Jag har ett likadant stöd men mitt problem är att det vill vika sig framåt då jag ställer cykeln på stödet. Jag bumpar därför tråden i hopp om att hitta en lösning.
Jag hittade en video med ett stöd som har en liknande konstruktion, med ett fäste för stödet fastsvetsat i ramen, men inte exakt samma. I den videon ser man att inne i huset finns en del med flera olika spår, som gör att stödet får sina distinkta lägen (se bild nedan). Det är en brittisk video och mannen i videon kallar delen för "castle" (slott/torn) för att den ser ut ungefär som tornet i ett schackspel. Jag vet inte vad delen heter på svenska. Jag kallar den "torn" tills vidare.
Jag gissar att problemet med mitt stöd är att "kuggarna" på tornet blivit slitna, vilket gör att stödet inte "fastnar" tillräckligt i de avsedda lägena. Mannen i videon säger att detta kan vara ett problem och att man då behöver byta ut tornet. Jag vet dock inte hur jag ska få loss stödet och de delar som finns inne i fästet för stödet, eller om det kräver något specialverktyg. Är det någon som kan hjälpa? Jag vill gärna fixa det själv utan att behöva gå till en verkstad.
I videon används ett specialverktyg från Park Tool som heter KS-1 (se bild nedan), men jag tror inte det är vad som behövs i mitt fall.
@Kold nämner nedan att man behöver ett verktyg med vilket man kan trycka och vrida om. PTs verktyg KS-1 kan, vad jag kan se i videon, bara användas till att trycka med, inte till att vrida. Vilket verktyg är det jag behöver till min typ av stöd, som jag tror var vanligt på svenska cyklar för några decennier sedan?
Du behöver ett verktyg som går in i spåren på den vita plastdelen, sen trycker du in (ganska hårt) och vrider om. Sen drar du bara ut stödet med fjäder och allt.
Edit:
En cykelmek av det gamla gardet lär ha passande verktyg. Kanske även nytt stöd i nån låda om man frågar snällt.
Jag provade f.ö. att trycka hårt på den "vita" plastdelen med en fast nyckel som tog på båda sidor om stödet, men plastbiten ville inte ge med sig något alls. Jag gjorde det med stödet i infällt läge.
Addendum: Jag hade just på rikligt med 5-56 då jag tror att det kan vara delar inuti fästet som är fastrostade. Testade åter att trycka på plastbiten med den fasta nyckeln, denna gång med stödet i olika lägen. Jag kan se att plastbiten rör sig någon mm inåt om jag applicerar riktigt mycket kraft, men inte så lätt med en 12 mm fast U-nyckel. Ska göra ett försök att söka på {cykelstöd verktyg} och se om jag kan hitta något.
Video: