Synpunkter Cube Stereo ONE55 C:62

p3dal

Medlem
Hej,

Någon som har erfarenhet av att köra Stereo ONE55 C:62 Race 29? Försöker förstå om det är/var ett bra köp eller om jag skulle sikta på att hitta något annat. Cykeln såldes för 28k på XXL med 30% "cash back" i form av bonus check.

Jag är nybörjare som försöker hitta en mtb mellan 15-25k, men känns som rena djungeln. Det jag tror jag kommer köra mest är trail, pga tillgänglighet. Behöver något hyfsat all round som hjälper mig upptäcka detta nyfunna intresse.

Får du den för 28k är det ett bra pris för hojen definitivt, vettiga komponenter.
Den är ganska all-around. Vad har du för typ av stigar hemmavid? Är det mycket platt och inte så tekniskt så kan denna bli lite sävlig kanske.

Får du den för 28k är det ett bra pris för hojen definitivt, vettiga komponenter.
Den är ganska all-around. Vad har du för typ av stigar hemmavid? Är det mycket platt och inte så tekniskt så kan denna bli lite sävlig kanske.
Ser att vi delar ort. Runt om kring Göteborg är tanken att köra. Mest Änggårdsbergen och Ruddalen.

Läste denna review och fick lite kalla fötter. https://enduro-mtb.com/en/cube-one55-c62-slt-29-2024-review/ Samtidigt har jag som nybörjare troligen helt andra krav och förväntningar.
Längst ner i den artikeln är en tldr med pros and cons.

Tops
Many high-end components for little money
Sensible frame details
Flops
High front end makes for unbalanced handling
Less reserves than expected
Tires don’t suit the character and intended use of the bike (at all!)
Nervous and sluggish at the same

Det var ingen rolig review men det är alltid svårt att värdera. Hur smart är det att sätta betyg med vad man själv tycker är olämpliga däck?

Sen vet jag inte på vilket sätt den har en hög front jämfört med andra cyklar med samma gaffel. Möjligen är head set med intern dragning lite högre men head tube är normal eller kort.

Ser att vi delar ort. Runt om kring Göteborg är tanken att köra. Mest Änggårdsbergen och Ruddalen.

Läste denna review och fick lite kalla fötter. https://enduro-mtb.com/en/cube-one55-c62-slt-29-2024-review/ Samtidigt har jag som nybörjare troligen helt andra krav och förväntningar.

Tops
Sensible frame details
Flops
För Änggårdsbergen är den typen av cykel perfekt skulle jag säga. Ruddalen är lite slätare men har en hel del tekniska grejor. För Göteborg generellt skulle jag säga det är en typ av hoj som passar väldigt bra.

Nu är det lite över din budget, men typ en YT Jeffsy skulle ju vara toppen tror jag. Tycker deras "Core 2" är bra prissatt. Men finns billigare "Core 1".

Ännu mer budget så finns Radon Slide Trail i olika modeller för väldigt bra priser:

Senast ändrad:

Tops
Sensible frame details
Flops

Enduro-mtb brukar har riktigt bra reviews men den där är lite konstigt. Jag kan hålla med att däck är fel, men det är riktigt enkelt att åtgärda: byta, och det gör många andra reviews. Modellen du tittar på är extremt åt andra hållet: tuffa däck med riktigt mjuk gummi. Specs är bra för priset, åtminstone med rabatt. Enda minuspoäng är bromsar med mjuka plasthandtag. Handtag, bara spaken, går dock att byta till alu, det finns (fanns?) en sats på K&S.

Enda riktiga poäng i review är "nervous and sluggish at the same time". Det skulle hade varit bra med lite mer förklaring. Själva skulle jag prova med styrlager i lite brantare inställning.

Och ja, att klaga på höjden av styret är också lite konstigt när man kan tar bort flera distanser.

Bl.a. jag föreslog nån Cube när nån skulle hitta en enduro till sin unge och ville ha en lätt cykel. Då var den recensionen på tapeten också. Cube kanske har noterat artikeln för den säljs ju med Assegai/Dhr2.
Samma redaktion har recenserat en annan version av One55 några månader tidigare och då med Maxxisdäcken. De har synpunkter på att framhjulet tenderar att lyfta vid klättringar. Den har något konservativ geo men inte så det sticker ut, tvärtom borde den vara livlig och rolig som stighoj.

Tack alla, så snabbt svar och bra input! Låter som det inte är en helt dum hoj för mina behov. Om jag dessutom lyckas kränga av bonuschecken på 8k så låter det som att det även är en bra deal.

I veckan ska jag hämta cykeln, och trots att man ska sluta leta när man har bestämt sig så har det varit svårt att låta bli..
Igår hittade jag en Trek Top Fuel 7 för 20k på kampanj. Alltså samma pris som Cube ovan kommer landa på.
Bör jag omvärdera mitt beslut och gå för Trek Top Fuel 7 istället?

I veckan ska jag hämta cykeln, och trots att man ska sluta leta när man har bestämt sig så har det varit svårt att låta bli..
Igår hittade jag en Trek Top Fuel 7 för 20k på kampanj. Alltså samma pris som Cube ovan kommer landa på.
Väldigt mycket sämre komponenter på Top Fuel 7 samt att det är en hoj med betydligt mindre slag. Kör på Cuben säger jag.

Hej,

Någon som har erfarenhet av att köra Stereo ONE55 C:62 Race 29? Försöker förstå om det är/var ett bra köp eller om jag skulle sikta på att hitta något annat. Cykeln såldes för 28k på XXL med 30% "cash back" i form av bonus check.

Jag är nybörjare som försöker hitta en mtb mellan 15-25k, men känns som rena djungeln. Det jag tror jag kommer köra mest är trail, pga tillgänglighet. Behöver något hyfsat all round som hjälper mig upptäcka detta nyfunna intresse.
Fick du Cashback? fungerade det?

Fick du Cashback? fungerade det?
Jepp det funkade fint. Men man var tvungen att använda pengarna inom 3 månader (trodde först jag hade 12 månader på mig så det blev lite stressigt).

De körde någon drive på sitt poängsystem, där av så mycket cashback.
313313 Poäng 30% superbonus - Cube Stereo One55 C:62 Race 29 24/25

Jepp det funkade fint. Men man var tvungen att använda pengarna inom 3 månader (trodde först jag hade 12 månader på mig så det blev lite stressigt).

De körde någon drive på sitt poängsystem, där av så mycket cashback.
313313 Poäng 30% superbonus - Cube Stereo One55 C:62 Race 29 24/25
Nu verkade det som att man bara får 600kr

Köpte du Cube stereon o vad tyckte du om den?

Tillbaka
Topp