tålig mobil

paramedic

Medlem
tålig mobil
Jag ska köpa en ny mobil,jag har tröttnat på att ha flaschiga mobiler med tusentals häftiga funktioner som jag aldrig använder,jag ska ha telefonen till att ringa med sms,mms.
Kravet är att den ska klara av ett par träningsrundor med allt vad det innebär med fukt och ovarsam beh.
Har kollat på samsung b2700 och nokia 3720 men nokian har inte 3g vilket är bra att ha då det är mkt bättre mottagning med det när jag läser på nokian så står det i ngn recension 2,5g vad fasen är det? Eller finns det några andra bra och tåliga mobiler?

tålig mobil
Denna är tålig som fan. Enda problemet med den nuförtiden e väl batteritiderna men var helt okej när den var lite nyare.

Inte mkt funktioner (som jag vet lr bryr mig om iaf).

Tappad denna oändligt antal ggr, många i hög fart på cykeln. Funkar alltid, tål väta bla bla bla. Bra lur om man inte bryr sig om det lite daterade utseende.

Bilagor

• nokia_5140.jpg
    nokia_5140.jpg
    5.8 KB · Besök: 34
Senast redigerad av en moderator:
tålig mobil
5140 har riktigt jobbiga knappar och förhållandevis dålig mottagning. Fast mina användare som är servicetekniker i skogen är onekligen en krävande grupp långt från mobilmaster. :)

tålig mobil
Sonim är tåliga, helt sjukt bra batteritid, men också ett riktigt sunkigt användargränssnitt. De må vara bra på att speca hårdvara och bygga tåliga skal, men interaktionståget missade de för flera år sedan, det är nästan som att sitta med den gamla hajfenan. Men som cykelmobil funkar den utmärkt, den känns helt oförstörbar.

tålig mobil
Jag har en 3720 och tycker den fungerar helt kalas! knappkänskan är riktigt bra och den känns allmänt robust. Visst det finns inte tokigt många funktioner men det visste jag innan. Än så länge har den inte klagat av yttre påverkan iallafall. (den råkade ligga i en snöfylld ficka en halvtimme).

tålig mobil
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw: dissa inte hajfenan.. och att de är
> liknande är ju inte så konstigt då det sägs
> att det är samma utvecklingsteam bakom..

Jag har en hajfena också, den är bra på många sätt men modern kan man knappast kalla den. Det jag tycker är trist är att gänget bakom Sonim hade kunnat göra en mobil som man kan ha som vardagsmobil, men på grund av deras bristande kunskaper/ambitioner/intresse i interaktionsdesignen så känns mobilen plockad direkt från 90-talet. Inget som stör ute på cykelturen där jag använder min, men något som gör att man inte använder den till vardags.

tålig mobil
fredrikw skrev:
> Sonim är tåliga, helt sjukt bra batteritid, men
> också ett riktigt sunkigt användargränssnitt.
> De må vara bra på att speca hårdvara och bygga
> tåliga skal, men interaktionståget missade de
> för flera år sedan, det är nästan som att
> sitta med den gamla hajfenan. Men som cykelmobil
> funkar den utmärkt, den känns helt
> oförstörbar.

de har väll kommit me en ny, som har en hel del förbättringar. dock når de väll ändå inte riktigt upp till de andra, även om samsungs stryktåliga, inte den heller har nå mjukvara att hurra över.

tålig mobil
Jensen skrev:
> de har väll kommit me en ny, som har en hel del
> förbättringar. dock når de väll ändå inte
> riktigt upp till de andra, även om samsungs
> stryktåliga, inte den heller har nå mjukvara att
> hurra över.

Jag har den senaste (ej Pro utan den vanliga XP3 Quest). Förbättringarna handlar enbart om hårdvaran, som jag sa tidigare verkar de inte ha någon som helst koll på hur man programmerar en användbart och modernt mobilt användargränssnitt. Bara som ett otroligt irriterade exempel; när man skriver SMS har de en T9-ordlista, men det går inte att lägga till ord i den, den lägger alltid till ett mellanslag efter ett ord, vilket gör att man måste radera detta om man ska skriva en punkt eller sätta ihop ord. Känns det igen från när T9-ordlistan var ny och ingen hade en aning om hur man skulle göra med den?

Men hur som helst, nog dissande. Jag har ju en själv och är nöjd med den, när jag väl kom över hur mycket interaktionen sög så är hållbarheten och batteritiden helt oslagbar, som den gamla hajfenan fast lite mer kompakt. Får plats perfekt i en ryggficka :)

tålig mobil
Jag hade en Sonim XP1 som bara la av, butiksgarantin hade gått ut, men fick en ny XP3 Quest på Sonims treåriga garanti! Var bara att ringa till Kalifornien, skicka lite mail, så var det klart! Värt en hel del i min bok!

tålig mobil
kaipartai skrev:
> Jag hade en Sonim XP1 som bara la av,
> butiksgarantin hade gått ut, men fick en ny XP3
> Quest på Sonims treåriga garanti! Var bara att
> ringa till Kalifornien, skicka lite mail, så var
> det klart! Värt en hel del i min bok!

Kul att höra, har läst om deras service men det har ju bara varit dom själva som har skrutit om den. Bra att höra att den funkar också.

tålig mobil
Jag har en Samsung B2100 som ska vara något liknande B2700 men lite nyare. Tror den ser mindre flashig ut. Vet inget om användarvänlighet och sånt men jag är nöjd med den och den har hållit ihop. Jag har tappat den en del och hittills har den hållit. Å andra sidan höll min gamla Nokia 1208 för ganska mycket också.

tålig mobil
fredrikw skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > de har väll kommit me en ny, som har en hel
> del
> > förbättringar. dock når de väll ändå inte
> > riktigt upp till de andra, även om samsungs
> > stryktåliga, inte den heller har nå mjukvara
> att
> > hurra över.
>
> Jag har den senaste (ej Pro utan den vanliga XP3
> Quest). Förbättringarna handlar enbart om
> hårdvaran, som jag sa tidigare verkar de inte ha
> någon som helst koll på hur man programmerar en
> användbart och modernt mobilt
> användargränssnitt. Bara som ett otroligt
> irriterade exempel; när man skriver SMS har de en
> T9-ordlista, men det går inte att lägga till ord
> i den, den lägger alltid till ett mellanslag
> efter ett ord, vilket gör att man måste radera
> detta om man ska skriva en punkt eller sätta ihop
> ord. Känns det igen från när T9-ordlistan var
> ny och ingen hade en aning om hur man skulle göra
> med den?
>
> Men hur som helst, nog dissande. Jag har ju en
> själv och är nöjd med den, när jag väl kom
> över hur mycket interaktionen sög så är
> hållbarheten och batteritiden helt oslagbar, som
> den gamla hajfenan fast lite mer kompakt. Får
> plats perfekt i en ryggficka :)

Men om du inte har Pro, så har du väll inte senaste? i o för sig, är väll säkerligen samma mjukvara. att de inte gör den bättre ä lite märkligt.

tålig mobil
JAg har Samsung B2100, Den suger!!!
Jag har Telia och telefonen tenderar till att starta om sig om någon med Comviq tycker bort mig, eller ibland bara för att den känner för att starta om sig. T9 fungerar dåligt och det är knöligt att skriva sms eftersom den envisas med stora bokstäver när jag skall lägga till nya ord, svårt att backa tillbaka till ord och ändra när jag skrivit fel osv. Man-Machine-Integration är uruselt eftersom den inte känns logisk för femöre. Knappen till ficklampan är för lättåtkomlig vilket lett till att jag haft den lysandes i fickan långa stunder, flera gånger.
Undvik!!
Måste dock erkänna att den är stöt-tålig och batteriet håller bra.

tålig mobil
paramedic skrev:
> Jo jag är sugen på nokia 3720 men det är
> problemet att den inte har 3g så jag är rädd
> att det blir dålig täckning,har comviq.

Jag tror vid mobilsamtal o SMS är det kopplat t. GSM o vid 3G används tex. Videosamtal,mms-bilder,mobil-TV o internet.

tålig mobil
Jensen skrev:
> Men om du inte har Pro, så har du väll inte
> senaste? i o för sig, är väll säkerligen samma
> mjukvara. att de inte gör den bättre ä lite
> märkligt.

Inte speciellt märkligt om man antar att kompetensen inte finns, något som jag skulle vilja säga är tämligen uppenbart. Deras fokus är på hårdvaruspecarna.

tålig mobil
Så länge det inte är som någon SE-mobil jag glömt modellbeteckningen på. Skulle sätta upp ett mailkonto, tecknet @ fanns på olika knappar beroende på om jag skrev mailadressen eller kontonamnet. Väldigt genomarbetat.

Fast 910, 990 etc. är inte heller några under av användarlogik...

tålig mobil
Har Sony Ericsson C702, fick den från Telenor, och den gäller för att vara ssk robust, lämplig för friluftsliv, etc. Hittills inga problem. Den tar riktig hyfsade bilder/filmer och har GPS och funkar för enklare surfning på webben, för det sista ska det helst vara mobilsurfanpassade www-sidor.

tålig mobil
hessleberg skrev:
> JAg har Samsung B2100, Den suger!!!

Ursäkta för allt... jag har en B2700 såg jag :-D

Nej, den e griiiim! ;-)

> Jag har Telia och telefonen tenderar till att
> starta om sig om någon med Comviq tycker bort
> mig, eller ibland bara för att den känner för
> att starta om sig.

Nej... det händer aldrig.

T9 fungerar dåligt och det är
> knöligt att skriva sms eftersom den envisas med
> stora bokstäver när jag skall lägga till nya
> ord, svårt att backa tillbaka till ord och ändra
> när jag skrivit fel osv.

Det kan jag hålla med om. Men det är ju inte sämre än nån annan direkt. Alla är ju rätt kassa.

Man-Machine-Integration
> är uruselt eftersom den inte känns logisk för

Görenju!

> femöre. Knappen till ficklampan är för
> lättåtkomlig vilket lett till att jag haft den
> lysandes i fickan långa stunder, flera gånger.

Har jag aldrig lyckats med.

> Undvik!!

Köp!

> Måste dock erkänna att den är stöt-tålig och
> batteriet håller bra.

Jag lyckades faktiskt krossa min nu. Men de krävdes en sjuhelvetes vurpa. Men finns det egentligen nåt allternatvi än Samsung B2100 om man vill ha lite budget eller Sonim om man vill fläska på?

Hajfenan är ju inte ett alternativ. Den är ju faktiskt helt oanvändbar.

Stalle

tålig mobil
oxr skrev:
> Jag har en Samsung B2100 som ska vara något
> liknande B2700 men lite nyare. Tror den ser mindre

Men det är väl ändå tvärt om? B2700 som är senast? Den har iaf 2mp-kamera och B2100 har 1,3Mp-kamera.

Stalle

tålig mobil
Kung Stalle skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en Samsung B2100 som ska vara något
> > liknande B2700 men lite nyare. Tror den ser
> mindre
>
> Men det är väl ändå tvärt om? B2700 som är
> senast? Den har iaf 2mp-kamera och B2100 har
> 1,3Mp-kamera.
>
> Stalle

Nix, B2700 kom först av de två. B2100 är en "budgetvariant" med samma målgrupp.

Jag har också en B2700 och jag håller med dig om nästan allt du skrev i ditt tidigare inlägg utom på T9 som funkar mycket yxigare än på min tidigare Nokia 5140i

tålig mobil
> Nix, B2700 kom först av de två. B2100 är en
> "budgetvariant" med samma målgrupp.

Hittade lite andra skillnader. Det verkar som att 2100 har IP57 men inte så mycket lull lull. 2700 har "bara" IP54 men lite mer lull lull.

Stalle

tålig mobil
Ar val inte vattentatt och sa men maste saga att min SE W890 ar nog min favorit hittills. Skal i enbart metall, tunn profil och har hallit bra hittills. Min W995 overlevde 5 dagar tills en i familjen (inte jag ...) lyckades doppa den snabbt i toalettstolen. Det gick inte sa bra..

Som sagt - min W890 har anvants i Ostafrika, pa strander i Rio, Seychellerna, Zanzibar ... till och med i Sundbyberg en vecka i december och fungerat perfekt hela tiden. Har ju haft ganska manga modeller genom aren men det har maste vara en at SE basta i mitt tycke. Kanske varit kul med Wifi ocksa men da hade den nog varit storre och klumpigare

tålig mobil
Hmmm, 3G, GPS och linsskydd på SE C702, eller inget av detta på den 500 kr billigare Nokia 3720, som man däremot kan drämma iväg med golfklubba, köra över med en bil eller kasta i en tegelvägg?

tålig mobil
Suck, nu står jag också här i valet och kvalet, borde nog skaffa ngt som tål lite. Som extra krav har jag gärna mp3-spelare och riktig hörlursutgång så man slipper använda leksakslurar.

Enl. prisjakt ska Ericsson inte vara så tålig som det sägs, verkar lätt bli sliten osv. Dessutom äter den Memorystick-kort så jag måste köpa nytt sånt. Och den har muppig hörlursutgång så man måste skaffa adapter.

Nokia brukar ju vara pålitligt och bra gränssnitt osv, dock även här ingen ordentlig ljudutgång, i övrigt har jag dålig koll på den här. Någon med erfarenhet?

Sonim har std 2,5mm kontakt, så adapter är lätt att fixa. MicroSD-kort är bra skit. Tåligast? Fortfarande värdelöst gränssnitt? T9-problemen kändes ju rätt dryga, finns inga uppgraderingar/workarounds?
Dyrast?

Hur funkar förresten GPS:erna i t.ex. ericsson och sonim, funkar dde att använda ute i skogen? Kan man lägga in ngn friluftskarta, eller är det bara för vägar?

Tillbaka
Topp