effekt på 250W.
Denna cykel har en effekt på 1350W men som är limiterad till 250W och har paddelassistans till 25km/h. Är den då godkänd?

Läser på sidor att nettoeffekten inte får vara högre än 250W men vad betyder det exakt? Medan transportstyrelsen säger att motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt men vad betyder det?

Tackar för alla svar.
(Det kanske är jätte tydligt men jag kanske inte vill se sanningen bara.. )
Vet ni kanske vart jag kan ringa eller maila för att få ett exakt svar så är jag super tacksam för det med!

/Sebastian von Benzon

Hejsan,
Är otroligt sugen på att köpa mig en Super73 elcykel som är EU godkänd men jag kan inte bli klok på reglerna här i Sverige. Någon som vet och har erfarenhet?

Det är ju så att motorn bara får hjälpa till upp till 25km/h och ha en effekt på 250W.
Denna cykel har en effekt på 1350W men som är limiterad till 250W och har paddelassistans till 25km/h. Är den då godkänd?

Läser på sidor att nettoeffekten inte får vara högre än 250W men vad betyder det exakt? Medan transportstyrelsen säger att motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt men vad betyder det?

Tackar för alla svar.
(Det kanske är jätte tydligt men jag kanske inte vill se sanningen bara.. )
Vet ni kanske vart jag kan ringa eller maila för att få ett exakt svar så är jag super tacksam för det med!

/Sebastian von Benzon

Den är helt uppenbart inte godkänd

De beskriver på hemsidan hur man med deras app kan konfigurera några ”körlägen” som sedan blir tillgängliga på displayen. Dessa körlägen medger en toppfart på 50 samt körning med gashandtag.

Begreppet ”märkeffekt” verkar inte ha prövats i rätten (men har diskuterats på happy …) och det brukar ibland krävas rättsfall för att reda ut hur lagen skall tolkas.

Men om detta landar i rätten är det tämligen öppet mål:

Motorn och fordonet är helt uppenbart konstruerad för en avsevärt högre kontinuerlig effekt än 250W. Det är också mycket enkelt för användaren att växla till detta läge.

För att dra några paralleller, tänk en moped där man tryckte på en knapp för att ta bort 25 begränsningen och få mer effekt.

EN-certifieringen som de hänvisar till är mest riktad mot säkerhet och handlar typ om mekaniskt tålighet samt en del tillägg för el, typ att den inte skall köra iväg av sig själv etc.

Vilket den tydligen gjort enligt denna testare ….

Rawbike klass 2 moppe kanske passar dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp