Systemvikt

Systemvikt
Det borde inte spela in. Maximala ekerspänningen skiljer sig inte mycket mellan olika nav och fälgar. Kort flänsdistans ger mjukare hjul. En annan sak är, såklart, när man överskrider max spänningen för att får en tillräckligt styvt hjul. Då kan många saker går sönder.
jag är ute på tunn is, för jag är osäker i de här frågorna. men ja, det var nog det jag gjorde. tyckte jag fick så stor skillnad i spänning mellan driv- och ickedrivsida att jag tappade spänning i hjulet på guppiga rundor. så jag spände mer och mer på drivsidan, sen pajade fälgen. har inte upplevt det problemet så mycket på andra hjul. men borde kanske skruvat isär och haft loctite istället för att spänna hårdare?

DTs Alpine-ekrar är inte starkare än de vanliga DT Comp eftersom båda är 1,8mm som tunnast.
hmm, jag kanake missförstår vad du menar med "starkare", men wheel fantyk menar att 2,3 mm i böjen är som att lägga till 10 ekrar i hjulet https://wheelfanatyk.com/blogs/blog/crack-the-code

Systemvikt
ag är ute på tunn is, för jag är osäker i de här frågorna. men ja, det var nog det jag gjorde. tyckte jag fick så stor skillnad i spänning mellan driv- och ickedrivsida att jag tappade spänning i hjulet på guppiga rundor. så jag spände mer och mer på drivsidan, sen pajade fälgen. har inte upplevt det problemet så mycket på andra hjul. men borde kanske skruvat isär och haft loctite istället för att spänna hårdare?

Skillnaden i spänning borde inte göra att man tappar spänningen. Men man har klart mindre marginal med smalare nav. Själva har jag aldrig haft problem men mina 130 mm bakhjul, men då kör jag inte med packning och jag har "kvalitetshjul". Sen tycker jag att även Boost bakhjul. som motsvarar 141 mm breda QR-nav, har för kort flänsdistans på drivsidan. På min helstel-MTB kan bakdäcket skava mot kedjestagen.

Systemvikt
En annan sak är, såklart, när man överskrider max spänningen för att får en tillräckligt styvt hjul.
Högre ekerspänning ger inte ett styvare hjul, åtminstone inte över en ganska låg ekerspänning

Det finns mätningar av den kände cykelingenjören Damon Rinard på hjul som visar detta
tension.gif

Läs mer här http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scolla ned till
" Does stiffness vary with spoke tension?"
Svaret är
"Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack."

Då kan många saker går sönder.
+1

men borde kanske skruvat isär och haft loctite istället för att spänna hårdare?
Börja istället med tunnare mer flexibla ekrar(tex DT Rev) på vänster sida av bakhjulet, då kan de flexa mer utan att tappa ekerspänningen
Flera kommersiella hjulbyggare bygger sina hjul på så sätt

hmm, jag kanake missförstår vad du menar med "starkare", men wheel fantyk menar att 2,3 mm i böjen är som att lägga till 10 ekrar i hjulet
Nja, den sajten tycker jag du skall strunta helt i.
Varför ekerbrickor är bättre än Sapim Force /DT Alpine eller andra ekrar >2,0 mm i böjen har varit uppe här flera ggr tidigare,
sök i tex hjulbyggartråden eller likn hjulproblemtrådar så borde du hitta svar på din undran

Systemvikt
Det förvånar mig. På MTB är lättaste växel riktigt lätt och den används ofta. Cyklister står då på pedalerna och på en brant backe är nästan allt vikt på bakhjulet. Nav där brukar vara 28 eller 32-håls. Jag har aldrig hört att ekrar eller nav går sönder i såna situationer. Det brukar vara frihjulsmekaniken som fallerar.
Är själv LVG cyklist så mitt exempel får ses anekdotiskt. Köpte en MTB för typ tre år sedan för vintertouring. Detta för balansen skull. Körde mycket asfaltstouring vintertid utan att äta speciellt mkt ekrar (inga som jag minns). Upptäckte sedan att jag kunde på små grusvägar sommartid med cykeln. (Rekade för sportgrus Södertälje). Då började ekrarna stå som spön i backen. Det blev inte ovanligt att jag kunde knäcka en eker var fjärde touringtur. Jag har en ruggigt duktig LBS som bytte ekrar och som även ekrade om bakhjulet. Lösningen blev sedan att byta bakhjulet mot ett robustare bakhjul. Sedan dess inga bakhjulsekrar som gått. Då detta är en begränsad MTB erfarenhet så får den ses som anekdotisk. Men för mig gick ekrarna när jag körde lättaste växeln i backarna och körde jag mindre backigt (vinter och asfalt) betydligt färre och kanske inga. Är själv kemist och inte maskiningenjör men tror att utväxling gör att bakhjulet belastas extra.

Systemvikt
det kommer jag absolut inte göra :) massa intressant där som inte avhandlas på andra ställen lika ingående.
Lite onödigt drastiskt påstående från mig i förra inlägget

Du skall naturligtvis läsa precis de texter du vill.

Jag har bara läst delar av den sida du länkade till och är inte intresserad av att läsa ngt mer.
Men det är jag det.

Systemvikt
Är själv LVG cyklist så mitt exempel får ses anekdotiskt. Köpte en MTB för typ tre år sedan för vintertouring. Detta för balansen skull. Körde mycket asfaltstouring vintertid utan att äta speciellt mkt ekrar (inga som jag minns). Upptäckte sedan att jag kunde på små grusvägar sommartid med cykeln. (Rekade för sportgrus Södertälje). Då började ekrarna stå som spön i backen. Det blev inte ovanligt att jag kunde knäcka en eker var fjärde touringtur. Jag har en ruggigt duktig LBS som bytte ekrar och som även ekrade om bakhjulet. Lösningen blev sedan att byta bakhjulet mot ett robustare bakhjul. Sedan dess inga bakhjulsekrar som gått. Då detta är en begränsad MTB erfarenhet så får den ses som anekdotisk. Men för mig gick ekrarna när jag körde lättaste växeln i backarna och körde jag mindre backigt (vinter och asfalt) betydligt färre och kanske inga. Är själv kemist och inte maskiningenjör men tror att utväxling gör att bakhjulet belastas extra.

Mest handlar väl om kvalitet av hjul, som jag försökte skriva i mitt första inlägg i tråden. I ditt fall skulle jag dock tänka att det är ekrar eller/och ekringen som var problemet.

Själva lägger jag gärna lite extra pengar på hjul, både på lvg och på mtb. Framförallt för att jag tycker om fina hjul men också för att hjul med bra komponenter som är bra byggt håller längre. Jag har just beställt riktigt fina nav till sonens nästa cykel. Då kan han bygga sina första hjul och för mig var det 30 år sen att jag byggde sist. Hjulen behöver vara riktigt starka. Redan nu hoppar sonen ner från stora höjder och kör hård genom stök.

Systemvikt
I ditt fall skulle jag dock tänka att det är ekrar eller/och ekringen som var problemet.
Tror att problemet var att hjulet inte var tänkt för touring. Lösningen tror jag främst är styvare fälg om jag förstod det hela rätt. Då vikt inte är något problem för mig blev lösningen ett billigt hjul. Då de var lättare var svårare att få tag på. Nackdelen blev sämre navtätning. Fördelen lågt pris. Då jag inte kör i lervälling så trodde min LBS att navtätningsproblemet skulle vara något stort problem.

Tillbaka
Topp