Tapered integrated.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tapered integrated.
Reservation: kör engelska på många ställen.

Tror ni att man kan ha skadat forken om man har (försökt) att sätta på crown race på en med integrated crown race? Från början hade jag inte en aning om vad det var för skit jag hade och i lådan låg det en stor crown race (generiskt amazontrash för jag hittade det på Amazon) och man antar ju att tillverkaren bara skickar med sånt som behövs men nu är det China.

Jag kan väl inte ha gjort mer skada än om man försöker sätta på styrstammen tänker jag? Inte för att jag litar på det här integrerade och känns som att jag mest kommer få köra i backar för hur kan man mena att hela cykelns vikt ska kunna vila på en tunn kant mer eller mindre?

Tapered integrated.
Reservation: kör engelska på många ställen.

Tror ni att man kan ha skadat forken om man har (försökt) att sätta på crown race på en med integrated crown race? Från början hade jag inte en aning om vad det var för skit jag hade och i lådan låg det en stor crown race (generiskt amazontrash för jag hittade det på Amazon) och man antar ju att tillverkaren bara skickar med sånt som behövs men nu är det China.

Jag kan väl inte ha gjort mer skada än om man försöker sätta på styrstammen tänker jag? Inte för att jag litar på det här integrerade och känns som att jag mest kommer få köra i backar för hur kan man mena att hela cykelns vikt ska kunna vila på en tunn kant mer eller mindre?
Bara att chansa, hur fel kan det bli?
Bli klar på en eftermiddag.

Tapered integrated.
Bara att chansa, hur fel kan det bli?
Bli klar på en eftermiddag.
hehe. Det kan bli jävligt fel. Det är nu jag bedömer saker och riskanalyserar. Få ihop grejer är oftast enkelt så länge det inte är helt off. Jag trodde länge att crownen var helt off. Frågar er även hur säkert integreread egentligen är, det verkar enligt mig som en väldigt kass lösning. 1 du kan inte byta ut det 2. styrlagret vilar på ytterst lite material.

Tapered integrated.
Jämfört med kontaktytan mellan kullorna i lagret och lagerbanorna så är lagerstödet gigantiskt, så det behöver du inte oroa dig för.
Den stora fördelen med integrerat är att det ger en snällare övergång mellan styrrör och kronan vilket gör att konstruktionen blir starkare alternativt kan göras lättare.
Nackdelen är att lagret måste ha samma vinkel.

Så länger du inte banka så det blivit djupa gropar i lagerstödet så är det ingen fara.
Om det inte är kolfiber såklart, då är det bara å slänga gaffeln...

Tapered integrated.
Jämfört med kontaktytan mellan kullorna i lagret och lagerbanorna så är lagerstödet gigantiskt, så det behöver du inte oroa dig för.
Den stora fördelen med integrerat är att det ger en snällare övergång mellan styrrör och kronan vilket gör att konstruktionen blir starkare alternativt kan göras lättare.
Nackdelen är att lagret måste ha samma vinkel.

Så länger du inte banka så det blivit djupa gropar i lagerstödet så är det ingen fara.
Om det inte är kolfiber såklart, då är det bara å slänga gaffeln...
Det är kolfiber. Alltså jag bara satte det runt stolpen och drag det längst ner. Här har inte bankats. Aha ja just det ja kolfiberknackincidenten. Men alltså jag är tacksam för ditt svar hmm. Måste bara smälta vad du skrev.

Tapered integrated.
Då kan du omöjligt ha skadat den.
Där har du ju annars det avgörande argumentet för integrerat stöd. Man vill inte banka på kolfibergrejer i onödan.

Tapered integrated.
Då kan du omöjligt ha skadat den.
Där har du ju annars det avgörande argumentet för integrerat stöd. Man vill inte banka på kolfibergrejer i onödan.
Alltså när jag sitter här och svarar måste jag ha massor i minnet, jasg har märkt att människor jag inte ens har pratat med kommer ihåg mig men ja det har ju varit en resa det här. Jag sätter mer stress på röret när jag sätter på styrstammen än när jag drar ner den löjliga brickan (tänker jag, för har jag facit på det här, knappast).

Nu ska jag bara vänja mig vid tanken på att jag inte ska ha crown där. En tanke som seriöst är lite omskakande, men jag har ju inget glapp och det verkar fungera. Så vad vet jag

Det var den här tråden som gjorde att jag fattade:
Om jag var tillverkaren skulle jag inte skickat med kronan som var det som skapade trubbel i verket. Men som sagt det är något generiskt från Amazon, gud hela den här ramen lär vara generisk. Aja, så länge jag överlever. En del kunskap här åtminstone märker jag.

Tapered integrated.
Skadat det kan du som sagt omöjligen ha gjort, däremot ser det ut att var fel vinkel på kontaktytan. Din crown race ser flackar ut än stödytan på gaffeln. Jag misstänker att den är 36° och gaffeln 45°. Det kommer inte bli bra.
Kolla med tillverkaren av gaffeln vad det är för vinkel och så får du skaff ett passande lager.

Tapered integrated.
Skadat det kan du som sagt omöjligen ha gjort, däremot ser det ut att var fel vinkel på kontaktytan. Din crown race ser flackar ut än stödytan på gaffeln. Jag misstänker att den är 36° och gaffeln 45°. Det kommer inte bli bra.
Kolla med tillverkaren av gaffeln vad det är för vinkel och så får du skaff ett passande lager.
Det var därför man lät lagertillverkaren (eller headset tillverkaren då) skicka med en passande crown race så kunde gaffel och ramen vara generella, nu med gafflar vilka har integrerade crown race så måste man välja headset som är av rätt typ, har rätt diameter, har rätt vinkel.... utveckling....

Tapered integrated.
Det var därför man lät lagertillverkaren (eller headset tillverkaren då) skicka med en passande crown race så kunde gaffel och ramen vara generella, nu med gafflar vilka har integrerade crown race så måste man välja headset som är av rätt typ, har rätt diameter, har rätt vinkel.... utveckling....

Jo, det finns så klart en poäng i utbytbarheten här men har man lyckats standardisera både gaffelrör och gränssnittet i styrhuvudet så kunde man kommit överens om det här måttet också kan jag tycka. 45° är väl typ standard med 36° på utgående om jag fattat rätt.

Tapered integrated.
Hej du. Det där är inte min. Hur ser du att något är fel på den med tanke på att crown race inte ens ska vara där?

Jag antar att tillverkaren till min kompis inte har skickat med ett styrlager som inte passar på cykeln, de har tillverkat ram och fork och även skickat med styrlagret. Att de skickar med crown race som inte behövs är en sak men du menar att de skulle ha skickat med något som är helt irrelevant för min ram?

Tapered integrated.
Om den crown race du visar på bilden hör till lagret som man ser i ramen så kommer inte det lagret att passa på gaffelns inbyggda crown race.
Istället för den lilla ytan du är orolig över så blir kontaktytan en ring med arean 0.

Men kontrollmät vinklarna. Det kan vara bilden som luras.

Tapered integrated.
Om den crown race du visar på bilden hör till lagret som man ser i ramen så kommer inte det lagret att passa på gaffelns inbyggda crown race.
Istället för den lilla ytan du är orolig över så blir kontaktytan en ring med arean 0.

Men kontrollmät vinklarna. Det kan vara bilden som luras.
Jag droga av grejerna för att du skulle få dig en titt. Kameran är dock kass så vet inte jag. Har även kontaktat den som sägs vara tillverkare.

Bilagor

• IMG_20210530_160118.jpg
    IMG_20210530_160118.jpg
    317.6 KB · Besök: 58
Tapered integrated.
Vad jag förstår nu så ser jag inga problem med detta. Menar du att den ska ända ner måste jag få be dig om en korrigering för det är bara fel, då bortser du från själva konstruktionen.

Tapered integrated.
Mjaa svårt att avgöra av den där bilden. Hur ser den fasade kanten ut på ditt lager?
Jag kommer i alla fall försöka att använda det här, det blir ett försök för litar inte på den alls. Kanske kommer över någon mobil sen men då måste jag iofs plocka av det igen. Detta är tapered integrated och inga kronor ska användas, högst suspekt enligt mig men ja det kanske jag borde vetat om innan.

Tapered integrated.
Vad jag förstår nu så ser jag inga problem med detta. Menar du att den ska ända ner måste jag få be dig om en korrigering för det är bara fel, då bortser du från själva konstruktionen.

Exakt hur högt lagret skall sitt kan jag inte svara på. Det jag menar att vinklarna måste vara samma, annars får du noll kontaktyta och förstör gaffeln.

Av sista bilden är det ganska tydligt att gaffeln är 45°. Vad står det för märkning på lagret?

Tapered integrated.
Exakt hur högt lagret skall sitt kan jag inte svara på. Det jag menar att vinklarna måste vara samma, annars får du noll kontaktyta och förstör gaffeln.

Av sista bilden är det ganska tydligt att gaffeln är 45°. Vad står det för märkning på lagret?
Det står "X P16(⌀52x7x45°)"

Hjälper detta dig?

Måste få tacka för kunskapen på det här forumet, förstår inte ens hur man får kunskap utanför sin egen cykel och det känns mer och mer som att cykelbranschen handlar om att ha hundratusen olika modeller på allt. Sen blir det ju mycket bollande med minnet för att förstå alla era pikar men det är ju mer ett personligt problem. Aja, köp inte kina.

Tapered integrated.
Jag tar tillbaks det där om olika vinklar, det var en synvilla. La en linjal på skärmen nu och kan konstatera att det ser ut att vara samma. Kör på.

Tapered integrated.
Jag tar tillbaks det där om olika vinklar, det var en synvilla. La en linjal på skärmen nu och kan konstatera att det ser ut att vara samma. Kör på.
Mm jag har egentligen inget problem som det är nu, allt glider och det är som det ska. Det är i konstruktionen jag ser problemen, och nu kommer jag säga det igen, och det var kanske detta som triggade dig från början: för mig verkar det nästan otäckt att så mycket ska bero på en sådan skör linje material. Sen har vi utbytbarhetsgrejen med integrerad krona.

Det finns många saker jag tvivlar på gällande den här ramen, kronan är för tillfället inte en. Tack

edit: Den här gången har jag helt klart lärt mig något nytt, frågan är vad den kunskapen är värd.

Tapered integrated.
Kan du inte göra en byggtråd för din hoj?
Nej, jag bygger inte särskilt mycket. Jag har satt ihop det mesta, det är mer tvivel gällande grejerna.

Edit: Jag gjorde den här tråden då jag inte hittade en tråd om integrerat och på Reddit var det många som var förvirrade, det var jag också, det kändes fel att ha fått en krona ifrån en säljare när den inte behövdes. Men hela tiden så har det funkat bra i ihopsatt läge men jag vågar inte så därför frågade jag er. Å andra sidan står det tydligt på deras hemsida att de har tapered integrated, något som en del inte ens verkar vara medveten om existerar. Så bättre ha tråden här. Jag kan förstå om någon börjar banka (när det inte behövs) för det är vad många föreslår.

DUbbel: Och har man väl börjat banka ELLER till och med börjat fila i tron att man ska ha krona, då kommer man må dåligt, mycket dåligt, när man inser att det inte alls behövdes.

Senast ändrad:
Tapered integrated.
Konstruktionen är som sagt bättre ur hållfasthetssynpunkt. Bättre än att ha en rät vinkel, vilket skapar en brottsanvisning. Är bara gaffeln rätt dimensionerad och fabriserad så är det hur starkt som helst.

Sannolikt skickade dem med crown racen för att det alltid följer med styrlagret och skulle du någon gång i framtiden vilja byta till en gaffel som inte är integrerad så kommer du behöva den.

Tapered integrated.
Konstruktionen är som sagt bättre ur hållfasthetssynpunkt. Bättre än att ha en rät vinkel, vilket skapar en brottsanvisning. Är bara gaffeln rätt dimensionerad och fabriserad så är det hur starkt som helst.

Sannolikt skickade dem med crown racen för att det alltid följer med styrlagret och skulle du någon gång i framtiden vilja byta till en gaffel som inte är integrerad så kommer du behöva den.
Precis så tänkte de förmodligen.

Helt ärligt förstår jag inte ingenjörskonsten bakom varför det skulle vara mer hållbart men är det så får jag respektera det. Om det var en ram som jag verkligen brydde mig om då den hade varit dyr och status hade jag inte velat ha det så här dock.

Tapered integrated.
Trust me I'm an engineer =)
Tack så mycket för din kunskap. Jag kommer bara köra den här cykeln i backar typ lol. Nu satte jag tillbaks grejerna, tycker mig se sprickor överallt. Såg en "spricka i headtuben" där översta lagret sätter sig. Bara det att sätta dit det ger mig ångest. I värsta fall kommer den här cykeln ge mig dyrköpt erfarenhet.

Jag förstår inte hur ni är så "modiga" och sågar och filar och har er med kolfiber.

Tapered integrated.
Tapered integrated är det väl på de flesta moderna lvg/grv/cx cyklar i kolfiber. Inget konstigt alls.

Vad gäller att såga i kolfiber, så kommer du nog behöva korta gaffelröret när du hittat rätt sittställning. Mät två gånger, såga en.

Tapered integrated.
Tapered integrated är det väl på de flesta moderna lvg/grv/cx cyklar i kolfiber. Inget konstigt alls.

Vad gäller att såga i kolfiber, så kommer du nog behöva korta gaffelröret när du hittat rätt sittställning. Mät två gånger, såga en.
Det undrar jag det. Får inte den uppgiften när jag söker runt.

Jag har redan kapat mitt rör en gång och det är för långt för jag tänker kapa det igen.

Edit: Nu glömde jag vad jag skulle skriva.
Just det ja, detta kommer ta rätt så lång tid och det är såklart trist men man har ju Zwift. Blev inte nöjd med vajerdragningen och råkade nysta sista vajern så får beställa det. Jag undrar om jag inte ska beställa nytt vevlager till min gamla cykel. Nu när jag har börjat förstå hur vevlagerbranschen verkligen funkar känns det som att min förra cykel går att rädda. Inte för att jag borde cykla på den cykeln men det kan vara rätt kul.

Senast ändrad:
Tapered integrated.
Eftersom allt blir så rent när man tvättar och att här även finns en del kunniga frågar jag er om hur jag får ut detta totalkvadde lager? Det var så kvaddat att kulorna ramlade ut från lagret. Det måste ha varit ett lager, det satt där 1-2 år efter rosten började uppkomma men som jag minns det tog jag alltid och rengjorde två lager.. Hmm inte så säkert men jag överlevde.

Den översta blev ju i stort sett helt ren efter rengöring så om jag bara får loss den undre och sedan rengör?

Stora bilden är övre före rengöring och bild 2 är samma ställe efter rengöring. Resten är undersidan.
IMG_20210530_233142.jpg

Bilagor

• 1622411443512.jpg
    1622411443512.jpg
    305.5 KB · Besök: 36
  • IMG_20210530_233120.jpg
    IMG_20210530_233120.jpg
    708.6 KB · Besök: 35
  • IMG_20210530_234059.jpg
    IMG_20210530_234059.jpg
    261.9 KB · Besök: 32
  • IMG_20210530_234214.jpg
    IMG_20210530_234214.jpg
    361.7 KB · Besök: 27
Tapered integrated.
Eftersom allt blir så rent när man tvättar och att här även finns en del kunniga frågar jag er om hur jag får ut detta totalkvadde lager? Det var så kvaddat att kulorna ramlade ut från lagret. Det måste ha varit ett lager, det satt där 1-2 år efter rosten började uppkomma men som jag minns det tog jag alltid och rengjorde två lager.. Hmm inte så säkert men jag överlevde.

Den översta blev ju i stort sett helt ren efter rengöring så om jag bara får loss den undre och sedan rengör?

Stora bilden är övre före rengöring och bild 2 är samma ställe efter rengöring. Resten är undersidan.Visa bilaga 492353
Är inte det där en ipressad lagerkopp bara? Enklast ersatt med komplett nytt styrlager isåfall.

Tapered integrated.
Är inte det där en ipressad lagerkopp bara? Enklast ersatt med komplett nytt styrlager isåfall.
Jo det måste det väl vara? Får dock inte loss skiten, skiter som berg. Men det blev väldigt rent där uppe fast att det var rostigt så får jag bara loss det.

Aja, mest problem nu. Igår tog jag ner min nya cykel från stället och skulle sätta den i hjulen och då passar den inte. Blir nog en skicka-tillbaks-tråden. Tillverkaren svarade iaf det förväntade jag inte..

Tillbaka
Topp