Tanten eller hunden?

Booten

Aktiv medlem
Tanten eller hunden?
Häromdagen kom jag cyklandes i förorten, vägen gör skarp en 45 graders högersväng,
vid utgången av kurvan går en tant på vänster sida av vägen med en hund i långt koppel tvärs över hela vägen.
På höger sida är det parkerade bilar, på vänster sida en jättehög trottoarkant.
Jag tänkte för en halvsekund; ska jag köra in i tanten och riskera benbrott eller ska jag köra
in hunden som förmodligen dör på fläcken?

Vad väljer man? tant med brutna ben eller död hund?

Tanten eller hunden?
Man cyklar inte runt dolda hörn fortare än att man kan stanna om det står någon där så det är en ickefråga.

Hunden är dock mest oskyldig till att spärra av hela vägen med kopplet så tanten ligger nära tillhands.

Tanten eller hunden?
Booten sa:
Häromdagen kom jag cyklandes i förorten, vägen gör skarp en 45 graders högersväng,
vid utgången av kurvan går en tant på vänster sida av vägen med en hund i långt koppel tvärs över hela vägen.
På höger sida är det parkerade bilar, på vänster sida en jättehög trottoarkant.
Jag tänkte för en halvsekund; ska jag köra in i tanten och riskera benbrott eller ska jag köra
in hunden som förmodligen dör på fläcken?

Vad väljer man? tant med brutna ben eller död hund?

Vad valde du?

Tanten eller hunden?
Död hund är bättre än skadad människa.

Det är ganska många hundar varje år som dör i trafikolyckor med bilar, cyklar och mopeder så märkligt att det inte hålls bättre ordning på vovarna. Dessutom i och med strikta ägaransvaret för hundägare så är det hundägaren som får betala dina uppskrapade byxor även om hunden avlider i olyckan. Det är tråkigt och synd om hundarna som har hussar och mattar som utsätter dem för risker de inte själva kan värdera.

Tanten eller hunden?
jag hade förmodligen för hög fart men jag såg tanten vid ingången av kurvan (över de parkerade bilarna) men givetvis inte kopplet tvärs över gatan.. nåväl, tanten drog hårt i kopplet och jag bromsade hårt och missade jycken med ett par decimeter..

Tanten eller hunden?
Jag står på Rattnalles sida, kör inte fortare än att du kan stanna säkert i stadstrafik, framförallt när sikten är skymd.
Ok, du såg tanten men inte hunden. Hade du sett en treårig unge?

Tanten eller hunden?
ooms sa:
Jag står på Rattnalles sida, kör inte fortare än att du kan stanna säkert i stadstrafik, framförallt när sikten är skymd.

förmodligen ingen treåring heller men de brukar å andra sidan inte vara kopplade tvärs över en bilväg.. men jag köper att det gick en smula för fort..

Tanten eller hunden?
ooms sa:

Lätt att säga, men i verkligheten är det inte lätt att förutse att när man ser en tant på ena sidan av en GC bana att det går ett tunt snöre med en studsboll i på andra sidan av vägen. Det går inte ta höjd för alla oväntade situationer. Har man så dålig koll är det bara en tidsfråga innan ens vovve blir överkörd.

Tanten eller hunden?
Grejen med koppel är att om en hund sitter fast i ena änden och en hundägare i andra, och kopplet går tvärs över vägen, då går det inte att väja, bara bromsa.

Kanske borde montera på såna där vajerskärare som de har på lågflygande helikoptrar...

dartcablecutters.jpg

Tanten eller hunden?
Enligt min som själv är både cyklist och hundägare. Så ska man gå på vänster sida på gångvägen, med hunden på sin vänstersida. Flexkoppel är ett otyg, händer massvis med olyckor då ägarna låter sina hundar löpa linan ut.
Går man på hundkurser hos tex Brukshundsklubben, så är flexkoppel förbjudet.

Tanten eller hunden?
Bengt-re sa:
ooms sa:

Lätt att säga, men i verkligheten är det inte lätt att förutse att när man ser en tant på ena sidan av en GC bana att det går ett tunt snöre med en studsboll i på andra sidan av vägen. Det går inte ta höjd för alla oväntade situationer. Har man så dålig koll är det bara en tidsfråga innan ens vovve blir överkörd.

Är det just bara hundar du tycker det är legitimt att köra över eller är det lika OK om lastbilar och hjullastare klipper cyklister som smyger upp i döda vinkeln på insidan för att hinna iväg först vid rödljuset? Är det ras, eller vikt som avgör? Lite svår att avgöra om det är happy ironi eller faktiskt allvarligt menat förakt för vissa livsformer?

Tanten eller hunden?
Erra sa:
Enligt min som själv är både cyklist och hundägare. Så ska man gå på vänster sida på gångvägen, med hunden på sin vänstersida. Flexkoppel är ett otyg, händer massvis med olyckor då ägarna låter sina hundar löpa linan ut.
Går man på hundkurser hos tex Brukshundsklubben, så är flexkoppel förbjudet.
Flexikoppel som används utan eftertanke så att hunden kan springa på andra sidan vägen är ett felanvänt koppel. Flexikoppel som används av hundägare med hjärna (läs: som tillåter hunden stanna och nosa någon sekund när det passar på rätt sida/innanför ägaren) är något som är jättebra.
(brukshundsklubben är rätt skitnödiga med diverse saker, men det är en annan sak.)

Tanten eller hunden?
Crocko sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:

Är det just bara hundar du tycker det är legitimt att köra över eller är det lika OK om lastbilar och hjullastare klipper cyklister som smyger upp i döda vinkeln på insidan för att hinna iväg först vid rödljuset? Är det ras, eller vikt som avgör? Lite svår att avgöra om det är happy ironi eller faktiskt allvarligt menat förakt för vissa livsformer?

Inget av det. Det är i det närmaste omöjligt att se en liten hund på fel sida av vägen i gräset. Det är samma problem med harar, rådjur, grävlingar och rävar. Katter är dock smarta nog för att inte försöka hoppa in i framhjulet. Men övriga exempel har jag fått bromsa/väja för genom åren. En orm har jag kört över - svårt att se skillnaden mellan en pinne och en solade orm.

Tanten eller hunden?
Bengt-re sa:
Crocko sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:

Inget av det. Det är i det närmaste omöjligt att se en liten hund på fel sida av vägen i gräset. Det är samma problem med harar, rådjur, grävlingar och rävar. Katter är dock smarta nog för att inte försöka hoppa in i framhjulet. Men övriga exempel har jag fått bromsa/väja för genom åren. En orm har jag kört över - svårt att se skillnaden mellan en pinne och en solade orm.

Ja, men det var ju skönt att höra. Kan ju tycka att det det ibland blir en onödigt polariserad debatt och när man precis hört att en häst fått sätta livet till för att det är svårt att visa respekt för andras behov kan jag bli lite stingslig öven inlägg som diskuterar vem man borde köra på för att man valt en olämplig fart i förhållande till rådande omständigheter.
Jag har nog så där en 5-10 ganska enkla dråptillfällen/dag från mestadels 2-benta djur som är mer eller mindre självmordsbenägna i trafiken, och visst de kanske alla har en skötare som de rymt ifrån men det ger mig inte heller skäl att meja ner dem för att det placerat sig idiotiskt i trafiken.

Dessutom brukar jag bli ganska trevligt bemött av cyklister i skogen när jag går med mina hundar, vi brukar nämligen ställa oss vid sidan om stigen och vänta in en ordnad passage, det går ju att göra livet lite mindre komplicerat även om man stöter på andra intressegrupper och en del idioter, men de flesta situationer går att lösa med ett leende och lite diplomati.

Tanten eller hunden?
Bengt-re sa:
... Det är i det närmaste omöjligt att se en liten hund på fel sida av vägen i gräset. Det är samma problem med harar, rådjur, grävlingar och rävar. Katter är dock smarta nog för att inte försöka hoppa in i framhjulet. Men övriga exempel har jag fått bromsa/väja för genom åren. ...

Fast harar och rådjur är bytesdjur. Jag misstänker att det är ett bra beteende att korsa 90 grader rakt framför ett rovdjur och tvinga det till en riktningsförändring samtidigt som man själv accelererar iväg och skaffar sig några livsviktiga meter. Sedan att det inte blir alldeles optimalt när de handlar om cyklister och bilister istället för normala rovdjur är ju en annan sak.

Jag hade tre hjortdjur som vid olika tillfällen gjorde det ca 10 meter framför mig i lördagsnatt.

Grävlingar är nog bara halvblinda. En grävling håll på att promenera rakt in i min cykel och mig en gång när jag stod och lagade en punktering.

Tanten eller hunden?
Sedan verkar det vara många här som tror att de har övermänsklig förmåga att uppfatta och se saker. Ett svart tunt flexisnöre mot en bakgrund av nylagd mörkare asfalt . Krypcyklar ni verkligen alltid på nylagd asfalt?

Tanten eller hunden?
När jag hamnade i liknande situation valde jag kantsten och vurpa rent instinktivt. Skulle köra bakom en tant som korsade cykelbanan. När hon var över fick hon syn på mig och hoppade tillbaka så hon hamnade mitt framför mig.

Tanten eller hunden?
jonas-ni sa:
Sedan verkar det vara många här som tror att de har övermänsklig förmåga att uppfatta och se saker. Ett svart tunt flexisnöre mot en bakgrund av nylagd mörkare asfalt . Krypcyklar ni verkligen alltid på nylagd asfalt?
Beror på situationen. Ute på landsvägen, nej. Tätbebyggt område med parkerade bilar, kurvor som skymmer sikt, folk i omlopp, ja då försöker jag hålla en hastighet så att jag kan stanna om nåt oväntat dyker upp eller springer ut. Jag brukar kalla det att visa hänsyn.

Tanten eller hunden?
Bengt-re sa:
ooms sa:

Lätt att säga, men i verkligheten är det inte lätt att förutse att när man ser en tant på ena sidan av en GC bana att det går ett tunt snöre med en studsboll i på andra sidan av vägen.

Fast nu var det ju ett koppel med en hund i och det borde vara oerhört lätt att förutse.

Tanten eller hunden?
Trådrubriken fick mig för övrigt att tänka på denna hysteriskt roliga sketch:

Tack för påminnelsen och framförallt var det tur att det redde upp sig! :)

Tanten eller hunden?
Måste man välja så är hunden bättre måltavla, det räknas bara som skadegörelse om man kör på den med vilje. Men bäst är att ta det lugnt i närheten av hundar.

Tanten eller hunden?
1 du körde för fort, skäms och tänk till omkring det här, en vacker dag kommer du sannolikt skada någon. ju äldre du blir desto större risk att du själv tar skada av ditt mer eller mindre oundvikliga fall

2 ilands-matte gör fel i att låta hund plus koppel ta upp hela gc-banan. hon är med största sannolikhet medveten om att hennes beteende är fel. hunden har inte gjort något fel, den är inte myndig, jag hade rekommenderat bunnyhopp av kopplet men definitivt närmare matte än hund

Tanten eller hunden?
Ja, det gick förmodligen för fort men det var ingen gc-bana utan bilväg och tanten gick på vägen nedanför trottoaren med koppel tvärs över vägen..

Tanten eller hunden?
Det är en 40-väg skulle jag tro. Hade nog blivit en flygtur både för jycke och tant om bilen blåst på kopplet med grillen.. hon såg ut att hålla stadigt i kopplet..

Tillbaka
Topp