[Tävling] Sömnlös i Rudan 2005

Mr Handley

Ny medlem
Sömnlös i Rudan 2005, större än någonsin, och med massor av kringaktiviteter

Sömnlös 2005 har växt mer än vi förväntat oss. De 80 startnummer vi delade ut från första början tog slut väldigt snabbt, och fördelningen solo/lag var lite annorlunda än vi förutsett, så därför öppnade vi upp till 100 startnummer. 100 startnummer betyder cirka 200 deltagare.

Under Sömnlös serveras mat till de som köper matbiljett (120 kr för mat i ett dygn), den som vill får massage av Compex och man kan bland annat testa Marin cyklar. Men vi går längre än så!

I är kommer en väldigt spektakulär fallskärmstävling att hållas på lördagen, med start (beroende på väder) ca 10.00. Det är två deltävlingar där den ena går ut på att flyga nära marken så långt som möjligt (varav en bra bit över vatten). Den andra deltävlingen går ut på att släpa sitt ben i vattnet genom så många zoner som möjligt för att sedan landa på en förutbestämd plats.
Alla hopp sker från helikopter och man kommer kunna följa med helikoptern upp på en kort sightseeing tur.

Dessutom arrangeras Blow up a Panda festivalen, en musikfestival som håller på samtidigt som Sömnlös.

Som vanligt under Sömnlös så kan man hyra pannlampor för 200 kr. I år har vi begränsat antal lampor, så det är först till kvarn som gäller. Maila Tess för att boka. tess@ettannatlopp.nu

Tävlingsbanan är i perfekt skick så även om traditionen med storm och spöregn håller i sig i år är vi säkra på att det inte kommer bli allt för lerigt. Blir det regn så finns det regnponchos att köpa i cafeet så att man kan hålla sig torr :)

För er som tar med er familj och vänner så är Övre Rudan en utmärkt badsjö. Nedre Rudan är en fiskesjö där det finns både ädelfisk, sutare, gädda och mycket annat. Fiskekort krävs.

Till sist, ni "veteraner" som varit med tidigare vet det här, men vi vill ändå påminna om det. Myggmedel!
Glöm inte myggmedel.

I år arrangeras även Förfesten den 29/7. Eftersom det är full aktivitet i området med iordningställande, soundchecks, tältstadsbyggande och mycket mer så kan man lika väl passa på att ha lite kul under tiden. Därför håller vi minitävlingar som Karusellen, Silly Sprint, Hillclimb etc under dagen.

20.00 tänder vi eldarna vid övre Rudan och grillar majskolvar som vi bjuder på. Vi tar också med oss marsmallows och ingredienser till klassiska "campingbananer" om någon vill ha.
Alla är välkomna att ta med sig korv, kött, fisk eller vad ni själva känner för att grilla och grilla tillsammans med oss. Ta också med er egen vafri dryck

Här är mer information om de aktiviteter som sker i och kring Rudan 30/7 - 31/7.
Blow up a Panda
Blow up a panda är en liten festival baserad i haninge en bit utanför Stockholm. Festivalen arrangeras av kf Levande Zon. Vårt mål är att vara ett alternativ till dom större festivalerna och få ut bra musik utan att du som besökare ska få betala dyra pengar för inträdet.

Läs mer på http://www.blowupapanda.se

Swedish eXtreme Team swoop contest 2005

Tävlingen är en deltävling i svenska cupen och VM-kvalificering och det är den svenska fallskärmseliten som deltar.
Fallskärmstävlingen går ut på att fara fram så långt som möjligt över marken efter passage genom en startgrind.

Läs mer om Upp o Hoppa på http://www.uppohoppa.nu
Samt Swedish eXtreme Team swoop contest 2005 http://www.uppohoppa.nu/Tävlingsinbjudan2005-Haninge.doc

Läs mer om Sömnlös i Rudan på http://ettannatlopp.nu

Haningevädret: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...ntId=10&countryId=1001&locationId=10010201036

Senast redigerad av en moderator:
Om jag har fattat det hela rätt så ska man packa med cykel, pannlampa, myggmedel och fallskärm. Det ska bli skitskoj att köra SIR för första gången.
/J

"Once, someone asked me what pleasure I took in riding for so long. 'Pleasure?' I said.
'I don't understand the question.' I didn't do it for pleasure, I did it for pain."

Jo det ska bli kul även om jag inte kommer att stå på startlinjen, iaf inte med cykel då jag sannolikt kommer att ha fullt upp med att serva er som ska köra på olika sätt, något som jag för övrigt redan har börjat med då jag blivit Mattias vänstra hand (den högra är så klart Tess) inför arangerandet av Sömnlös vilket är ett mycket kul jobb.

Så jag hoppas det kommer riktigt många Happyister till start så man får chansen att träffa några av er som härjar här på forumet irl så att säga, vore kul att veta vilka som ska köra då ju många av er är anmälda med era riktiga namn körandes för era respektive klubbar och inte under era Happynick!!

Ses i Rudan allihopa ;-)

Bosse

Jag som trodde att han kämpade när han körde 24 timmar.. :/
Och förra året avgjordes det väl inte förens på slutet?

Ja, men att gå i väggen efter 23 timmar är bra det, jag är nog nöjd om jag inte går i väggen dom första 5 timmarna. :D

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, men att gå i väggen efter 23 timmar är bra
> det, jag är nog nöjd om jag inte går i väggen dom
> första 5 timmarna. :D

Tricket är att cykla LÅNGSAMT men hela tiden!
Ta lärdom av Lunkan...Jag körde i fyrmannalag men är inte elit på något sätt utan endast halvsnabb happyist.
Jag cyklade HELA TIDEN snabbare än Lunkan...

Öijer skrev:
> Shit. Jag som trodde att det var tävling. ;)
>

Ja, men du ska orka 24 timmar utan sömn på 48!

Öijer skrev:
> Shit. Jag som trodde att det var tävling. ;)
>

Du behöver ju bara vara snabbare än lunkan:)
Jag tror att många elitcyklister som är vana vid normala xc-tävlingar och långlopp kommer ta i för mycket i början, dvs de första 18 timmarna...

Var lite taktiskt, ta rygg på ledaren, eller se åtminstonde till att du ligger på samma varv eller varvet efter ledaren. Ryck sedan när det är ett par timmar kvar. Det kan även vara bra att kunna reglerna. Om ni cyklar lika många varv på 24 timmar så är det den med det snabbaste sista varvet som vinner. Du kan alltså avsluta ditt sista varv efter t.ex Lunkan men ändå vinna...

EDIT:
Se det så här. Tävlingen börjar klockan elva på förmiddagen dag två. Innan dess är det bara uppvärmning...

Shit! Jag som höll på att trilla av stolen av glädjerus, när jag trodde att "Blow up a Panda"
innebar att man skulle spränga en sån här:
fiat_panda.jpg

SebbeK skrev:
> Shit! Jag som höll på att trilla av stolen av
> glädjerus, när jag trodde att "Blow up a Panda"
> innebar att man skulle spränga en sån här:

Kanske en 4x4 Sisley med fyrhjulsdrift från Österrikiska Steyr? :)

pandistasisley4x4.jpg

Kul med 89 startande nummer än så länge... Själv tror jag starkt på AJ/PJ i tvåmannatävlingen.
Hoppas att vädret e bra och att många här på forumet kommer och kollar, om ni inte kör själv.

Jag måste ge en eloge till Mattias och Tess. Detta är väl tredje året tror jag och redan finns det ett stort startfält, flera sponsorer osv... Bra jobbat!!

Johan A skrev:
>Själv tror jag starkt på AJ/PJ i tvåmannatävlingen.

Du har nog tippat fel favoriter :-)

Jag och PJ tog idag vår första MTB tur på över en månad. Sist vi satt i MTB-sadel var när
vi provåkte Lidaloop-banan den 11 Juni. Med bara 2 veckor kvar hinner knappt träningsvärken
från dagens åktur släppa. Så Sömnlös för oss blir nog Happytempo fast rejält mycket lägre ;-)
Men några ska ju komma sist också.

Några att se upp med i tvåmanna är däremot JLarsson och Bigmollo i team XC-Svettosarna. De två verkar rejält heta och har radat upp framgångar på sommarens tävlingar. Bigmollo är ju nästan snudd på elitåkare. Dessutom så har ju dessa två legat i Rudan och tränat en hel del.

/Anders

AJ skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> Jag och PJ tog idag vår första MTB tur på över en
> månad. Sist vi satt i MTB-sadel var när
> vi provåkte Lidaloop-banan den 11 Juni. Med bara 2
> veckor kvar hinner knappt träningsvärken
> från dagens åktur släppa.
Varför har ni inte cyklat??
> /Anders
>
>
> **

AJ skrev:
> Några att se upp med i tvåmanna är däremot
> JLarsson och Bigmollo i team XC-Svettosarna. De
> två verkar rejält heta och har radat upp
> framgångar på sommarens tävlingar. Bigmollo är ju
> nästan snudd på elitåkare. Dessutom så har ju
> dessa två legat i Rudan och tränat en hel del.
>
> /Anders
>

Jahaja... Då kanske det e dom man ska sätta sina slantar på då ;o)
Fast när det blir mörkt tjänar ni två varv per varv, om man inte cyklar tätt bakom era uranljus ;o)

Ska inte säga för mycket i förväg, men det är effektivast att tyst smyga sig på fienden och slå till hårt och effektivt... ;-)

/Leo - tvåmanna

Fredde75 skrev:
> Jag litar på att mina lagkamrater kör som
> tokar!=)

WORD! Jag också! :-D

...va? Va sa du sa du?

Vilken idiot kör soloklass i år sa du?

Att jag kör soloklass?

Mjaha...

AJ skrev:
> JLarsson och Bögmollo i team XC-Svettosarna. De
> två verkar rejält heta. Dessutom så har ju
> dessa två legat i Rudan och "tränat" en hel del.

Tur man inte ska köra Sömnlös i år, stor risk att man får se mer än man betalat för på stigen framför sig på nattsträckorna :-D

Kaijan skrev:
> Att ligga med varann vinner man inga lopp med=)

Dom kanske planerar att ligga med Mattias L, som brukar säga att lite sprut på rumpan ska en karl tåla?

Nu börjar ni spåra ur, så jag får styra upp tråden.

Förra året var det några som cyklade med full fart in i den berömda väggen. Anders "air" Rowa fick tvärstopp när han tog matpaus. Tims sista varv är ganska beryktat så det behöver vi inte orda om mer :)

Staffan Gereonsson är tillbaka i år igen och han är nog rejält sugen på en pallplats, eftersom han blev 4:a förra året.

Johanna Reeder skall nli kul att se i Rudan i år igen. Förra gången visade hon prov på otrolig kämpavilja och envishet. Antar att hennes jobb gjort så att hon är van att hålla samma fart länge.

Framgångsfaktorerna för Sömnlös är väldigt enkla. Håll jämn hastighet hela tiden. Ät hela tiden. Ha kul hela tiden.

XC-Svettona kommer nog bli farliga i 2-manna, medans HID and dangerous försöker sänka förväntningarna något. Lag "i´d rather be on my big fat skis" verkar vara en trevlig "sleeper". Vem är det som Leo cyklar med?

Tjena!

Det är nästan så jag funderar på att dra tidigare från åre.. Fjortishångel åt en hållet och idioter som cyklar i 24 timmar åt andra.. kan det bli bättre?

Vilka påhopp från alla håll! Jag tror dock som Mattias L, att AJ/PJ mörkar formen *rejält*. XC-Svettona är ju inte precis några veteraner när det gäller endurance-race, så vi kommer antagligen göra alla nybörjartabbar som finns...

Mollot ser giftig ut på semislicks och kolfiber och JLarsson kör med dimridåer och scandium, kan dom jänkegungande heljusena hänga på? ;)

Själv har jag inte ännu insett vad jag gett mig in på.

Johan A skrev:
> Kul med 89 startande nummer än så länge... Själv
> tror jag starkt på AJ/PJ i tvåmannatävlingen.
> Hoppas att vädret e bra och att många här på
> forumet kommer och kollar, om ni inte kör själv.

89 startnummer motsvarar ungefär 170 deltagare. Som det ser ut nu så kommer vi vara väldigt nära 200 strecket innan den 22/7 då vi stänger anmälan.

Ni som inte kan komma och kolla på plats kommer kunna höra en hel del av tävlingen på Radio Stockholm, samt att flera tidningar kommer bevaka tävlingen. Går det som vi vill så blir det TV med, vilket vore väldigt kul. Perfekt tillfälle för alla linslusar med andra ord :)

> Jag måste ge en eloge till Mattias och Tess. Detta
> är väl tredje året tror jag och redan finns det
> ett stort startfält, flera sponsorer osv... Bra
> jobbat!!

Tack. Det stämmer att det är tredje året. Och vi har växt otroligt varje år, tack vare alla trevliga deltagare som kommer tillbaka får varje år. Staffan Gereonsson (kom fyra förra året) har faktiskt ställt upp i alla 24h mtb lopp som arrangerats i Sverige.

I år har vi Scandinavian Open status. Nästa år är vi SM i 24h lopp och det kommer finnas en nordisk cup i 24h lopp där vi har klart med tävlingar i Sverige, Norge och Danmark (2 st faktiskt). Förhoppningsvis blir det klart med en tävling i Finland innan cupen drar igång nästa är.

och vädret börjar arta sig också. det blir mer och mer SIR likt... Tur man har tjackat nya feta sulor i ett desperat försök att kompensera för avsaknad av teknik.

Shit asså, nu när folk har skrivit upp en som "nästan elit" får man nog lägga på ett kol. Själv tror jag AJ/PJ och Leo/E-beth blir farligast. Jag och Jonas kommer bara ligga med varann i vårat höghöjdstält.. ;o) Från och med nu är det knäpptyst från XC-svettosarna. Hemlighetsmakeriet kan börja!!
/Johan

Ett litet tips från en gammal räv bara: Håll högt tempo från början. SiR är så annorlunda mot andra tävlingar så det finns inget att jämföra med, men det tempot man startar med blir gärna det man håller genom hela tävlingen. Det är så pass jobbigt hela tiden så att det är bättre att köra snabbt.

Tillbaka
Topp