Tänka på efter olycka?

testcykel

Aktiv medlem
Tänka på efter olycka?
Hej! Var med om en olycka häromdagen där en bil svängde in framför mig. Resulterade i akutbesök, utslagen tand, hjärnskakning osv. men är glad att det inte blev värre.
Ska man tänka på något särskilt gällande cykeln?
Den har skrapmärken på styre, sadel och snabbkoppling. Allt på samma sida. I övrigt ser den hel ut. Kan något annat ha pajat som jag inte ser?

Tänka på efter olycka?
Skit i cykeln och se till att du mår bra med utslagen tand och hjärnskakning och se till att du nytjar bilistens försäkring även vid tandskadan som annars försäkringskassan håller i och då tar det tid och du får inget för sveda o värk.

Tänka på efter olycka?
Skit i cykeln och se till att du mår bra med utslagen tand och hjärnskakning och se till att du nytjar bilistens försäkring även vid tandskadan som annars försäkringskassan håller i och då tar det tid och du får inget för sveda o värk.
Ok tack! Hur gör jag det? Driver mitt försäkringsbolag det? Har olycksfallsförsäkring.

Tänka på efter olycka?
Bolaget där bilen är trafikförsäkrad kommer att höra av sig (kan ta ett tag). Utgående från din och förarens beskrivning så skapar de sig en bild av olyckan. Det ska dock något extremt till innan du inte får ersättning fullt ut (Cykel saknar ju trafikförsäkring och så fort man har en bil eller annat tungt fordon så innebär det en rejält ökad risk för oskyddade trafikanter).

Tänka på efter olycka?
Bolaget där bilen är trafikförsäkrad kommer att höra av sig (kan ta ett tag). Utgående från din och förarens beskrivning så skapar de sig en bild av olyckan. Det ska dock något extremt till innan du inte får ersättning fullt ut (Cykel saknar ju trafikförsäkring och så fort man har en bil eller annat tungt fordon så innebär det en rejält ökad risk för oskyddade trafikanter).

Ok! Hur får bolaget som har trafikförsäkringen reda på att olyckan skett egentligen? Mitt försäkringsbolag känner ju till det för att jag kontaktat dom.

Tänka på efter olycka?
Mitt försäkringsbolag var ruskigt ointresserade - "Var bilen försäkrad hos oss? Nej, då sköter det andra bolaget allt“.

I mitt fall dröjde det lite pga föraren tog tid på sig att skicka in en vettig beskrivning av händelsen.

Tänka på efter olycka?
Ok! Pratar med mitt försäkringsbolag efter helgen. Tänkte lämna in cykeln för en genomgång, vill bara få det okejat av försäkringsbolag först.

Tänka på efter olycka?
Skador på cykel och cyklist ersätts via trafikförsäkringen oavsett. Men anses cyklisten vållande så kan denne krävas på att betala för skador som har uppkommit på bilen.

Tänka på efter olycka?
Skador på cykel och cyklist ersätts via trafikförsäkringen oavsett. Men anses cyklisten vållande så kan denne krävas på att betala för skador som har uppkommit på bilen.

Nej, inte ens självrisken på bilens trafikförsäkring kan man som vållande cyklist åka på. Som förare kan man klart stämma den vållande cyklisten men om det lyckas leda någonvart vet jag ej.

Tänka på efter olycka?
Det går väl definitivt tänka sig situationer där cyklisten är vållande. Om den kör rakt in i en stillastående bil, t.ex.

Tänka på efter olycka?
Hm det pratas om lite olika saker. Cyklistens skador täcks alltid av bilistens trafikförsäkring.

Det jag och någon till säger är att det finns en (liten) möjlighet att cyklisten åker på att betala för skador på bilen (självrisk eller värre, bilen kanske inte har någon försäkring mot vagnskada) om försäkringsbolaget bedömer att cyklisten är vållande. Går inte cyklisten med på att betala så kan det avgöras i domstol.

Tänka på efter olycka?
Hm det pratas om lite olika saker. Cyklistens skador täcks alltid av bilistens trafikförsäkring.

Det jag och någon till säger är att det finns en (liten) möjlighet att cyklisten åker på att betala för skador på bilen (självrisk eller värre, bilen kanske inte har någon försäkring mot vagnskada) om försäkringsbolaget bedömer att cyklisten är vållande. Går inte cyklisten med på att betala så kan det avgöras i domstol.

Har du några fall att visa upp? Jag säger att det inte är så.
Om bilisten väljer att gå vidare med det i ett civilmål må vara hänt, men det har inte försäkringsbolaget med att göra.

Tänka på efter olycka?
Träna för helvete inte om du har huvudvärk eller mår illa/är snurrig!!! Då kan huvudvärken bli kroniskt. Det hände en kille jag tränade med och då är man inte kaxig kan jag lova.

Tänka på efter olycka?
Jag påstår att det är teoretiskt möjligt,ej troligt.

Vi antar att en cyklist bryter mot några trafikregler och att detta till 100% orsakar en olycka och att därför försäkringsbolaget bedömer att cyklisten är vållande. Reperationskostnaderna för bilen blir högre än förarens självrisk. Försäkringsbolaget måste betala för cyklistens skador men ser en möjlighet att minska sina utgifter genom att kräva/stämma cyklisten för deras utgifter de har fått pga den skada på bilen som de anser att cyklisten har vållat. Nekar cyklisten avgör en domstol.

Tänka på efter olycka?
Jag påstår att det är teoretiskt möjligt,ej troligt.

Vi antar att en cyklist bryter mot några trafikregler och att detta till 100% orsakar en olycka och att därför försäkringsbolaget bedömer att cyklisten är vållande. Reperationskostnaderna för bilen blir högre än förarens självrisk. Försäkringsbolaget måste betala för cyklistens skador men ser en möjlighet att minska sina utgifter genom att kräva/stämma cyklisten för deras utgifter de har fått pga den skada på bilen som de anser att cyklisten har vållat. Nekar cyklisten avgör en domstol.

Bara gissning alltså.

Tänka på efter olycka?
Kalla det vad du vill.
Enligt försäkringsbolaget som utredde olyckan då jag blev påkörd så finns möjligheten och det är därför de vill avgöra vållande innan de går vidare med att ersätta cyklistens skador.

Tydligen är det då fråga om skadeståndslagen och som sagt var är det osannolikt samt kräver att cyklisten har agerat väldigt konstigt.

Samtidigt är det rimligt. En bil står stilla på en parkering. En cyklist kör till synes (enligt oberoende vittnen) med flit rakt in i sidan på bilen. Bilens ägare eller fb vill att cyklisten är med och betalar för skadorna.

Du tror att det är omöjligt?

Tänka på efter olycka?
Leta fram kvitton.. Senast jag pajade hjälmen sa mitt bolag (T-H) att de alltid ersätter cykelhjälmar utan någon avskrivning pga ålder. Vilket de också gjorde.

Tänka på efter olycka?
Bilisten anmäler det och det är här som det är bra att polisen varit på plats.
Bilisten ska anmäla det men ta inte för givet att det görs. När jag råkade ut för olycka för några år sen fick jag själv göra anmälan till bilisten försäkringsbolag, föraren var måttligt intresserad.
Anmäl även, självklart, till dina egna försäkringsbolag.

Tänka på efter olycka?
Bilisten ska anmäla det men ta inte för givet att det görs. När jag råkade ut för olycka för några år sen fick jag själv göra anmälan till bilisten försäkringsbolag, föraren var måttligt intresserad.
Anmäl även, självklart, till dina egna försäkringsbolag.
Ok! Håller på att leta rätt på förarens försäkringsbolag nu.

Tillbaka
Topp