Tåliga 26" hjul

olaola

Aktiv medlem
Tåliga 26" hjul
Idag gav vinterhjulen på en av mina favoritcyklar upp >_< En Miyata Sportrunner som jag fått här på forumet för några år sedan.
Det är 26" fälgbroms, 3x9 med typ 50mm däck (just nu vinterdäck). Pendlingen är 11km enkel. Jag använder den som extracykel, vintercykel och även när jag kör med lastvagn (Hinterher).

Vem har tips på nya eller bättre begagnade? Helst lagom snabba och tåliga men ändå rimligt dyra.
Jag försökte tex researcha vilka hjul Surly hade på sina 26" men de va inte lätt att hitta var de fanns i lager?

Jag har byggt detta bakhjulet själv och skulle ev. kunna tänka mig att byta till en ny fälg om jag kan hitta något som passar utan att jag behöver plocka ihop alla delarna - de tar helt enkelt för långt tid för mig just nu...

IMG_6688.jpeg

hjul.jpeg
miyata.jpeg

Senast ändrad:
Tåliga 26" hjul
Jag har byggt detta bakhjulet själv och skulle ev. kunna tänka mig att byta till en ny fälg
Vad hindrar dig från att göra det?
Går det inte att få tag på fälgen längre?

Du kan ju då ta den krångliga bakvägen och utifrån ekerlängden sortera fram de fälgar som ger samma ekerlängd (med ditt nuv nav och typ av ekring) mha FreeSpoke där du kan sortera fälgar på ERD
Beroende på hur långt upp i nipplarna nuvarande ekrar går kan ERD för nya fälgen ofta skilja 1-2mm utan problem. Jag har tom byggt hjul där jag har bytt från 12mm => 14mm nipplar (mässing!) när jag var för lat o snål för att köpa nya ekrar utan ville använda de ekrar jag redan hade.

OBS
En fälgbromsad pendlare sliter fälgar, köp därför inte endast EN ny fälg.
Ännu bättre blir det förstås att ha flera olika hjul, med likadant nav, kassett och fälgbredd. Jag har själv gjort så (+ reservfälg), inte för redundans utan för att enkelt och snabbt på morgonen kunna växla mellan dubbdäck eller inte.

Tåliga 26" hjul

Du kan ju då ta den krångliga bakvägen och utifrån ekerlängden sortera fram de fälgar som ger samma ekerlängd (med ditt nuv nav och typ av ekring) mha FreeSpoke där du kan sortera fälgar på ERD
Beroende på hur långt upp i nipplarna nuvarande ekrar går kan ERD för nya fälgen ofta skilja 1-2mm utan problem. Jag har tom byggt hjul där jag har bytt från 12mm => 14mm nipplar (mässing!) när jag var för lat o snål för att köpa nya ekrar utan ville använda de ekrar jag redan hade.

OBS
Ännu bättre blir det förstås att ha flera olika hjul, med likadant nav, kassett och fälgbredd. Jag har själv gjort så (+ reservfälg), inte för redundans utan för att enkelt och snabbt på morgonen kunna växla mellan dubbdäck eller inte.
Bygga eget är både tillfredställande, oftast riktigt hållbart och man bygger med de komponenter man vill ha??? lite mer pill bara??‍♂️
Inget negativt mot maskinbyggt….

Tåliga 26" hjul

OBS
Egentligen mest detta >_< och att verkstan är ohemult kall på vintern

IMG_3100.jpeg

Jag har nästan exakt den setup du beskriver (även om jag även har lyxen att ha en cykel utan vinterdäck också). Till denna röda har jag dock haft 2 set med samma mått på fälgarna. Jag köpte 2 set och har bytt till nya fälgar efterhand som de slitits ut (som du föreslår) så jag har inte byggt helt själv. Jag upplever dock att de fälgar jag kört inte håller så himla bra... Har du tips på fälgar?

Cyklade på sommarbakdäcket till jobbet nu i morse och det gick ok. Turligt nog verkar de blir varmt (GBG) om bara några dagar.

Senast ändrad:
Tåliga 26" hjul
Egentligen mest detta >_< och att verkstan är ohemult kall på vintern
Tyvärr påverkar den kalla och ofta brutala verkligheten allt för ofta både cyklandet och hjulbyggandet.
Hoppas att det löser sig så smidigt och snabbt som möjligt för dig

Jag har nästan exakt den setup du beskriver (även om jag även har lyxen att ha en cykel utan vinterdäck också). Till denna röda har jag dock haft 2 set med samma mått på fälgarna. Jag köpte 2 set och har bytt till nya fälgar efterhand som de slitits ut (som du föreslår) så jag har inte byggt helt själv. Jag upplever dock att de fälgar jag kört inte håller så himla bra...
Bra att du har koll.

Har du tips på fälgar?
Ingen alls vad gäller fälgbromsade 26"-fälgar för pendling
Men jag har några ggr beställt billiga fälgar från "outlet-handlaren"
Men frakten kan kosta en hel del, senast jag beställde tror jag det var 24 €!

Cyklade på sommarbakdäcket till jobbet nu i morse och det gick ok. Turligt nog verkar de blir varmt (GBG) om bara några dagar.
+1

Tillbaka
Topp