Jag kan ge ett exempel från senaste resan innan pandemin: Från Uppsala till Paris för att köra PBP 2019. Inte helt direkt, utan gjorde också stopp på vägen - i det här fallet för att träffa lokala trafikpolitiker och studera bra cykelmiljöer framför allt i Nederländerna. Går också se som en fördel just med tåg - att det är lätt att göra stopp på vägen eller kombinera besök i flera städer, som man ofta rullar in mitt i centrum i.
Ankomst till Malmö med SJ nattåg. Cykeln (en Volae Team liggcykel) i minimal på-tåget-påse, förvarad i skid- och bagagerummet. I stället för hjulväska har kassetten fått en liten skyddsmössa så den inte smutsar ner.
Avgång från Köpenhamn H, efter finfrukost-buffet i Malmö och sen provcykling av "cykelslangen" och andra cykelvägar i Köpenhamn. Många cyklister på stationen, även uppe i stora hallen.
Intercity Hamburg-Köln, med numrerade platser för cykeln. Cykelvagnen gick längst fram i detta tåg, och erbjöd till och med utsikt framåt i färdriktningen över axeln på lokföraren. Notera tandemcykel.
Sen övernattning i Münster, med studiebesök på bland annat deras stora och välordnade "Radstation", en bemannad cykelparkering med uthyrning, cykeltvätt, service och turistbyrå.
Dagen därpå lokaltåg till 's Hertogenbosch, träff med lokal politiker, lunchpaus i gamla stan. Några lokaltåg till därpå, bland annat till Utrecht.
Sen Belgiskt IC-tåg till Gent, en stad ganska lik Uppsala.
Där träffade vi bland annat kommunalråd Tine Heyse, som berättade om hur de fått bort genomfartstrafik med bil och fått ett trevligare centrum (och större omsättning i handeln).
Därefter lokaltåg till Lille i norra Frankrike. Inget tåg efter Münster var bokat i förväg, utan for bara omkring med lokal- och regionaltåg (alla med cykelplatser ombord) och stannade där det var intressant.
Sen mer lokaltåg via lilla Aulnoye-Aymeries bara för att (för jag inte varit där tidigare).
I Frankrike kan man fortfarande åka lok och vagn-tåg ibland i lokaltrafiken.
Gare du Nord i Paris, framme mitt i stan.
Paris, cyklar en bit.
En mycket bekväm resa, med fler spännande stopp. Kul att kunna vara flexibel i schemat och lätt i packningen - skönt att slippa ta cykeln i en stor låda.