Tänkte eventuellt köpa en Bianchiracer imorgon, men vilken?

st3ll4n

Medlem
Hej!

Tänkte kolla med er vad ni har för erfarenheter av Bianchi. Det är nämligen så att min cyckelhandlare rear ut lite bianchiracerar. Jag står i valet och kvalet mellan två stycken. Båda är coast 2 coast ramen men den ena är i aluminium med 105 komponenter, den ska han ha 10k för. Sen de andra är en C2C ram i kolfiber med 105 komponenter och Mavic Aksium elite(tror hjulen hette så)den är nedsatt i pris från 20k till 15k. Vad tror ni? Hoppas på snabba svar så jag inte står helt handfallen!

Vill du ha kolfiber eller alu?

Nä men för 15k med 105, aksium är väl ett bra pris. Komfortcykel likssom coast2coast

If you buy - the cheapest / with shimano / non carbon - you will regret it.
Not today, maybe not tomorrow, but for the rest of your life.

Att ha en italiensk räser med Shimano eller Sram är helt enkelt oetiskt.
På en italiensk räser kan man enbart ha Campa.

Ah, så Bianchi är italienskt... :-)

"Since May 1997 F.I.V. Edoardo Bianchi is part of Cycleurope A.B. group, the Swedish company of the Grimaldi group, known as the worldwide most important holding in the cycling sector."

Ok ni röstar på kolfiber! Ja det är väl lika bra att göra det riktigt från början så man slipper köpa ny cyckel nästa sommar bara för man inte har kolfiber då liksom. Men Shimano 105 har jag bara hört gott om, så växlarna bekymrar mig inte, bryr mig faktiskt inte om etiken i det hela =) Blir väl till o hänga på låset imorgon då så ingen köper den före mig då...Tack för hjälpen, postar eventuellt en bild här sen när jag har köpt den, eller om jag snålar och köper den billiga, men ändå fullt dugliga cykeln =)

Klart du kan ha Shimano på en italienare. Sist jag kollade hade majoriteten av de ProTour-stall som körde på Colnago Shimano-komponenter. Tror inte att någon av de cyklisterna dödades av stilpolisen...

Jag skulle inte hänga upp mig på hjulen, det skiljer inte många hundra mellan de allra billigaste hjulen och Mavic Aksium. Troligen kommer du att vilja uppgradera hjulen ändå, om du väljer att behålla cykeln en längre tid.

Så valet är helt enkelt mellan aluminium och kolfiber. För mig känns det tveksamt, men testa båda och se om du tycker att det ger dig något extra. Jag tror att den billiga cykeln med nya hjul för 3-4000kr skulle bli minst lika bra.

Slog själv till på en Alu/105 på höstrean. Har inte hunnit avverka alltför många mil ännu på den, men hittills är jag mycket nöjd, har hittat en skön position tycker jag! Det är väl samma ramgeometri på båda, så det är väl storleken på skatteåterbäringen som får avgöra, eller om du inte står ut med den blå/vita lacken på alumodellen :)

Köp alu/105! Lägg 5000 kr på nåt annat kul. Bra skor, däck, cykelkläder, startavgifter mm

Poppe: Förstår hur du tänker och det är ju det allra logiska. Jag tänkte såhär: Om jag köper den i alu så hade jag säkert blivit nöjd med den. Men jag hade ju alltid blickat efter en kolfiberhoj ändå, så risken är stor att jag hade bytt ut den i alu mot en i kol om ett eller två år, och att sälja in racer o köpa ny är ju alltid en förlustaffär. Sen så om man köper en kolfiberhoj med mediokra komponeneter så kan man ju alltid köpa ny grupp senare när köpsuget kommer igen, för ramen har man ju redan. Men det som absolut avgjorde vilken cykel det blev, var att jag satt så jäkla mycket skönare på kolfiberhojen och det är ju det allra viktigaste. Hade rollerna varit omvända hade jag tveklöst fått köpa alu, eller ingen alls. Lägger ev. upp en bild på cykeln här senare idag!

Tack för hjälpen alla!

Här regnar det så här blir dte då inte köpt nån cykel, inte för jag behöver en men hur som helst=P

Bianchi.jpg ht=544

Så ser den ut. Diret från butik så den är ju inte exakt inställd. Sadeln ska höjas, styret ska vinklas en aning uppåt och den fula plstskivan vid kassetten ryker!

Jag är inte odelat positiv till ramens gemoetri. Däremot tycker jag färgsättningen är den bästa som Bianchi åstadkommit på länge.

Crossmax: Ja precis, skrev det under bilden att skivan ska bort! =)
Oskar: Ja jag vet! Men nu har jag i alla fall ramen som jag vill ha! Jag är ju egentligen fattig student men om det blir mycket jobb på extraknäcket sitter det ett par högprofil på inför nästa säsong!
Andermatt: Jag köpte den på Mohlins i kristianstad, dom har rea nu i helgen, men det var det enda exet av denna som jag la beslag på. Dom har modellen över min för 18k tror jag, och sen har dom ju som sagt C2C Alu Shimano 105 i storlek 57 för 10k. Den lär dock ha varit liten i storleken för jag som är 183 cm tyckte den var i minsta laget.

Tillbaka
Topp