Ta loss armen till cykelstöd

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Nåt ljushuvud satte sig på pakethållaren till cykeln jag har på jobbet så att cykelstödet böjdes. Så mycket att pedalen inte går runt längre. Stödet är av sorten som är svetsat i ramen, så det är inte bara att ta loss det med fäste och allt.
25CA8B09-3126-4516-B1EE-1F348AA0C45F.jpeg

Och att böja tillbaka har visat sig vara lite knepigt.
Är det någon på Happy som vet om det finns ngt oförstörande sätt att ta loss armen ur ett sånt här stöd?
I brist på det, den enklaste/minst verktygskrävande metoden att ta bort armen?

Om du kan flytta runt stödet så det kan snurra i fästet då vill jag minnas att det bara är typ segersäkring som håller in det mot fjädern. Då bör man kunna lirka ut stödet.

Minns jag fel?

Senast ändrad:
Du behöver ett verktyg som går in i spåren på den vita plastdelen, sen trycker du in (ganska hårt) och vrider om. Sen drar du bara ut stödet med fjäder och allt.

Edit:
En cykelmek av det gamla gardet lär ha passande verktyg. Kanske även nytt stöd i nån låda om man frågar snällt.

Senast ändrad:
Kold sa:
Du behöver ett verktyg som går in i spåren på den vita plastdelen, sen trycker du in (ganska hårt) och vrider om. Sen drar du bara ut stödet med fjäder och allt.
Hoppades på ngt sådant.
Men jag har provat med en låsringstång, trycker så hårt jag kan, och får inte plastinsatsen att röra sig alls.
Kold sa:
En cykelmek av det gamla gardet lär ha passande verktyg.
Det hade ju varit otroligt mycket lättare att ta hojen till en sån ifall pedalerna fortfarande gick runt.....
Kold sa:
Kanske även nytt stöd i nån låda om man frågar snällt.
Stödet går nog att fixa med ett rejält skruvstäd. Men det måste loss först.

Stämmer som Kold skriver, är en typ bajonettfattning. Tror dock att du behöver komma till andra läget (uppfällt stöd) för att kunna trycka in plastsäkringen.

Gorby sa:
Stämmer som Kold skriver, är en typ bajonettfattning. Tror dock att du behöver komma till andra läget (uppfällt stöd) för att kunna trycka in plastsäkringen.
Stödet går att röra, så det är OK. Men det verkar behövas rejält tryck för att insatsen ska röra sig. Inte lyckats än.

Jo, man kan behöva ta i rätt bra ibland för att få loss det. Lättast är om man lägger cykeln på sidan så man kan pressa rakt ner och vrida runt. Låsringstång är nog svårt att få bra tryck med, kanske en lite kraftigare spetstång? Hade en gång en modifierad spisgaffel som passade perfekt men den försvann tyvärr.

Noga applicerat våld löste problemet.
Tog med en brädbit hemifrån för att använda som mothåll och lastspridare mellan kedjestag och cykelstöd. Då gick det att böja tillbaka stödet så att pedalen går fritt IAF.
Så nu kan cykeln flyttas för egen maskin till någon mekaniker som kanske har ett sådant verktyg för att prydligt kunna slutföra reparationen.
Tips på en sån i sthlm?

Jag har ett likadant stöd men mitt problem är att det vill vika sig framåt då jag ställer cykeln på stödet. Jag bumpar därför tråden i hopp om att hitta en lösning.

IMG_3039.JPG

IMG_3040.JPG

Jag hittade en video med ett stöd som har en liknande konstruktion, med ett fäste för stödet fastsvetsat i ramen, men inte exakt samma. I den videon ser man att inne i huset finns en del med flera olika spår, som gör att stödet får sina distinkta lägen (se bild nedan). Det är en brittisk video och mannen i videon kallar delen för "castle" (slott/torn) för att den ser ut ungefär som tornet i ett schackspel. Jag vet inte vad delen heter på svenska. Jag kallar den "torn" tills vidare.

Jag gissar att problemet med mitt stöd är att "kuggarna" på tornet blivit slitna, vilket gör att stödet inte "fastnar" tillräckligt i de avsedda lägena. Mannen i videon säger att detta kan vara ett problem och att man då behöver byta ut tornet. Jag vet dock inte hur jag ska få loss stödet och de delar som finns inne i fästet för stödet, eller om det kräver något specialverktyg. Är det någon som kan hjälpa? Jag vill gärna fixa det själv utan att behöva gå till en verkstad.

1713417847303.png

I videon används ett specialverktyg från Park Tool som heter KS-1 (se bild nedan), men jag tror inte det är vad som behövs i mitt fall.

1713418318941.png

@Kold nämner nedan att man behöver ett verktyg med vilket man kan trycka och vrida om. PTs verktyg KS-1 kan, vad jag kan se i videon, bara användas till att trycka med, inte till att vrida. Vilket verktyg är det jag behöver till min typ av stöd, som jag tror var vanligt på svenska cyklar för några decennier sedan?

Edit:
En cykelmek av det gamla gardet lär ha passande verktyg. Kanske även nytt stöd i nån låda om man frågar snällt.

Jag provade f.ö. att trycka hårt på den "vita" plastdelen med en fast nyckel som tog på båda sidor om stödet, men plastbiten ville inte ge med sig något alls. Jag gjorde det med stödet i infällt läge.

Addendum: Jag hade just på rikligt med 5-56 då jag tror att det kan vara delar inuti fästet som är fastrostade. Testade åter att trycka på plastbiten med den fasta nyckeln, denna gång med stödet i olika lägen. Jag kan se att plastbiten rör sig någon mm inåt om jag applicerar riktigt mycket kraft, men inte så lätt med en 12 mm fast U-nyckel. Ska göra ett försök att söka på {cykelstöd verktyg} och se om jag kan hitta något.

Video:

Senast ändrad:
Nu har jag fått isär skiten. Fastrostat! Efter att 5-56 fått verka någon timme gick det mycket lättare att trycka in den vita plastbiten. Jag använde en skruvmejsel till det. Mha. en tång kunde jag sen vrida plastbiten ca. 1/8-dels varv så att jag kunde få ut den ur fästet. Jag knackade sedan ut tornet från baksidan. Det såg väldigt slitet ut. Jag tänkte ta en tur förbi en eller flera cykelverkstäder idag och se om jag kan få tag på motsvarande del i bättre skick. Det här stödet satt f.ö. på en gammal Crescent, troligen från 70- eller 80-talet, skulle jag gissa.

IMG_3043.JPG

IMG_3041.JPG

IMG_3042.JPG

IMG_3044.JPG

IMG_3046.JPG

Tillbaka
Topp