Teknikträning

Magnus290

Ny medlem
Teknikträning
Tjena!

Jag har börjat bli sugen att lära mig teknik i min MTB åkning. Åker mestadels stig o givetvis backe upp o ner för att få igång pumpen. Har åkt aktivt i 1,5 år o genomförde vasan i somras som ja hade planerat.Tänkte köra några fler långlopp nästa år. Tycker trots allt att jag tar mig fram men vill utvecklas o bli bättre, snabbare o säkrare.

Känner att tekniken är en svaghet jag vill jobba mer på, klarar inte riktigt att hålla farten uppe i kurvor så jag måste kosta på o trycka på ur varje kurva. Får inte det flyt jag skulle vilja ha över rötter, vill få bättre flyt över mindre stockar, stenar o så.

Åker mycket både själv o med snabbare åkare o övar konstant att bli bättre. Samtidigt så brukar man utvecklas fortare om man får en bra träning.

Har kollat runt på nätet o hittar en hel del kurser utomlands (dirtschool, fluidride, better ride, all biked up) samt en massa mer. I Sverige är det dock lite klent. Vasalägret i Falun hittade jag som det enda alternativet på hemmaplan. Emil Lindgren må vara en grym åkare men tekniktipsen som han skrivit i kadens kändes inte så imponerande. Är det nån som har erfarenheter av tidigare vasa läger o är detta nåt man bör hänga med på.

Antingen så är det ju att åka på vasaläger eller så får man ta sig utomlands. En cykelsemester i tex england vore ju riktigt kul o samtidigt passa på o få lite coaching. Någon som har varit utomlands på något liknande?

Är det nån som vet om det finns några cykeltränare i sverige som även kör teknikträning för en rimlig peng. Fysiken jobbar jag redan på så mycket som jag har tid för.

På nåt sätt det som att det är en riktigt bra investering o lära sig åka bättre o att det antagligen ger mycket mer än att köpa bättre/lättare komponenter till cykeln (har ju iof inte vågat chansa så cykeln har ju med fått sig ett lyft) men nu är det min tur.

Några som har bra tips???

// Magnus

Teknikträning
annars kanske lite Downhill kan fungera för teknikträning :)tror det ska finnas nybörjarkurser på det men vet ej om det är nått att ha..

Teknikträning
Emil Lindgren har väl startat företag för just träningar och sådant nu. Cykelvasaläger är väl fel om man ska träna teknik, vill du ha bättre teknikträning tror jag han gärna hjälper dig. För som sagt han är grym på teknisk cykling.

Teknikträning
Tack för alla svar.

Nej vasan är ju inte teknisk alls däremot kul att ligga på omkörning i 4 timmar.

Åka i terräng gör jag löpande så det övar jag på. MEN det finns ju ett antal knep som gör att det håller i bättre när man svänger o dom vill jag lära mig. Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen. Dessutom om man övar o samtidigt gör lite fel så är det ju dumt att öva in just felet.

Fluidrides video har jag sett o den är bra men att få med alla detaljer när man kör själv är svårare.

Kan ju kontakta Emil o kolla läget men antar att det inte är gratis fast det är ju inte XX prylar heller o kunskap är ju värd mer. Bara han är bra o förklara för som sagt det som gick som hans teknikkurs i kadens var inte värst. Fast en stor skillnad o visa eller skriva.

Provade götet i somras när jag var där med familjen. Missade tyvärr happyriden från fransson men tog en tur själv vid delsjön (tror jag det hette) underbart...

Vet ni nån annan än emil som tränare. Finns ju även fredrik ericsson (förbundskaptenen) men känns också lite högt i divison...

Teknikträning
Hitta en lagom stökig sträcka om några hundra meter och nöt, hitta rytm och rundtramp. När det sitter i huvudet att du blir rädd och klickar ur fötterna tycker jag mörkerkörning med lampa hjälper. Du ser inte detaljerna och studsar över och inser efter ett tag att du tagit dig förbi partier där du brukar tveka.

Teknikträning
Kiwi Steve (Murphy). Han är en grym utförsåkare så jag misstänker att det är dh-fokus på hans clinics.

Var bor du? Happyrides brukar medföra riktigt bra teknikträning.

Teknikträning
Va faen Magnus, jag har ju sagt att du ska göra det du vill bli bra på, cykla! :) Men annars har du ju massor med duktiga cyklister omkring dig, vi har ju några killar som är duktiga på riktigt i vår närhet. Muta Ola eller nån av de snabba killarna med en lapdance och en back öl så ska du väl kunna få privatlektioner om du vill. Men jag tycker som vanligt att du funderar för mycket :) Ut å cykla!

Teknikträning
Många föreslår att bara åka mera. För att sammafatta lite, jag kör så mycket stig jag kan utan att behöva gå ifrån familjen. Nöter även partier jag har svårt för så jag blir bättre i teknisk terräng. Åker både dagtid o med lampa i mörker o där märker jag faktiskt att avsaknaden av detaljer man ser gör det lättare att flyta över vissa saker.

Att man har begränsad tid för man vill träffa familj o hinna med allt annat som krävs gör ju att man är lite begränsad. Här känner jag att jag vill bli lite mer tidseffektiv med tränare.

Målen är att jag vill åka säkrare med bättre kontroll, klara svårare terräng o på så sätt åka fortare. Motorn får också sin beskärda del så mycket min gamla kropp orkar. Ha ännu roligare i skogen helt enkelt.

O Rickard, jag har redan frågat Ola som har 2 jobb egen familj uppdrag i almby egenträning mm så det var inte mycket att säga om. Du vet att jag är ute o åker så mycket jag kan. Bara det att jag vill lite mer o inte fundera utan göra. Kan man lägga 1000 lappar på lättare prylar så är det ju inte fel att lägga lite på sig själv med.

Får kontakta dom som föreslagits o se vad det leder till.

// Magnus

Teknikträning
Några timmar kvalitetstid med tränare ger ofta mer än flera timmar med sig själv. Det kan vara riktigt nyttigt att ha någon som står och ser på och coachar. Garanterat bra för utvecklingskurvan :)

Teknikträning
För övrigt är det trevligt att se att det finns personer som inser att pengarna oftast är bättre investerade på "piloten/motorn" än på att lätta cykeln... :)

Teknikträning
Det är en bra idé att träna basics teknik med plattisar. Dvs öva trackstands, framhjulslyft, bunnyhop, front- och backhop etc.

Jag köpte Martyn Ashtons bok, och började med detta.

Gjorde att jag tog flera steg framåt i min åkning, mycket tryggare och säkrare i balansen och det ger fördelar i all cykling. Den kunskapen blir lika relevant när man står still som när man rullar liksom.

Tillbaka
Topp