Tappad Scott i Hellas. Hittelön!

fyrbåk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag känner en person mycket väl som körde iväg
> från soppamacken utan att dra ur slangen ur
> påfyllningsröret. Det gick till nästa
> trafikljus där en medtrafikant påtalade för min
> tankspridde vän det olämpliga i att köra med en
> bensinslang i tankluckan och slangen slängande
> mot asfalten.
>
> Vännen åkte tillbaka till macken och anmälde
> sig själv. Det blev dyrt. Hade ju pumpats ut
> några liter soppa på backen efter att han ryckte
> slangen ur pumpen, men som lök på laxen så hade
> han ju också åkt iväg utan att betala..........

Sånt borde väl ändå macken ha försäkringar mot? Jag menar, om det blir dyrt för den som bara klantat sig så känns det kanske inte så muntert att göra rätt för sig nästa gång.

Vad gäller trådens aber så känns det rätt osannolikt att TS lyckats tappa cykeln i farten utan att det märkts, eller att någon annan märkt det. Kan det har varit någon som knyckt den vid ett stopp på vägen? Eller hängde du ens dit cykeln, om du nu var tankspridd? I all välmening.

Makten skrev:

>
> Sånt borde väl ändå macken ha försäkringar
> mot? Jag menar, om det blir dyrt för den som bara
> klantat sig så känns det kanske inte så muntert
> att göra rätt för sig nästa gång.
>

Ja, om man nu ska vara väldigt krass så har bensinmackar kameraövervakning och eftersom vännen ifråga inte är kriminellt belsatad, ergo han har ganska mycket att förlora på att torska, så vände han tillbaka och gjorde rätt för sig, vilket han hade gjort oavsett om det fanns risk för att han skulle torska eller inte. Om han sen var tvungen att betala alltsammans eller bara självrisken vet jag faktsikt inte, men det blev dyrt lik förbannat.

Med ditt resonemang så kan man köra på en cyklistjävel som blockerar framfarten på landsvägen och bara ingen såg tilltagat så är det bättre att dra vidare och låta cyklistjäveln ligga och dö i diket, det blir ju billigare så. Eller hur? Cyklistjäveln borde ju ha försäkring som täcker sånt.

Senast ändrad:
Testa att köra ditt du hängde på cykeln och gå en 2-3 Km efter vägen. Cykeln torde ju inte hängt med så länge och det är mycket lättare att hitta saker efter vägen om man går än om man kör oavsett hur sakta man kör. Kolla en sida i taget. Typ högra sidan bort från P-platsen och vänstra på vägen tillbaka.

fyrbåk skrev:
> Med ditt resonemang så kan man köra på en
> cyklistjävel som blockerar framfarten på
> landsvägen och bara ingen såg tilltagat så är
> det bättre att dra vidare och låta
> cyklistjäveln ligga och dö i diket, det blir ju
> billigare så. Eller hur? Cyklistjäveln borde ju
> ha försäkring som täcker sånt.

Det där begrep jag ungefär ingenting av. Eller menar du att det är ekvivalent att köra på en cyklist med att köra sönder en bensinpump? Och på vilket sätt skulle jag ha ansett det vara okej att smita i något av fallen? :-/

Jag har både lyckats med både att tappa bort en cykel och att köra sönder en bemsinpump. Glömde ta ut slamgen. Pumpen såg ut som lutande tornet i Pisa ungefär. Det gick på min hemfärsäkring. Eller bilförsäkring, minns inte riktigt.

En gång glömde jag stanna vid ett övergångsställe, körde över en barnvagn och 4 pensionärer. Men det är lugnt det täcker ju hemförsäkringen och alla kan ju GLÖMMA att stanna för 4 pensionärer och en barnvagn.

örgelgörgel skrev:
> En gång glömde jag stanna vid ett
> övergångsställe, körde över en barnvagn och 4
> pensionärer. Men det är lugnt det täcker ju
> hemförsäkringen och alla kan ju GLÖMMA att
> stanna för 4 pensionärer och en barnvagn.

Återkom när du tagit körkort.

På happy blir man upprörd om folk cyklar i stan utan ringklocka och om folk påpekar att det är ganska allvarligt att åka runt med dåligt surrad last.

örgelgörgel skrev:
> Jag har körkort med behörighet A men du kanske
> menade behörighet B?

Jag hade en förhoppning om att du helt saknade körkort då du jämför framförandet av ett fordon i trafik med att glömma ta på sig en extra tröja. Så ovana förare som du själv är totalt livsfarliga i trafiken. Man borde ha större krav på loggade timmar med dubbelkommando innan man får ett kort, oavsett behörighet.

örgelgörgel skrev:
> Men du har ju inte förstått H., så länge man
> säger "jag glömde, men jag menade ju bara väl"
> så är allt frid och fröjd.

Du är ju som en parodi på en bittert internettroll. Vad är du ute efter? Att motivera ditt första (av många) dryga inlägg i denna tråd, eller att TS skall överlämna sig till polisen och be på sina bara knän att får något slags straff för att han glömde spänna fast cykeln?

Nu pratar jag inte om trådskapsren (vet inget om honom) men jag kan berätta att det är väldigt jobbigt att vara glömsk och tankspridd. Det påverksr hela ens vardag och liv. Och det är inget man väljer själv. Man kan till viss del minska problemen tex genom övningar som tränar förmågan till "medveten närvaro" men det är imte bara (som många ofta tror) så enkelt att man bara "skärrper till sig". Och det är heller inte så att man inte inser att ens beteende påverkar andra. Och kanske till och med utsätter någon för fara. Den vetskapen gör det ännu jobbogare. Men ibland måste man slämta om det för att orka med sig själv.

me.I.am skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men du har ju inte förstått H., så länge
> man
> > säger "jag glömde, men jag menade ju bara
> väl"
> > så är allt frid och fröjd.
>
> Du är ju som en parodi på en bittert
> internettroll. Vad är du ute efter? Att motivera
> ditt första (av många) dryga inlägg i denna
> tråd, eller att TS skall överlämna sig till
> polisen och be på sina bara knän att får något
> slags straff för att han glömde spänna fast
> cykeln?

Ok, om jag ska låta bli något drygt. Med tanke på hur många situationer jag själv hamnat i (med mc) pga av andras oaktsamhet, slarv, ignorans samt brist i kunskap av grundläggande trafikregler så blir man en smula bitter. Därför finner jag det lite konstigt att cykeln fortfarande tycks vara den stora förlusten i denna historia, ja det är jättetråkigt att den är borta men om du läste det jag skrev tidigare så flög en säng av framför mig förra året.

Folk gör så jävla mycket puckade saker hela tiden i bil utan en minsta tanke på att man kanske måste vara lite mer uppmärksam i trafiken och inte slarva så förbannat mycket. Körkort är ju inte en rättighet utan något slags privilegium om man klarar av att ta ett kort en gång, är man slarvig i sin natur kommer man naturligt att råka ut för fler incidenter med en bil också..

Supertramp skrev:
> Nu pratar jag inte om trådskapsren (vet inget om
> honom) men jag kan berätta att det är väldigt
> jobbigt att vara glömsk och tankspridd. Det
> påverksr hela ens vardag och liv. Och det är
> inget man väljer själv. Man kan till viss del
> minska problemen tex genom övningar som tränar
> förmågan till "medveten närvaro" men det är
> imte bara (som många ofta tror) så enkelt att
> man bara "skärrper till sig". Och det är heller
> inte så att man inte inser att ens beteende
> påverkar andra. Och kanske till och med utsätter
> någon för fara. Den vetskapen gör det ännu
> jobbogare. Men ibland måste man slämta om det
> för att orka med sig själv.

schhhkååål!

Underscore, är det nån sorts dubbelironi du pysslar med? För jag hoppas du insåg att herr örgel skojade när han sa att han körde på ett gäng pensionärer.

H. skrev:
> Underscore, är det nån sorts dubbelironi du
> pysslar med? För jag hoppas du insåg att herr
> örgel skojade när han sa att han körde på ett
> gäng pensionärer.

Nej. Ironi fungerar inte på internet. Folk kan massuppfitta och bli fly förbannade.

örgelgörgel skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
> > ?
>
> Ok, om jag ska låta bli något drygt. Med tanke
> på hur många situationer jag själv hamnat i
> (med mc) pga av andras oaktsamhet, slarv, ignorans
> samt brist i kunskap av grundläggande
> trafikregler så blir man en smula bitter.
> Därför finner jag det lite konstigt att cykeln
> fortfarande tycks vara den stora förlusten i
> denna historia, ja det är jättetråkigt att den
> är borta men om du läste det jag skrev tidigare
> så flög en säng av framför mig förra året.
>
> Folk gör så jävla mycket puckade saker hela
> tiden i bil utan en minsta tanke på att man
> kanske måste vara lite mer uppmärksam i trafiken
> och inte slarva så förbannat mycket. Körkort
> är ju inte en rättighet utan något slags
> privilegium om man klarar av att ta ett kort en
> gång, är man slarvig i sin natur kommer man
> naturligt att råka ut för fler incidenter med en
> bil också..

Ok, tänkvärt. I min smak kanske malplacerat i denna tråden. Möjligt att jag blandade ihop dina inlägg med de som skrev dryga inlägg bara för att.

fyrbåk skrev:
> Jag känner en person mycket väl som körde iväg
> från soppamacken utan att dra ur slangen ur
> påfyllningsröret.

Jag minns en man som ringde in till ett radioprogram för några år sedan. Har för mig att han jobbade med att reparera bensinpumpar. Han hävdade i alla fall att det där med att köra iväg med slangen i påfyllningsröret sker så gott som dagligen i Sverige. Inte alls så ovanligt som många tycks tro.

En kollega råkade förresten tanka bensin i sin diesel (eller om det var tvärtom) förra sommaren. Han fick i alla fall ringa bärgaren, och chauffören berättade tröstande att det var alls inget ovanligt att tanka fel bränsle. Han gjorde personligen ungefär en sådan bärgning per dag berättade han. Det var helt enkelt hans huvudsakliga sysselsättning.

Lite OT men vafan...

Peter Carlberger skrev:
> Kännetecken: skrapmärken baktill/ovan på sadeln
> samt på ovan växeln efter en kraftig vurpa.
> Annars bara små stötmärken på ramen.

Rätt säker på att den beskrivningen inte längre är något att gå efter... Tyvärr.

Mooshie skrev:
> Peter Carlberger skrev:
> -----
>
> > Kännetecken: skrapmärken baktill/ovan på
> sadeln
> > samt på ovan växeln efter en kraftig vurpa.
> > Annars bara små stötmärken på ramen.
> >
> >> Tack/P
>
> Om den flugit av i farten så kan jag tänka mig
> att listan över skrap- och stötmärken bör
> uppdateras något...

Meh... Jag ville ju vara först...

@Peter:
Jag hoppas verkligen du får tillbaka hojen, men vid det här laget känns det rätt osannolikt. Jag håller med de talare som röstat för promenad med utgångspunkt från pålastinings-platsen, och med blicken riktad ut över vägsidan. Extra kontroll vid platser där hastighetsförändringar skett, typ inbromsning / acceleration, och skarpare svängar. Inte alls omöjligt att den ligger i diket.
B!

Man har väl upp till en vecka på sig att lämna till Polisen efter man tagit hand om någonting? Så helt kört är det väl inte den vägen heller.

När jag jobbade på mack så hände det där med bensinpumpen ganska ofta. Det blir i regel inga skador, eftersom moderna pumpar är försedda med en koppling som dras isär, och båda delarna stänger. Därmed blir det inte heller mer än några droppar bränsle som läcker ut. Det är rätt besvärligt att få ihop delarna igen, men det går utan att kalla på reparatör. Jag slutade på macken ca 1998. Jag antar att man inte har tagit bort säkerhetskopplingarna sedan dess.

Min poäng är att "Shit happens" och det går i regel att förutsäga vad som kommer att gå snett, och vidta mått och steg för att minimera skadorna. Hur man skulle göra ett dragkroksrack idiotsäkert vet jag inte, men det är nog värt en tanke.

Senast ändrad:
mattiasp skrev:

> Min poäng är att "Shit happens" och det går i
> regel att förutsäga vad som kommer att gå
> snett, och vidta mått och steg för att minimera
> skadorna. Hur man skulle göra ett dragkroksrack
> idiotsäkert vet jag inte, men det är nog värt
> en tanke.

Vi kanske inte skall använda order "idiotsäkert" här. Jag funderar på att det borde heta slarvsäkert istället? Jag är en virrpanna själv och ser det inte för omöjligt att jag skulle göra samma sak själv. Men jag är ingen idiot för det, har bara lite svårt med focus ibland. Jag antar att det samma gäller TS.

MVH
Magnus

Äntligen sida 3!
idi.jpg

mattiasp skrev:
> Hur man skulle göra ett dragkroksrack
> idiotsäkert vet jag inte, men det är nog värt
> en tanke.

Biltemas med stora skrikiga orange hållare på de två armarna, är ganska idiotsäker. Nackdelen är att somliga cyklar passar väldigt illa...
B!

McAdam skrev:
------------------------------------------------
>
> En kollega råkade förresten tanka bensin i sin
> diesel (eller om det var tvärtom)

Tjena!

Han tankade bensin i en dieselbil. Det är väldigt få som lyckas vara så klantiga att dom får i diesel i en bensinare. Dieselpumpsmunstycket går inte ner i tankpåfyllningen på bensinare för hålet är för litet. Det gäller dock inte Lada Niva.. Jag är en av få..

Tillbaka
Topp