Ta bort asfaltsfläckar/tjära från plasträser

Poopzilla

Medlem
Körde över alldeles nylagd asfalt idag och nu är cykeln full av tjärfläckar. Vad använder jag för att få bort skiten utan att förstöra lacken på min nya, fina kolfiberräser? Köpte "Superavfettning", men är lite osäker då det står "Använd inte denna vara på nylackerade och bättringslackerade ytor eller cellulosalack" Någon som har bättre tips eller ska jag bara testa någonstans där det inte syns?

Thomas

Konventionella kallavfettningar är riskfria för lyxplastens epoxyharts, så avfettning funkar prima.
Diesel, fotogen och lacknafta funkar bra de med.

NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> Sonax Flytande hårdvax (lösningsmedel=plåtburk)

+1 funkar för mig oxå

Testa flytande galltvål, naturprodukt baserad på tjurgalla(tror jag). Bra till mycket som har med fläckar att göra. En flaska kostar hundra kronor och går att köpa över nätet. Kan även försöka gnugga med margarin, rengjorde en takkniv från tjära på så sätt. Lika löser lika!

Lika löser lika som sagt, själv använder jag Biltemas lampolja både till asfaltsfläckar och för att göra rent komponenterna. Kassetten blev som ny efter ett par drag med en diskborste doppad i lampolja!

mattel skrev:
> jag skulle ta en vanlig trärasp.. men var
> försiktig! ;)

Med en fetisch på power tools så ligger ju annars vinkelslipen farligt nära till hands.

>
> ny hoj alltså, vad blev det?

En Wilier Izoard. Får mig att känna mig dubbelt så snabb; minst.

Thomas

Anti skrev:
> Jag tror att du kan använda samma sak som du
> brukar dricka på fredagar, alltså T-sprit.
>
> /A

Ursäkta, men jag kan inte läsa det här för jag har tappat synen, men jag har hört att cykeln blev fläckfri med hjälp av OK:s Superavfedtning.

Thomas

Tillbaka
Topp