TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

En annan utveckling på alla ultralopp är att ska man vara snabb så ska man bo inomhus (och då ha lite packning). Det är absolut okej enligt reglerna. Men finns det lopp där det är otillåtet att använda sig av hotell eller liknande? Där man måste tälta/bivi/sova öppet på vägen?
Last Dot tillåter inte att man knackar på hos någon för att be om vatten i flaskan. Jag tycker att den regeln och egentligen rätt mycket i Lost Dot-universum är tämligen överdrivet. I Unmapping är det bara att be om hur mycket vatten som helst 🙂.

Att posta saker till sig själv som ngn annan behandlar, distribuerar och lagrar skiljer sig i min mening ganska lite från att ha följebil.

Att be om vatten i flaskan däremot är väl ingen skillnad mot att köpa den i en affär, förutom att man får vattnet gratis.

Last Dot tillåter inte att man knackar på hos någon för att be om vatten i flaskan. Jag tycker att den regeln och egentligen rätt mycket i Lost Dot-universum är tämligen överdrivet. I Unmapping är det bara att be om hur mycket vatten som helst 🙂.
Jodå, det får man. Men man ska i första hand ha försökt skaffa vatten på sätt som inte stör de som bor där man passerar.

6. Getting a bottle of water from a stranger.

This is a more ambiguous proposition and one which divides riders opinions. On the whole it would be OK to accept such an offer. Other races, often off-road wilderness based events, might call this “Trail Magic” as it is essentially an unsolicited offer which is based mainly in fortune and usually deemed OK to receive. If the rider and offering party have no prior knowledge of each other or their meeting then it's legit. If a rider is in dire need of water it would, as a last resort and having exhausted all reasonable commercial and natural sources, seek water from private individuals. However riders shouldn’t make a habit of begging for aid in this way and should not access private property uninvited. The Transcontinental/Trans Pyrenees Race is not a wilderness race; water is plentiful along the route and it is the rider’s responsibility to maintain a good supply from legitimate sources
.

Jodå, det får man. Men man ska i första hand ha försökt skaffa vatten på sätt som inte stör de som bor där man passerar.

6. Getting a bottle of water from a stranger.

This is a more ambiguous proposition and one which divides riders opinions. On the whole it would be OK to accept such an offer. Other races, often off-road wilderness based events, might call this “Trail Magic” as it is essentially an unsolicited offer which is based mainly in fortune and usually deemed OK to receive. If the rider and offering party have no prior knowledge of each other or their meeting then it's legit. If a rider is in dire need of water it would, as a last resort and having exhausted all reasonable commercial and natural sources, seek water from private individuals. However riders shouldn’t make a habit of begging for aid in this way and should not access private property uninvited. The Transcontinental/Trans Pyrenees Race is not a wilderness race; water is plentiful along the route and it is the rider’s responsibility to maintain a good supply from legitimate sources
.
Då läste jag reglerna slarvigt när jag läste dem i samband med ett halvhjärtat försök att få ihop en ansökan för tre år sedan. Eller så är den ny sedan dess.

Bra att du bifogade regeltexten... De har rätt i att det inte är ett vildmarkslopp men denna paragraf är ett fint exempel på hur man kan skapa oavsiktligt komiska effekter. De passar min humor i alla fall. 😇 . Jag uppskattar att de är transparenta med bakgrunder och moralaspekter men hmm, en regel blir inte nödvändigtvis bra av en genomtänkt förklaring. (Och genomtänkt är inte alltid synonymt med begriplig.)

Verkad som han hade lite motgångar igår tyvärr. Men det var han nog förberedd på. Hoppas inte kraschen var allvarlig.
1754113042913.webp

Hmm jag letar efter info om färjan men hittar inget, kanske det står ngt tidigare i tråden men om någon har infon så tar jag tacksamt emot en uppdatering.

Den givna färjelinjen är rimligtvis Bari - Durres. Den verkar gå 13 och 23.50 varje dag (enl chatgtp iallafall) De andra färjorna som korsar det Adriatiska havet innebär rätt många extra mil cykling. Har inte kollat närmre men bara genom att kolla på kartan så tror jag inte det lönar sig...

Den givna färjelinjen är rimligtvis Bari - Durres. Den verkar gå 13 och 23.50 varje dag (enl chatgtp iallafall) De andra färjorna som korsar det Adriatiska havet innebär rätt många extra mil cykling. Har inte kollat närmre men bara genom att kolla på kartan så tror jag inte det lönar sig...
Hela täten på samma färja…

En annan utveckling på alla ultralopp är att ska man vara snabb så ska man bo inomhus (och då ha lite packning). Det är absolut okej enligt reglerna. Men finns det lopp där det är otillåtet att använda sig av hotell eller liknande? Där man måste tälta/bivi/sova öppet på vägen?
Känner bara till The TransAtlantic Way 2021 som var 100% self-supported i pandemirestriktionsanda (UK).

Intensivt trafikläge i södra Frankrike idag. Kan tänka mig att det finns roligare dagar att cykla på.

Med cirka 700km från parcour #4 Siena till Bari så känns det övermänskligt att nå söndagens kvällsfärja. Det är drygt 300km till parcour #4 Pacentro och ytterligare dryga 340km till hamnen.
700km en parcour och en del otillåtna vägar, det ser ut som att täten kommer att vara samlad på nattfärjan som avgår måndag natt.

Senast ändrad:
Jaså där ser man. Lilla Göran börjar med elaka påhopp. Så trist. Bättre att lilla Göran håller tyst och inte gnäller på andras inlägg.
Då ditt inlägg indikerade en avsaknad av förståelse för att det är en tävling, under vilken deltagarna förstås inte bryr sig om turistiska aktiviteter som försämrar möjligheten att prestera, så upplyste jag dig om detta.

Jag tolkar ditt senast svar som att du i själva verket var medveten om det är en tävling. Därmed framstår det som att första inlägget antingen var en oerhört trälig form av humor (skitgnäll på hårt kämpande cyklister är i min bok inte roligt) eller som något konstigt försök att framhäva dig själv som berest.

F.ö. finns inget som förbjuder att man kommenterar andras inlägg på detta forum så du får nog leva med att jag kommenterar saker som jag anser knasiga.

Spännande detta. En grupp som nått Siena och förbi, färjan kommer kanske att påverka en hel del. Och Lael W har brännt förbi Ricard S.
Väntar på fotos från Piazza del Campo i Siena istället, kom igen nu och ladda upp !!

Tydligen så går #297 Moritz för det, d.v.s att försöka nå söndagens nattfärja. Det borde innebära ingen sömn eller längre stopp och närapå 25kph i snitt vilket är snudd på ogörbart.
Förmodligen kommer dom andra 3 i täten lätta på gaspedalen.

Som jag har förstått det går det tyvärr inte att boka hytt på färjan som soloresenär.
Går kanske att uppgradera på båten eller om man har med sig ett extra pass.
Men de flesta i loppet har nog sovit på sämre ställen.

Som jag har förstått det går det tyvärr inte att boka hytt på färjan som soloresenär.
Går kanske att uppgradera på båten eller om man har med sig ett extra pass.
Men de flesta i loppet har nog sovit på sämre ställen.
Ja det låter ju inte som större problem, värre är det om man måste genomgå pass- biljettkontroll i en terminal med köer etc. där kan 30-60 minuter försvinna i ett huj.
Med lite tur så har dom sån drive-through expedieriering intill färjan. 740-ish km kvar för Moritz, runt 25kph i snitt gäller.

Red. Boka för 2 och betala, förklara att frugan blir sen p g a av en punka i norra Italien.

Senast ändrad:
Lite tråkigt med färjor som går så sällan kan jag tycka. Blir lite som att man har en "delmålgång" i Bari och de som kommer dit inom samma "avgångsintervall" som den som är först får vara med och tävla om segern på andra delen av loppet. Visst, saker kan hända men 13 timmar är ändå en hel del tid att cykla in för en som precis skulle missa nattfärjan imorgon.

Lite tråkigt med färjor som går så sällan kan jag tycka. Blir lite som att man har en "delmålgång" i Bari och de som kommer dit inom samma "avgångsintervall" som den som är först får vara med och tävla om segern på andra delen av loppet. Visst, saker kan hända men 13 timmar är ändå en hel del tid att cykla in för en som precis skulle missa nattfärjan imorgon.
Hela 24 timmar då Bari-färjorna endast har 1 avgång på söndag (kväll)- tisdag, bägge 23-tiden. Först på onsdag går det 2 avgångar.
Andra rutter finns men dessa ger en längre väg mot mål.

Än "värre" alltså. Med 24 timmars tapp ska det till rätt ordentligt med strul/missar för den/de som hinner med den första färjan för att det ska gå att ta igen för de som kommer av färjan ett dygn senare. Sen är det ju inte helt ovanligt med en viss dos strul och missar så man ska nog inte ropa hej. Men lite tråkigt får jag medge att jag tycker det är.

Gjorde ett snabbt ruttningsförsök från slutet på Pacentro-parcouren till färjan och landade i detta.
1754176237460.webp

Borde inte vara så mkt sämre än bästa väg vad gäller höjdmeter och längd. Dock är det inte säkert att det är snabbast då SS16-förbudet gör att alternativ ruttning behöver göras genom ett antal kustorter. Och att ta sig igenom kustorter på en söndageftermiddag mitt i semestertider kan paja tidskalkylen rätt ordentligt. Så jag gissar att det kan vara bättre att ta någon väg en bit från kusten men som fortfarande är hyggligt platt. Gissar dock att de kommer att försöka ta sig ut mot kiustremsan rätt raskt. Att försöka hitta någon väg som är mer i linje med fågelvägen verkar leda till mycket kringelkrokar både horisontellt och vertikalt.

När ska man tro att de behöver vara klar med parcouren för att ha en chans att greja färjan? En kalkyl på 25 km/h plus lite tid för att komma på färjan (vet inte hur sent man kan komma) säger någonstans runt klockan 11 i morgon fm, d.v.s. mindre än 10 timmar.

Moritz har nu från Terni 549km kvar till Bari hamn (via parcouren), 21h30m inkl stopp för proviant. 25kph i snitt gäller ännu.

Om jag förstår det rätt ankommer första kvällsfärjan Dürres kl 8.30 på måndag morgon. Missar man den skulle ett alternativ kunna vara att fortsätta ner till Brindisi, ta färjan till Vlora som går 12.00 och ankommer 17.00 på måndag em. Visserligen är man sämre till m.a.p. på parcour 5, men jämfört med att vänta till kvälls/nattfärjan på måndag kväll och vara iland i Dürres först vid 8.30 på tisdag morgon skulle det kunna vara värt det. En fulruttning indikerar typ 12 extra tämligen platta mil i Albanien.

Blir dock åtminstone 12 mil extra även i Italien, så även om den potentiellt skulle kunna ge en möjlighet kanske det inte är värt att ta de extra 24+ milen (även om de verkar rätt flacka).

Bosons stillastående strax efter Rieti sedan drygt två timmar. Strasser närmar sig men har en bit dit, gissningsvis runt timmen. Strasser tillbringade en halvtimme mellan halv fem och fem i den lilla byn Casteltodino. Han hade även en paus på ett par timmar vid midnatt.

Känns dock som de två kommer att få mycket svårt att hinna med färjan från Bari idag.

Tillbaka
Topp