Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Jo, jag kommer sannolikt använda en annan cykel nästa gång, då jag vill ha.
- bättre tempoposition
- större däckvolym, dels för komfort i längden men också för att minska risken för genomslagspunka på de norrländska "vägarbetena".

Vissa mindre justeringar i personlig utrustning är också aktuella:
- Varmare handskar
- Plats till mer mat på cykeln - stopptiden ska skäras ner kraftigt.

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Startpengar? Han ska vara glad om flyget landar i Kiruna innan sista tåget mot Narvik går för dagen.
Du menar att långcyklingsscenens superstjärnor inte är bortskämda divor som kräver miljonbelopp i startpengar och flyger in med privatjet?

Jaja, vi kan väl crowdfunda en kanelbulle och en automatkaffe från CircleK som ett tecken på gästfrihet.

Värst vad det skrivs i tråden för övrigt. Kul! (Ja, du har dispens GoranS, men då får du allt hjälpa till att justera kitzblitz excelark)

Sverigetempot 2021
Jaha, och därmed var helgerna fram till tävlingsstart uppbokade med utforskande av excels träskmarker. Nästan så att jag funderar på om det inte är enklare att ställa upp i loppet. Man kan ju alltid bryta i Kiruna och ta flyget hem.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
- bättre tempoposition
- större däckvolym, dels för komfort i längden men också för att minska risken för genomslagspunka på de norrländska "vägarbetena".

- Varmare handskar

Min senaste hoj har allt du önskar och mer :) 26x2,2 och en gigantisk väska för all mat. Lite segelvarning kanske men vad fasen betyder aero när man bara kör 210mil.
IMG_8155.JPG

Men allvarligt så förstår jag av du menar. Fick avbryta mitt personliga testlopp i maj pga knät men märkte hur skönt det var med 30mm slanglöst även då det inte fanns vägarbeten. Vissa sträckor fick man verkligen balansera på vägkanten mitt i gruset för att lastbilarna skulle kunna mötas. Bättre tempoposition fixar du väl genom en kortare styrstam?

Sverigetempot 2021
freddiesan sa:
ohellstrom sa:
- bättre tempoposition

- Varmare handskar

Min senaste hoj har allt du önskar och mer :) 26x2,2 och en gigantisk väska för all mat. Lite segelvarning kanske men vad fasen betyder aero när man bara kör 210mil.

Men allvarligt så förstår jag av du menar. Fick avbryta mitt personliga testlopp i maj pga knät men märkte hur skönt det var med 30mm slanglöst även då det inte fanns vägarbeten. Vissa sträckor fick man verkligen balansera på vägkanten mitt i gruset för att lastbilarna skulle kunna mötas. Bättre tempoposition fixar du väl genom en kortare styrstam?

Härligt med extrahandtag i bocken så man inte tappar greppet mitt i skyltsspurten!

Upplevde inte trafiken som speciellt besvärlig egentligen. De där husbilskaravanerna som framställdes i Specialized-filmen har jag inget minne av.

Jag hade ett hemmasnickrat tempostyre senast, bestående av Spinaccis (det enda som passar diametern på mitt gamla styre) och ett par kuddar från ett tempostyre fästa direkt på styret. Nästa gång blir det riktiga tempopinnar och en mer anpassad position. Använde med stor framgång min cross (Cannondale SuperX) vid en långtur till Norge i somras. Den har nyligen genomgått vissa reparationer, men om det lever och frodas om 2.5 år så lär det bli den som kommer med.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
- bättre tempoposition

- Varmare handskar
Ingen justering gällande medresenärer...:)

Sverigetempot 2021
Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit i tråden. Tror inte det.

Men excelarken blir grym denna gång. Jag stämmer av den med Ian för säkerhetens skull.

Sverigetempot 2021
Puh, jag tolkar det som att jag sluppit av excelkroken!

Då den sympatiske unge mannen från de brittiska öarna nu kom på tal (igen?) så kanske det vore läge att starta en liten happyinsamling så att även han kan erbjudas en automatkaffe och kanelbulle i syfte att säkerställa hans deltagande!?

Sverigetempot 2021
Det var INTE jag som tog upp ämnet... men jag räknar kallt med att det till 2020 införts stränga visumkrav för britter som vill in i EU.

Edit: "syfte med besöket: cykla 216mil" kommer nog gallras bort på ett tidigt stadium ;)

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Det var INTE jag som tog upp ämnet... men jag räknar kallt med att det till 2020 införts stränga visumkrav för britter som vill in i EU.

Edit: "syfte med besöket: cykla 216mil" kommer nog gallras bort på ett tidigt stadium ;)

Jag hoppas ändå Steve har en självklar plats.

Sverigetempot 2021
Konkret sa:
ohellstrom sa:

Jag hoppas ändå Steve har en självklar plats.

Det förefaller troligt att Steve kan få en "sponsor" för sitt visum vilket jag räknar med kommer betraktas som fördelaktigt vid ansökan.

Sverigetempot 2021
Bengt-re sa:
Barrett sa:
Blir ju perfekt 40-års present till mig själv.

Dax att börja träna redan nu? ;-)

Provcykla banan i sommar kanske?

Haha, det vore nått!
Körde ju faktiskt ett 20-mila rando i januari (i Thailand av alla ställen), vilket är längsta distansen i år. Har aldrig kört längre än 30 mil (VR). Kan tänkas att det finns idé i att skynda lagom långsamt :-)

Sverigetempot 2021
Barrett sa:
Bengt-re sa:
Barrett sa:

Haha, det vore nått!
Körde ju faktiskt ett 20-mila rando i januari (i Thailand av alla ställen), vilket är längsta distansen i år. Har aldrig kört längre än 30 mil (VR). Kan tänkas att det finns idé i att skynda lagom långsamt :-)
Jag provcyklade Sverigeloppet-banan förra året. Grymt fint och härligt. Är ju vissa indikationer på att det kommer bli en kanonsommar i år igen så det är bara å boka en tågbiljett och köra tycker jag! ?

Sverigetempot 2021
Sambal Oelek sa:
Barrett sa:
Bengt-re sa:
Barrett sa:

Haha, det vore nått!
Jag provcyklade Sverigeloppet-banan förra året. Grymt fint och härligt. Är ju vissa indikationer på att det kommer bli en kanonsommar i år igen så det är bara å boka en tågbiljett och köra tycker jag! ?

Det svåra är nog inte att cykla Tempot, men att övertyga SJ att släppa ombord 100 cyklister med eget fordon på tåget lär vara omöjligt.

Sverigetempot 2021
Sambal Oelek sa:
Barrett sa:
Bengt-re sa:
Barrett sa:

Haha, det vore nått!

Jag har redan kommit god väg i att bearbeta sambon om det förträffliga i att ta en semester i norr nästa sommar (med den lilla detaljen att hon o grabben får åka hem själva). Jag tror inte jag ska utmana ödet med att försöka sälja in en veckas frånvaro även denna sommar ;-)

Sverigetempot 2021
Barrett sa:
Jag har redan kommit god väg i att bearbeta sambon om det förträffliga i att ta en semester i norr nästa sommar (med den lilla detaljen att hon o grabben får åka hem själva). Jag tror inte jag ska utmana ödet med att försöka sälja in en veckas frånvaro även denna sommar ;-)

Titta på fjällen eller titta på flytten av Kiruna, titta på skogen i Storuman, bada i Storsjön, Östersund, bada i Östersjön, Smygehuk. En semestervecka i Sverige.

Sverigetempot 2021
Crocko sa:
Sambal Oelek sa:
Barrett sa:
Bengt-re sa:
Barrett sa:

Haha, det vore nått!

Det svåra är nog inte att cykla Tempot, men att övertyga SJ att släppa ombord 100 cyklister med eget fordon på tåget lär vara omöjligt.

Kanske bra då att sikta på några familjesemester dagar innan så man är ut först? Blir isf egen sovhytt vilket borde bekymra tågvärden mindre?

Hur jag ska få hem cykel från Smygehuk är för tillfället ett mysterium. I gott sällskap av för mig alla andra mysterium gällande långcykling iofs.

Sverigetempot 2021
Barrett sa:
Crocko sa:
Sambal Oelek sa:
Barrett sa:
Bengt-re sa:
Barrett sa:

Haha, det vore nått!

Kanske bra då att sikta på några familjesemester dagar innan så man är ut först? Blir isf egen sovhytt vilket borde bekymra tågvärden mindre?

Hur jag ska få hem cykel från Smygehuk är för tillfället ett mysterium. I gott sällskap av för mig alla andra mysterium gällande långcykling iofs.

Cykla hem den på höstlovet?

Sverigetempot 2021
Det är inte så omöjligt att resa med cykeln på tåg. Dels välkomnar de allra flesta, kanske alla, privata tågbolag cyklar som de är, då förstås på speciella platser, dels fungerar det i säkert 99% av fallen att förvara cykeln i en mjuk väska på de statliga tågen. Även om det är rejält trångt i vissa vagnar så är tågpersonalen väldigt ofta accepterande och rentav hjälpsam om man själv är lyhörd.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Barrett sa:
det är inga problem, cykla till Malmö. Bara 10 mil extra. Fin väg, men räkna med motvind hela vägen :) sedan ta Öresundståget, de har tåg för cyklar och inget emot det.

Sverigetempot 2021
Jag har sannolikt skrivit i tråden för flera år sen, så nåt inlägg ytterligare gör ju varken till eller från.

Inget är dock hugget i sten, men bansträckningen fascinerar mig fortfarande.

Senast flög jag från Köpenhamn till Kiruna via Stockholm och så tåg sista biten.

Sverigetempot 2021
Som sagt, vägen upp med natt tåg i egen hytt borde vara idiotsäkert (i cykelväska)?

Hur är det, finns det möjlighet att skicka packning till målet? Eller får man lösa det själv? Både cykelväska och ombyte vore ju önskvärt att ha väntandes där.

Sverigetempot 2021
Förra gången ingick transport av cykelväska och civilklädre till målet.

För egen del lär jag försöka resa upp med papplåda. Cykelväskan är mest i vägen efter målgång om man inte ska så långt.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
För egen del lär jag försöka resa upp med papplåda.

Är det inte mer praktiskt att resa med tåg eller flyg? ;-P

Jag reser i papplåda som ditt baggage. Mycket billigare.

Men för fan... måste anmälan öppna så tidigt? Har inte alls pitchat färdigt... petert? :)

Aha, som den där norgehistorian om hur hur två åker tåg med bara en biljett ?

Sverigetempot 2021
Bussgods. Bara lägga in cykelpaketet i fraktutrymmet på bussen, så åker du dit på vilket sätt du vill. Går och hämtar ut ditt paket. Kasta lådan. Klart :)

Tillbaka
Topp