Sveriges mtb-stad nr1

Mendel

Medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Vilken är Sveriges mtb stad?

Falun, Östersund och Göteborg antar jag ligger rätt bra till.

Har personligen aldrig cyklat i Falun. Göteborg är lite beroende av att man bor bra till. Östersund har riktigt bra utförscykling och närhet till flera bike parks.

Så ni som vet, vilken är Sveriges bästa mtb stad?

Onemangang

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Vilken är Sveriges mtb stad?

Falun, Östersund och Göteborg antar jag ligger rätt bra till.

Har personligen aldrig cyklat i Falun. Göteborg är lite beroende av att man bor bra till. Östersund har riktigt bra utförscykling och närhet till flera bike parks.

Så ni som vet, vilken är Sveriges bästa mtb stad?
Åre borde väl ligga bra till? Om det nu räknas som stad.

MrSthlm

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Malmö har närmst till alperna så lär blir väl avgöra

Vissa delar av Skåneslätten måste vara lite kluriga, typ slätten utanför Lund, fast det är klart, det hoppar och studsar kanske lite på åkern.
bild-781939.JPG

freber

Medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Hm
I Falun finns i alla fall en inomhus velodrom och Nationalarenan för XCO
Lägg till Mängder med fantastiska stigar och grävda banor och sjukt många duktiga konditionsidrottare. Men det kanske finns andra platser som är bättre :)

peace
Over and out

ps
Jag är inte helt opartisk då jag bor här

Rattnalle

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Asså GBG är väl bäst om man skall räkna nåt som är att betrakta som stad. Massor med stigar och faktiskt lite fallhöjd.

Stalle
Ja Göteborg är ju dels faktiskt en ganska komplett småstad, dels har vi flera stora och riktigt bra områden att cykla i och dessutom på flera sidor av stan men ändå inom cykelavstånd från varandra. Falun är fint men tycker cyklingen hemma smäller högre faktiskt. Enda vi saknar är riktiga berg.

jimpaz

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Grymt bra utförscykling på Frösön - precis som jag skrev. Nära till Åre, weekends i Funäs är fullt rimligt. Hyfsad xc i övrigt.
Men jag frågade vilken som är den bästa, så svara på det istället.
Räknar man så måste Stockholm vara bäst med 3st bikeparks och Hellasskogarna, nära till många områden men okej stigcykling och fullt rimligt med weekends i Falun, Järvsö, Kisa och Gränna.

Att det sedan har varit typ barmark de 3 senaste åren borde också räknas som plus...

Emil777

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Hm
I Falun finns i alla fall en inomhus velodrom och Nationalarenan för XCO
Lägg till Mängder med fantastiska stigar och grävda banor och sjukt många duktiga konditionsidrottare. Men det kanske finns andra platser som är bättre :)

peace
Over and out

ps
Jag är inte helt opartisk då jag bor här
Åsså slope style i Falun !
Inte för mig, men riktigt kul att se och inspireras av.

Det finns många duktiga och engagerade cyklister, så barn/ungdomsträningarna har stora mängder ungar som rullar runt på Lugnet om träningskvällarna. Kul att se det också!

SIE

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Ja Göteborg är ju dels faktiskt en ganska komplett småstad, dels har vi flera stora och riktigt bra områden att cykla i och dessutom på flera sidor av stan men ändå inom cykelavstånd från varandra. Falun är fint men tycker cyklingen hemma smäller högre faktiskt. Enda vi saknar är riktiga berg.
Och en bikepark med sommaröppen lift i brudarebacken!

Mendel

Medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Räknar man så måste Stockholm vara bäst med 3st bikeparks och Hellasskogarna, nära till många områden men okej stigcykling och fullt rimligt med weekends i Falun, Järvsö, Kisa och Gränna.

Att det sedan har varit typ barmark de 3 senaste åren borde också räknas
Har bara varit på besök i Stockholm men kan tänka mig att jag skulle uppleva det lite som Göteborg, för stora avstånd om man inte bor bra till men det är ju en högst personlig preferens. Samma sak är jag van att kunna göra weekends resor på strax över timmen. Helt personligt dock som sagt (jag är inte intresserad av flytta till Stockholm varför jag är negativt inställd 😂) men Stockholm är troligtvis ett toppen alternativ för många!

Mendel

Medlem
Sveriges mtb-stad nr1

Cyklingen i Göteborg är bra! Fungerade fint när man bodde i innerstan. Kan hålla med om att det man ibland önskade längre utförslöpor men kompenseras å andra sidan av kvalitet på många stigar 😅

Mendel

Medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Så du menar att det inte finns en ideell grävcommunity i Åre? Skulle säga att den är betydligt större här än i Falun.

För att inte tala om den i Östersund. Nu tkr ju jag inte Åre är en stad direkt men närheten till Östersund är inte att glömma.

Vet inte om den är större eller mindre än i Falun men ideella krafter har gjort mkt gott.

Glisseur

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
För att inte tala om den i Östersund. Nu tkr ju jag inte Åre är en stad direkt men närheten till Östersund är inte att glömma.

Vet inte om den är större eller mindre än i Falun men ideella krafter har gjort mkt gott.
Folket i Falun har gjort sjukt mycket bra saker för cyklingen där det, plus är duktiga på att berätta vad dom sysslar med. Men antalet ideellt grävda meter led i Åre skulle jag vilja säga är rejält mycket mer än både det i Falun och i Östersund, utan att för den sakens nedvärdera det fantastiska jobb som lagts ner på något av ställena.

Men att kalla Åre för en stad är ju att ta i i överkant såklart. Och Falun har ju helt klart bättre klimat för cykling utslaget över ett helt år.

ooms

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Definera stad... Falun... de e fan ingen stad.

Stalle
Städer är väl de som (tidigare) hade stadsrättigheter.
Men ska man se det utifrån nån slags ”puls” eller liknande, så finns ingen stad öht i Sverige. Stockholmarna tror ibland att de bor i en riktig stad, men internationellt sett är det en riktig håla.

Emil777

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Så du menar att det inte finns en ideell grävcommunity i Åre? Skulle säga att den är betydligt större här än i Falun.
Jag var i Åre för första gången i somras, så jag har ingen riktig koll på cyklingen.
Då åkte vi ju på skistars stigar. Men är det Åre bergscyklister som byggt många av stigarna på Skutan ?
Eller finns det -för mig- okända pärlor i Åre byggda av er ?

( Jag ser det inte som omöjligt att flytta till Åre. Skulle kunna bestämma mig på dagen om jag får familjen med. )

Hälsingland

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Det står väl mellan Östersund och Falun för mig iaf. Skulle säga att Östersund vinner pga närhet till Åre och vålådalen utöver den cyklingen som finns i stan med omnejd.

ensamvarg

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
En mig närstående geologiskt utbildad person (nej inte ’Geologen’) som bor i Lund, hävdade en gång att det är den stad i Sverige som har störst nivåskillnad inom själva ”staden”. Det går säkert att belägga eller inte.

Oggler

Aktiv medlem
Sveriges mtb-stad nr1
Är det xc som åsyftas? Trots mitt elaka inlägg om Östersund så undrar jag seriöst vad som finns där? Jag är där ibland. Och jag ska nog dit i höst. Kan man få ihop en tur på några mil på episk stig utan att hoja omkring med kartan i hand. Vilket område ska jag söka mig till?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer