SuperDuper Budgetnav mtb?

kais01

Aktiv medlem
har beställt ett par 40i scraperfälgar 26or för att pröva 26+, se om glädjen åter infinner sig på den gamla 26an. plan är att ha den på landet, slitaget kommer att bli begränsat.

så jag tänkte lite billigare nav kunde få duga. ett flertal av dom väger bly och har lösa kulor. hittade novatec 711 kring en tusing och under 500g tillsammans fram och bak. men dom har assymetriska flänsar, har svårt att se värdet med detta. med ännu mera budget novatec 042 och symmetriska flänsar är man plötsligt uppe i 700g.

så har det allvetande happygänget något bättre förslag på budgetnav totalt under 500g? skivbroms med 6-bultsfäste, 32 hål 100/135 mm, quick release, som på den gamla tiden. kapslade lager är väl önskvärt, inte helt nödvändigt.

wtb laser disc verkar möjliga, inte hittat dom i 32h..

XT-nav väger 163 + 328 = 491 gram. QR ingår i priset, väger 60 + 64 = 124 gram. Dock CL disc.
Fram 200 kr https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-hb-m785-disc-front-wheel-hub/aid:515796
Bak 450 kr https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-fh-m8000-disc-rear-hub/aid:813687

CL-skivor.
RT81 IceTec väger 119 gram (160 mm) resp 138 gram (180 mm) plus låsring på 8 gram/st som ingår i priset. Inte så tungt.
Eller KCNC Razor 6-bult med adapter för CL. Skivor väger 73 resp. 95 gram, plus adapter/låsringar 23-29 g/st. Spar 50-60 g.

Senast ändrad:
jo, funderade på xt-naven men tyckte dom var i tyngsta laget med sina 600+ g totalt med qr. alltså ingen deal-braker men lättare är ju alltid kul. kör med tune king/kong på 29an. men dom är alltför dyra för det här projektet. tack för tips om skivor:)

kais01 sa:
jo, funderade på xt-naven men tyckte dom var i tyngsta laget med sina 600+ g totalt med qr. alltså ingen deal-braker men lättare är ju alltid kul. kör med tune king/kong på 29an. men dom är alltför dyra för det här projektet. tack för tips om skivor:)
DT-nav som en del verkar tycka vara ok att använda på sina finhjul spar mellan 14 och 147 gram jämfört med XT-naven. Har jämfört nav med 32 hål för classic J-bend ekrar. Att välja lätta istället för tunga skivor är ett billigt sätt att hämta hem vikt.
nav3.png

QR väger typ lika mycket från alla leverantörer (om man inte väljer Ti specialare).
Vill man spara vikt på QR kan man köpa Halo Hey Key som väger 31 + 35 = 66 gram. Spar 58 gram för en hundring http://www.chainreactioncycles.com/se/en/halo-hex-key-skewer-set/rp-prod26621

Väljer man XT-kassett istället för SLX spar man typiskt 30-60 gram (beroende modell). Kostar bara någon hundring extra. Ultegra kedja som kostar lika mycket som standard spar ytterligare 10-20 gram.

Senast ändrad:
tack för välarbetade inlägg sixten. i swiss' prisklass har jag alltså förut valt tune king/kong och varit nöjd. lite högljutt baknav, kanske bra på att skrämma bort vildsvinen, men lätta med dryga 100 resp 200g fram/bak. qr tillkommer.

men det får bli något enklare denna gång. shimano xt, novatec 711 och wtb laserdisc ligger på bordet. tar gärna emot fler förslag!

när det gäller qr kom jag nu på att jag har ett par liknande som halo key i titan liggande i garaget. som jag hade glömt, hihi.

Jag gillar Shimano och deras pragmatiska filosofi. Slår således ett slag för XT-naven. Precis som kais01 reagerade jag på att de var något tunga men i praktiken saknar detta betydelse då denna massa ligger nära rotationscentrum.

Jag hade valt Shimanonav utan att tveka. På min frus 26+ (med trialtech-fälgar) sitter det Shimano Hone-nav.. de funkar bra som SS-nav och bultas med M10x1.

jo tyngden av naven handlar mer om fåfänga. shimano skulle säkert gå finfint. men kul att testa något annorlunda, rattlesnake var klart intressanta. lutar nog fortfarande mer åt pröva novatec. irritationen är deras olikhöga flänsar. är det bra till något frågar man sig.

men sen såg jag dom här, kanske kan vara ett alternativ. finns möjligen synpunkter?

http://www.ebay.de/itm/192100209037...49&var=491998268106&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Tillbaka
Topp