Svart, silver, gunmetal och titangrått. Rent hypotetiskt.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Låt oss rent hypotetiskt säga att jag har en titangrå ram och svart gaffel, samt i övrigt svarta delar såsom styre, stam, sadelstolpe etc. Hjulen, som för närvarande är helsvarta, kommer bytas inom överskådlig framtid, fortfarande rent hypotetiskt.

De nya hjulen kommer bestå av Hope ProII om inte ett Bulb baknav uppenbarar sig, samt DT Comp och XM719 Disc fälgar, eller möjligen XC717 Disc fram då låg vikt kommer prioriteras.

Då uppstår en utomordentligt svår och inte minst dödligt viktig detalj ifråga om färgval.
Kombintationsmöjligheterna är nästan oändliga.
Nav      + eker   + fälg
Svart    + svart  + svart
Svart    + silver + svart
Silver   + silver + silver  (XM719 Disc finns dock inte överallt i silver)
Silver   + silver + svart
Gunmetal + svart  + svart
Gunmetal + silver + svart

Lite kul hade kanske varit gunmetal + silver + någon CD-grå Mavicfälg, men det kan bli knöligt att hitta en lämplig bakfälg. Framfälg finns.

Och frågan är alltså, vad tycker du?

Senast redigerad av en moderator:
Det är viktigt att det blir rätt det här så jag ska tala om för dig hur det funkar.

Fälgarna:
Ska alltid vara svarta, det är lagen. Om du ska ha Mavic (och det ska man ju) så köp 7XX då de har mycket bättre ytbehandling än 5XX och speciellt 3XX. CD-grå kan möjligen gå men kostar fläsk till ingen nytta. Silver är bara fel. Vitt eller andra nymodigheter som orange och rött får man bara ha på DH eller street/dirt-hojar och ägaren måste vara under 20. Så tänk inte ens tanken (och det hade du ju faktiskt inte gjort).

Ekrar:
Ekrarna ska vara silverfärgade. DTs svarta är sämre med en mindre tålig yta än de vanliga silvriga. Ett rent funktionellt val alltså.

Nav:
Mellan gunmetal och svart är det jämnt skägg. Ta det som finns i lager. Fast egentligen tycker jag det är roligare med någon riktig färg på naven. Gärna nåt som går igen på annat ställe på hojen.

App app! Glöm inte å mixa in lite skönt lila anodiserat oxå. Ett par Trans-X barends vore smutt!

Gunmetall ser bra ut i klockor i alla fall. =)

spd_20070910233422_b.JPG
42556.jpg

Gunmetal-svart-svart har jag råkat få som standard på mina hjul. Funkar för mig över 30.

Gun metal och titan skär sig. All black med svarta nipplar och svart ventilhatt. Och bort med klibborna.
Föresten så har jag guld-hope på min guldhojj (så glöm allt jag sagt).

Titan+svart+svart+svart+svart+svart+svart+guld sitter jag och drömmer om för tillfället och snart kanske det går i uppfyllelse också...

Tjena!

Jag kör svarta nav, svarta ekrar, silvriga nipplar och svarta fälgar.. Nipplarna blir en skön highlight..
Samma färg på ramen är jag ganska säker på.. Svart gaffel ibland, ibland vit.. :S

Får man ångra sig? Jag röstar på spam, spam, spam, spam, spam, baked beans, spam, spam, eggs and spam.
Westman: Har du testa dom däcken? Dom är med på någon slags lista jag har.....

Fan, jag började luta mer och mer åt helsilver men XM719 Disc finns bara i svart. Attans.
Mavic borde inse vilken marknad det är med silver. De hade sålt minst två fälgar.
Gunsmoke går nog bort, det blir nog för skrikigt. Sobert är ledordet.

Såhär fint kan silver vara:
file=31160

Tjena!

Funderade också på helsilver.. Men Orv dödade den iden medelst en porrig sadelklämma.. Så det blev svart nästan rakt över..
Helsilver är inte fel nånstans..

Shoot peenad silver finns, blank silver vette sjutton. Sedan faller många styren bort ändå pga bredd, vikt etc. men något borde gå att hitta om ni kikar igenom tex crc:s utbud.

Tjena!

Azonic har riesebars i silver.. Flatbars finns väl högavis hos vilken cykelmånglare som helst..

Roox har haft blanka silverstyren förut. CRC hade inget vettigt när delarna till den hojen köptes, men det ser faktiskt inte så tokigt ut med ett svart EA50 lowrise på. Icke oversize förstås.

Tjena!

En ytterst snabb titt på crc visar att Ritchey, RaceFace, X-Lite mfl har silvriga styren.. Detta på riserbarsidan.. Flatbars har jag ett tjog i källaren om nån vill ha..

Men hur många av dem har blank finish? Det ska ju matcha thomsonprylarna och det blanka styrlagret allra minst.

Tjena!

Azonic har defntivt.. Resten har jag ingen aning om.. Tror dock att Ritchey styret är blankt..

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur många av dem har blank finish? Det ska ju
> matcha thomsonprylarna och det blanka styrlagret
> allra minst.

trassel.jpg ht=286
+
Autosol.jpg ht=267

:-)

I mitt tycke inte värt jobbet:

Saint_polish.jpg

Dremel med stålborste, sandpapper, våtslippapper och slutligen polermedel och polermojäng i Dremeln. Tog nog 3-4h per vevarm och blev oxiderat efter några månader (säkert rätt snabbt att putsa upp igen och bilvax håller dem blanka längre).

galet vad najs med så polerade vevarmar! men det lär nog bli ganska osnyggt snabbt. tackar vet jag mattsilvriga xt-vevar..

captain8track skrev:
> hur funkar det där metall polishen? kan man
> snygga till gamla vevarmar med det?

Om du menar gamla vevarmar typ som på en damknarr med lite ljusroströda fläckar på vevarmar och styre och andra blanka ytor. Så går det hur bra som helst. Ser typ nytt ut efter lite gnidande.

Silvernav, svartekrar, svartfälg, silvernipplar. That is good in life.

Antingen det eller gröna nav och orange Deep V med etiketterna kvar.

har haft svarta ekrar, svarta fälgar o guldfärgade nav, o tror faktiskt det skulle vara snyggare med färgat nav, silvriga ekrar o svarta fälgar.

men äre gunmetal du ska ha som färg på naven, så skulle jag ta svarta ekrar o fälgar.

the_TnT skrev:
> I mitt tycke inte värt jobbet:
>
> http://tnt.happymtb.org/cyklar/Turner-5Spot/Saint_
> polish.jpg
>
>
> Dremel med stålborste, sandpapper, våtslippapper
> och slutligen polermedel och polermojäng i
> Dremeln. Tog nog 3-4h per vevarm och blev oxiderat
> efter några månader (säkert rätt snabbt att
> putsa upp igen och bilvax håller dem blanka
> längre).

jag la en sommar på att polera upp en sachs moppemotor med ungefär samma metod.

silvriga nav, silriga ekrar o svarta fälger är rätt fint det med :D kanske tycker så eftersom jag själv har det. ska ju då vara silvrigt så som polerat, så som hope har, och eller många navfilverkare, dock inte shimano som har matt grå/silver

Helt rätt där Jensen!

Polerat Silver + silver + svart skall det vara.

Pelle Hå: Varför vill du ha 719 bak och 717 fram, du tänker väll inte ha fetare däck bak???

Svart + Svart + Svart = SVENNE BANAN, SVENNE BANAN, SVENNE, SVENNE, SVENNE BANAN!

Jag tror du vet vad Norra Alliansen inte röstar på nu iaf :-)

Stalle (inte Svenne Banan)

silver + silver + silver

Men absolut viktigast är naturligtvis att ekrarna är i silver.

En jäkligt bra kombination som jag körde med för länge sedan var XTR-grå (M950-serien) nav + silver DT Rev/Comp-ekrar + Mavic X517 CD-grå fälgar. En underbar kombination av dyrt och DDR-tråkigt.

Någon som har tips på en silvrig fälg motsvarande 719 Disc? Sun Ringlé vill jag inte ha dock.

s: Det är lite vikt att spara på en lättare framfälg. Historiskt så är det mina bakfälgar som tar stryk, aldrig fram.

orv: Mjae, jag har lite svårt med färgade grejjer. Det kan vara snyggt i enstaka fall, men jag tror att jag tröttnar snart på det.

Jag har själv hjul i silver, men det är ärligt talat inte så snyggt. Oftast är ytan så matt att den ser konstant dammig ut.

Så helsvart är nog rätt. Svart med silvriga ekrar är inte heller så snyggt måste jag säga.

Tillbaka
Topp