Tälta och cykla med familj ca 3h från sthlm

hammrstrm

Aktiv medlem
Hej

vi hade tänkt att tälta på first camp och cykla i lugnets anläggning i falun nu kommande helg. (ungarna vill gärna tälta). Men problemen hopar sig... först såg jag att det var XCO-tävling på lördagen som gör att alla leder verkar var avstängda under lördagen (vi ska va där tors-sön) så det var ju tråkigt att läsa, men går väl an ändå.. men nu såg jag även att bergbanan är avstängd för service hela helgen.. Ridå ner...

Känns som vi scannat av vilka mtb anläggningar som har camping i anslutning redan.. Men är det någon ni känner till får ni gärna hojta till. eller om ni har tips på bra campingar (med tillgång till el) i närheten till en schysst mtb anläggning?

(kidsen är mellan 5-8 år)

tips mottages

Tack och bock

Bergs gård i Trosa kommun är 8 mil från Stockholm och erbjuder massa XC stigar och man får tälta.

1748323814576.webp

Finns ställplats för husvagn/husbil men man får inte tälta :-( Brukar åka dit med äldste sonen någon gång om året, då slaggar vi i bilen (camp mode ftw!).
tack för tipset, dock blir det lite tight att sova 5 pers i bilen.. ;) får kika om det finns någon camping för tält i närheten.

Det är en miss att de inte har bättre möjlighet till camping vid Högbo tycker jag. Förut fick man stå med husbil över natten på pakeringen men det får man inte heller längre.

Det är en miss att de inte har bättre möjlighet till camping vid Högbo tycker jag. Förut fick man stå med husbil över natten på pakeringen men det får man inte heller längre.
Det är ju inte bara ett friluftsområde, utan finns ju även en hel del kulturell verksamhet, ett finhotell, osv, så de vill nog hålla lite stil på området.

Men med bil och cykel måste man väl kunna tälta i närheten? Även om man inte kan göra det på parkeringen?

Det är väl bara att ta en sväng på grusvägarna tills man hittar en sjö med ett vindskydd och smälla upp tältet. Camping behöver man ju inte.

Det är väl bara att ta en sväng på grusvägarna tills man hittar en sjö med ett vindskydd och smälla upp tältet. Camping behöver man ju inte.
Nu har vi ett väldigt stort tält och vill ha de hyfsat bekvämt (i camping mått mätt, med el) samt en mtb anläggning. Så vi får ta bike-packing när ungarna är äldre

Nu har vi ett väldigt stort tält och vill ha de hyfsat bekvämt (i camping mått mätt, med el) samt en mtb anläggning. Så vi får ta bike-packing när ungarna är äldre
Jag har tält och grejer i bilen, sen parkar jag bara på någon grusväg och bor i skogen. Det är ju lättare att hitta bra mtb om det inte måste finnas en camping där också.

Finns säkert campings i området oxå.
Ja det finns/fanns en naturcamping vid sjön i Hjulsjö. Vi var där förr-förra sommaren. Holländskt par driver/drev den. Vi kunde låna båt och det var jättefint gäddfiske också.
Jag rekommenderar 😀 Bra XC-cykling, även för barn, och mysigt att tälta.IMG_1369.webpIMG_1366.webp

Hej

vi hade tänkt att tälta på first camp och cykla i lugnets anläggning i falun nu kommande helg. (ungarna vill gärna tälta). Men problemen hopar sig... först såg jag att det var XCO-tävling på lördagen som gör att alla leder verkar var avstängda under lördagen (vi ska va där tors-sön) så det var ju tråkigt att läsa, men går väl an ändå.. men nu såg jag även att bergbanan är avstängd för service hela helgen.. Ridå ner...

Känns som vi scannat av vilka mtb anläggningar som har camping i anslutning redan.. Men är det någon ni känner till får ni gärna hojta till. eller om ni har tips på bra campingar (med tillgång till el) i närheten till en schysst mtb anläggning?

(kidsen är mellan 5-8 år)

tips mottages

Tack och bock
Tråkigt, maximalt oflyt för er, med att det är tävlingar i Falun.
Jag var på Lugnet igår och kan intyga att det är ingen idé den här helgen. "Allt" är bandat men välkommen alla andra helger 🙂

Tråkigt, maximalt oflyt för er, med att det är tävlingar i Falun.
Jag var på Lugnet igår och kan intyga att det är ingen idé den här helgen. "Allt" är bandat men välkommen alla andra helger 🙂
tack för informationen, har försökt kontakta lugnet och får hela tiden olika besked vad som gäller.. så det blev en avbokning istället.. men men får hitta någon annan helg

Det här är en helt ny värld för mig. Tält som tar timmar att slå upp och krav på el.. Det är långt från mitt ideal.

Tillbaka
Topp