Tänka på vid köp dyrare begagnad cykel?

cykloton

Aktiv medlem
Hejsan, hur fungerar det om man ska köpa en lite finare/dyrare cykel begagnat av en privatperson? Vet att cykeln inte är stulen, så det är klart iallfall. Men vad behöver man anteckna innan man tar över den i ägo? Behöver man anteckna något ID-nummer från tidigare ägare? Tänkte även be om dokumentation och instruktionsböcker.

Hjälp mig med era erfarenheter från finare(och dyrare) begagnatköp.

Mvh Anton

Senast ändrad:
Ofta har säljaren ett kvitto från när hen köpte cykeln ny, du kan säkert få en kopia om du ber snällt (vilket kan underlätta vid ev. framtida försäkringsärende, men det är inget krav). Be om skrivet kvitto från säljaren, där det framgår vem som säljer, vad som säljs och vad det kostar, datum, namn, och namnteckning. Inte svårare än så. Såklart att säljaren bör legitimera sig om du är osäker på om identiteten stämmer, t.ex. om affären görs upp bakom Systembolaget vid Gullmarsplan. Men ofta hämtar man cykeln hemma hos säljaren, och då är det rätt lätt att kolla om adressen stämmer med säljarens uppgivna identitet. Köper du on-line och betalar via Swish (i förskott) får du göra en vettig scam-kontroll via ratsit, allabolag, google, eniro, magkänslan etc.

Originalkvitto om det finns, annars detaljerat kvitto med vad det är för cykel och komponenter som referens om det behöver göras en värdering längre fram.
Manualer brukar inte innehålla nåt av värde.
Har sålt många dyrare cyklar (20k +) och ingen har velat ha någon originalmanual.
Men så klart om det finns så why not.
Dokumentation från eventuell service om sån gjorts av cykelbutik.
Beroende på vad det är för cykel kan det vara smutt att få med sprängskiss och dokumentation över lagertyper och åtdragningsmoment om säljaren hsr detta.

Kolla noga efter sprickor och att allt lirar.
Plocka av hjulen och känn direkt på lagren. Knastriga lager kan döljas bra när hjulen sitter fast och snurras.
På en heldämpad lossa dämparen och känn igenom länkaget ordentligt.
Kom sen ihåg att det är en begagnad hoj och att man ofta får räkna med att byta nåt lager eller så, bara man tar med det i priset :)

Är det LVG så kolla undersidan på gaffeln samt insidan av kedjestagen så det inte är skavt, rätt vanligt att folks spänner hjul fel eller kör med för breda däck så att det skaver. Jag har även vart med om att ett styrrör i kolfiber vart helt mosat när jag tog bort stammen första gången.

Vissa har inte riktigt koll på vad 5-6nm betyder :) alltså drar åt för hårt och förstör saker.

Har lagt med en liten lista på grejer som gjorts när jag sålt. När byte av delar gjorts och dämparservice. Saknas sånt kanske man ska fundera lite extra.

Det kan ju dock också vara så att nån köpt men typ lagt ner och cykeln bara stått.

Swish känns som ett krav. Då blir kvitto och ID-koll inte lika nödvändigt. Tänk på att låsa upp för större belopp för dagen. Tror det är 5000 som mest normalt.

Senast ändrad:
Tack för tipsen hörrni, det är en mountainbike så detdär med skav vid gaffeln av för hårt spänd axel ryker efter som det är thru axle och inte qr. Tanken slog mig igår: borde man ta bort sadelstolpen (se så det går) eftersom det är kol mot kol? Tänkte kolla dethär har jag kommit fram till:
•Känna på hjul,styr,vevlager så det inte är glappt
•Kolla så hjulen är raka
•Kolla efter slitage på däck, Kasett och kedja
•prova så att växlarna lirar som dom ska, är ju trots allt xtr så tycker väll det ska funka smutt.
•känna så gaffeln funkar som den ska
•känna så det inte är luft i bromsarna
•eventuellt, fråga om jag kan ta av sadelstolpe för att se så den inte fastnat
•ev ta av hjulen och se så att lagrena är frirullande även när dom inte sitter på, missade jag något?

Det är ju en kolfibercykel, är det bara att kolla noggrant efter sprickor eller hur gör man för att lättast undvika sådant?

Man bör även inse att man köper en begagnad cykel till nånstans på/under halva priset. Man kan då inte förvänta sig en ny cykel i nyskick, den är trots allt begagnad.

Om jag hade köpt begagnat idag hade jag vägt in årsmodell, marknadsvärde, slitage/skick, möjlighet till reparation av slitage samt totalkostnaden inkl reparation/utbyte av vissa delar.

Tillbaka
Topp