Ta bort dekaler från Fulcrums Kolfiberhjul

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

jag har ställt frågan till fulcrum via deras kundcenter men de är riktigt dåliga på att svara.

Jag har hittills mha värmepistol fått bort det mesta av klistret när jag dragit bort dekalerna men det har blivit kvar en hel del tyvärr.

Vad ska jag använda för att på ett "snabbt och säkert" sätt få bort klisterresterna?

Jag vill helst inte använda bensin då det är giftigt. Aceton funkade bra på mina Mavic men de är i aluminium.

Mvh JM

Konstigt att dom inte vill svara på hur man tar bort deras logga... ???

Jag tar bort klisterrester med kemisk bensin. I värsta fall aceton. Eller så tar du mina alu-zero. Dom är dekalfria.

.

Bilagor

• IMG_0282.JPG
    IMG_0282.JPG
    39.8 KB · Besök: 88
Aceton har man för att lösa upp limmet på kolfiberhjul med tuber så det gör absolut ingen skada.
(Värmepistol är väl halvfart om man inte vet vilken härdtemperatur fälgarna haft under tillverkningen - men det är ju bra fälgar så det bör vara lugnt.)
Fast en bra idé kan ju vara att använda något som inte dunstar så infernaliskt fort. I de fall inte tvål och vatten funkar (man har ju mer än en gång sett folk kladda med bensin på styren när tvål och vatten funkar bäst :-) ) så är typ lysfotogen eller annat lågaromatisk bättre (men löser inte lika mycket).

När du skall ta bort klisterrester, använd då olja. Solrosolja är billigt. Häll på olja på en bomullstrasa och gnugga tills resterna försvinner. Skonsamt för dig, omgivningen samt lacken. Tvätta bort oljan med en skvätt diskmedel och varmt vatten.

Har testat flera av metoderna ovan med både bra och mindre bra resultat.
Bensin tenderar att smeta ut limmet. Aceton tar bort sånt man kanske vill ha kvar under limmet... Olja är skonsamt och funkar ibland.
Numera använder jag Label Off från Biltema som är snabbt, effektivt och skonsamt!
Har tagit bort klistermärkesrester på kolfiberhjul från Campagnolo (Fulcrums ägare) och HED.
Dessutom otaliga nummerlappar på cyklar och hjälmar.
Spraya, vänta, torka av. (Ibland får man upprepa)

Bilagor

• 2FF92CFB-A31A-40BA-A95D-7CFCDE0AEC51.jpeg
    2FF92CFB-A31A-40BA-A95D-7CFCDE0AEC51.jpeg
    23.4 KB · Besök: 97
Jag brukar använda isopropanol för att ta bort det som blir över efter värmepistol och pill. Betydligt trevligare att arbeta med än aceton och bensin

weldion sa:
När du skall ta bort klisterrester, använd då olja. Solrosolja är billigt. Häll på olja på en bomullstrasa och gnugga tills resterna försvinner. Skonsamt för dig, omgivningen samt lacken. Tvätta bort oljan med en skvätt diskmedel och varmt vatten.
Kul hörru.

CW sa:
weldion sa:
Kul hörru.
Lika löser lika fick jag (och många andra) lära sig på kemilektionen. Olja löser klister. Men, jag föreslår rapsolja. Tror den är starkare är solrosolja.

Värmepistol skulle jag undvika på kolfiber, alltför lätt att få för hög temp på laminatet och ihop med hög ekerspänning bäddar för deformation.
Aceton är lugnt, härdad komposit tål sådant.

Testat isopropanol och olja (raps). Det var så pass ineffektivt att jag skulle haft att göra lång tid framöver.

Om kid1000 säger att aceton är "go" så känns det ganska tryggt.

Ska se om biltemasprayen kan va något innan jag testar aceton.

Senast ändrad:
Är det här motsvarigheten till ”sleeper” inom bilvärlden?

Dvs att det är riktiga grejer men att det ska se ut som hjul från Ali Express.

Senast ändrad:
Tyckte inte att dekalerna bidrog positivt till helhetsintrycket.

Det är många hjul som säger zipp fast de är från Ali express också

Tillbaka
Topp