Synliga kullager i bakre länkningen efter vurpa

Miro82

Ny medlem
Hej, efter en rejäl vurpa idag så upptäckte jag något fel med nedre infästningen till dämparen bak. Cykeln är en Specialized Stumpjumper FSR 29er comp (2011). Kullagrerna är synliga i bakre länkaget. Föstår inte riktigt hur det kunde gå till. Frågan är... Hur fixar man något sådant? Någon som lyckats med samma?
IMG_6317.JPG
IMG_6320.JPG

Med hyfsat hög fart i en tajt kurva råkade jag dra i styret i ett träd, flög någon meter över styret och landade på rygg.

//Miro

Nu har jag äntligen lyckats få ut skruvarna. Skallen på skruvarna var intryckt i själva öglan på bägge sidor. Krävdes rejält med kraft för att skruva ut dem men efter ett tag så small det till några gånger och de kom ut. Har fått ut kullagrena med och allt verkar se rakt ut. Ska se om jag får ihop det igen eller om jag behöver ett specialverktyg för att pressa dit kullagrena. Hoppas jag inte behöver lämna in cykeln. Min LBS är inte snabbast i stan och det brukar ta minst en vecka innan problemet är fixat i fall de har reservdelar på plats.

Infästningen mot stötdämparen (den delen lagren sitter i) ser ut att ha blivit symmetriskt skev. Det är som att den har tryckts ihop. Tänk dig att baksvingen skulle fjädra normalt nu, det ser ju ut som att ändarna på den lilla gaffeln skulle ta i sadelröret. Enda jag kan komma på som kan åstadkomma det där är en rejäl nedåtriktad kraft på bakhjulet, dvs via lagren som är något sidoförskjutna för man in ett böjmoment. Det ser dock ut som att det borde gå att pressa isär den tills det blir rakt. Fast å andra sidan är det nog bättre att ta hojen till din LBS och be få det fixat, för det är svårt att rikta sådant.

Senast ändrad:
Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Infästningen mot stötdämparen (den delen lagren
> sitter i) ser ut att ha blivit symmetriskt skev.
> Det är som att den har tryckts ihop. Tänk dig
> att baksvingen skulle fjädra normalt nu, det ser
> ju ut som att ändarna på den lilla gaffeln
> skulle ta i sadelröret. Enda jag kan komma på
> som kan åstadkomma det där är en rejäl
> nedåtriktad kraft på bakhjulet, dvs via lagren
> som är något sidoförskjutna för man in ett
> böjmoment. Det ser dock ut som att det borde gå
> att pressa isär den tills det blir rakt. Fast å
> andra sidan är det nog bättre att ta hojen till
> din LBS och be få det fixat, för det är svårt
> att rikta sådant.

Det har du rätt i. Blev lite bättre när man fick bort kullagren men gaffeln från dämparen är något ihoptryckt. Lämnar in hojen så snart det går och hoppas de byter ut delarna istället för att reparera dem. Blir det dyrt så får man ta det på hemförsäkringen.

Tillbaka
Topp