Tätning på Reba poppade loss

• Trådstartare Trådstartare DE
  • Start datum Start datum

DE

Aktiv medlem
Idag så lossnade tätningen på min 4 månader gamla ROCKSHOX REBA RL men en ljudlig poff. Det hände när cykeln stod parkerad och jag trodde först det var punktering. Är det bara att trycka dit tätningen eller bör jag göra något annat tex service?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    91.4 KB · Besök: 12
Kolla lufttrycket. Inte helt osannolikt att fjädern läckt luft tills övertryck i innerbenet orsakat det där. Läcker det kan luftsidan behöva tas isär och göras iordning. Men på en så ny cykel är det bara att reklamera oavsett för det ska inte hända.

Den där fläcken du har mitt på innerbenet, är det bara en reflektion eller har du börjat få skav där redan?

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla lufttrycket. Inte helt osannolikt att
> fjädern läckt luft tills övertryck i innerbenet
> orsakat det där. Läcker det kan luftsidan
> behöva tas isär och göras iordning. Men på en
> så ny cykel är det bara att reklamera oavsett
> för det ska inte hända.
>
> Den där fläcken du har mitt på innerbenet, är
> det bara en reflektion eller har du börjat få
> skav där redan?

Jag har fått pumpa gaffeln rätt ofta sista tiden pga att den tappat tryck så det kan nog stämma.
Jag får höra med Canyon vad jag ska göra.
Tror inte det är skav men ska titta noggrannare imorgon när jag är hemma igen. Gaffeln har i all fall aldrig gått torr utan jag har alltid haft en tunn hinna olja på innerbenen.

Tror du att jag kan förvärra något om jag trycker dit tätningen och cyklar en tur imorgon?

DE skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla lufttrycket. Inte helt osannolikt att
> > fjädern läckt luft tills övertryck i
> innerbenet
> > orsakat det där. Läcker det kan luftsidan
> > behöva tas isär och göras iordning. Men på
> en
> > så ny cykel är det bara att reklamera oavsett
> > för det ska inte hända.
> >
> > Den där fläcken du har mitt på innerbenet,
> är
> > det bara en reflektion eller har du börjat få
> > skav där redan?
>
> Jag har fått pumpa gaffeln rätt ofta sista tiden
> pga att den tappat tryck så det kan nog stämma.
>
> Jag får höra med Canyon vad jag ska göra.
> Tror inte det är skav men ska titta noggrannare
> imorgon när jag är hemma igen. Gaffeln har i all
> fall aldrig gått torr utan jag har alltid haft en
> tunn hinna olja på innerbenen.
>
> Tror du att jag kan förvärra något om jag
> trycker dit tätningen och cyklar en tur imorgon?

Den ploppar nog ut igen. Hade samma elände på min förra ROCKSHOX luftfjädrade gaffel. Det är nog luftfjädern som läcker och skapar övertryck i ytterbenet och så ploppar dammtätningen ut. Jag testade att trycka i den. Pumpade och körde iväg. Ploppade igen och fick cykla hem med punkad gaffel. Inte så skoj.

Din gaffel behöver lagas. Troligen tätning till luftfjädern, men på min så var det en gjutdefekt på gaveln där luften läckte. Servicemuppen som skulle göra garantiservice missade det, men när jag fick tillbaka gaffeln defekt så rev jag skiten själv och fick ordning på det med en gnutta epoxy för att täta gjutdefekten. Men kör annan gaffel nu ändå. Den blev aldrig så bra som den borde.

Jag skickade gaffeln till Canyon i Båstad och dom var så snabba så den är färdig och skickas till mig imorgon. Det var en packning som var trasig vilket ledde till att luft läckte ut på fel ställe och gjorde så tätningen lossnade. Hoppas att den kommer fungera felfritt framöver.

Tillbaka
Topp