Svårt.. Vilken body passar mitt hjul MT600?

Mathew

Medlem
Hej, Jag har försökt googla hur mycket som helst men får ingen klarhet. Jag förstår att man kan sätta dit en XD eller Microsplines-body för att få till 1x12 men hur vet jag vilken frihjulsbpody som passar mitt nav?
Det gäller detta hjul: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m7000/WH-MT600-TL-R12-29.html

Tanken är att byta från 2x10 till 1x12 eller om det är krångligt bara köra 1x11 men då kanske jag tappar i utväxling på högsta?

Hur vet jag vilken body som passar på mitt nav? är det samma på alla Shimano?
/Mattias

Tumregel är nog att på ett shimanonav så kan du inte byta body till SRAM, är det HG du har idag så kanske det finns Microspline men antagligen inte.

12 delat är överskattat. ;) Vill du köra 1x är det absolut enklast att gå till 11-delat. Du kan få en 11-51 kassett där med

Hittar inget i dokumenten som tyder på att MS body finns som ersättning. Kollar man sprängskissen på dealers manual så ser man att motsvarande hjul som heter WH-MT600 och har MS så har en MS-body helt annan infästning. Så nytt hjul eller nöja sig med 11-delat är min kvalificerade gissning

Okej, tack. Ja det hade ju såklart varit behändigt att bara köpa en 11-delad HG-kassett (utan att byta body) men är rädd att jag behöver 10-kugg som minsta. Kanske får bli en 11-46 eller 11-50 kassett ändå.

Okej, tack. Ja det hade ju såklart varit behändigt att bara köpa en 11-delad HG-kassett (utan att byta body) men är rädd att jag behöver 10-kugg som minsta. Kanske får bli en 11-46 eller 11-50 kassett ändå.

Tjena!

Byr till större klinga så behöver du inte ha 10 som minsta. 10 är värdelöst, högt slitage och ineffektivt.

Tjena!

Byr till större klinga så behöver du inte ha 10 som minsta. 10 är värdelöst, högt slitage och ineffektivt.
Okej ja då blir det betydligt enklare. Ska se om jag hittar en 36+ i vettigt pris. Inväntat nu att Bikester ska öppna igen 15e.. stängde just när jag var på väg att beställa.
De hade rejäl rea på GX. Kanske byter till GX istället för XT/SLX. Blir spännande.

Ja, det blir spännande men mest troligt öppnar de med en bättre plan än att sälja ut till 70-80% rabatt. Det är ju en ny ägare

Vad är det för cykling du skall göra och vad har du för utväxling nu? 36+ låter mycket för singelklinga MTB?

Du kan lätt jämföra din nuvarande utväxling med en framtida setup här. Konfigurera din nuvarande setup sen välj compare och lägg in en tänkt lösning med 1x, så kan du laborera med omfång på kassett och storlek på klinga för att se hur det jämför sig med nuvarande

Här är exempel med 11-42 / 36-26 vs 11-46 / 32t

Senast ändrad:
Vad är det för cykling du skall göra och vad har du för utväxling nu? 36+ låter mycket för singelklinga MTB?

Du kan lätt jämföra din nuvarande utväxling med en framtida setup här. Konfigurera din nuvarande setup sen välj compare och lägg in en tänkt lösning med 1x, så kan du laborera med omfång på kassett och storlek på klinga för att se hur det jämför sig med nuvarande

Här är exempel med 11-42 / 36-26 vs 11-46 / 32t

Intressant, fick försöka läsa några gånger men verkar inte vara så stor skillnad på 11-46x32 jämfört med 11-42x36/22. Lite lägre hastighet på 11an. Bra tips med jämförelsen.

Kanske blir bra med 32 ändå. Det har varit mycket pendling tidigare blandad med snabbare stigar tidigare men just nu mest bara pendling och inte så mycket tekniskt, å andra sidan har jag helt andra miljöer nu på ny ort så när jag tänker efter är jag nog ej begränsad vad gäller utväxlingen. Men tror inte jag vågar gå under 32 iaf om jag har 11 bak.

Tillbaka
Topp