Tempobåge med Di2 Satellite Shifter till linjehoj

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
Jag har beställt en ny linjehoj med Ultegra Di2 och är intresserad av att montera en tempobåge ala Profile Design T2+ vid tempolopp.

Alternativ vid författande av detta inlägg:
1. Hade tänkt att montera R600 Climbing Remote men insåg att sladden är för kort för att dra den hela vägen till typ toppen av tempobågen. Går det att koppla på förlängningskabel?
2. Köpa R671 som är tempospecifika, men är osäker om dessa går att koppla direkt till ordinare Di2-reglage.

Hur hade ni gjort?

R671 går att koppla direkt in i de vanliga landsvägsreglagen på samma sätt som klättringsknappen. Ännu smidigare (och snyggare) blir det dock om du byter kopplingsboxen under styrstammen som antagligen har 3 portar (SM-EW90-A) till modellen som har 5 portar (SM-EW90-B).

Shimano-SM-EW90-B-Di2-Junction-B-Box-E-Tube-5-Port-Groupsets-and-Build-kits-SMEW90B.jpg

Jag misstänker att cykeln levereras med SM-EW67AE, dvs den med endast två portar.

Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag misstänker att cykeln levereras med
> SM-EW67AE, dvs den med endast två portar.

Är det en cykel med gamla 10-delade Ultegra Di2 6770? I sådana fall ja. Är det en cykel med 11-delade 6870 har den garanterat SM-EW90-A.

Sam skrev:
> Det är en Canyon av modellår 2016.

Då är det SM-EW90-A, annars skulle du inte ha någonstans att koppla in laddaren till det interna batteriet.

R671 har, som jag minns det, fastgjutna kablar (600mm?).
Om dessa inte når fram att koppla direkt in i vanliga växelreglagen ST-6870, kommer du behöva byta SM-EV90A mot SM-EV90B.

Jag hade köpt tempopinnar och R671 och testat. Bytt A mot B om kablar inte når...
Glöm inte att uppgradera firmware så att alla delar har samma version bara, annars kommer det troligen inte funka...
Lycka till!

Men i sådana fall köper jag climbing shifter och buntar fast det på tempopinnarna.

Firmware-grejen är ju ytterligare en grej att tänka på, särskilt då jag endast har en macbook. Kanske kan man greja med jobbdatorn, men det är tyvärr ingen öppen klient.

Sam skrev:
> Men i sådana fall köper jag climbing shifter och
> buntar fast det på tempopinnarna.

Fast du kommer inte ha någon port ledig på "junction box", dvs du måste jacka in på växelreglaget och då kommer troligen inte heller climbing shifterns kabel att nå (också gjuten)...
R671 kommer bli schnyggast. Inte snåla nu, med ny fin cykel...

Att shimano inte har något stöd för OSX är en annan historia. För mig blev det att låna morsans dator (flera gånger).
Ganska rolig min, när jag sa att jag skulle uppdatera CYKELN ...

RideOn skrev:
> Fast du kommer inte ha någon port ledig på
> "junction box", dvs du måste jacka in på
> växelreglaget och då kommer troligen inte heller
> climbing shifterns kabel att nå (också
> gjuten)...

Precis, den kabeln var faktiskt helt sjukt kort. Dessutom sitter den på fel sida, de flesta är högerhänta och vill antagligen ha klätterreglaget på höger sida av styret men kabeln kommer ut till vänster så redan där tappar man ett par centimeter.

eketjall skrev:
> Att skaffa en PC med Windows lär väl vara den
> billigaste grejen att skaffa i det där
> sammanhanget? ?
Man måste ju hålla en lägstanivå av stil och finess, men det går ju boota Windows på Mac:en lite i smyg när ingen ser. :-)

emmer skrev:
> Man måste ju hålla en lägstanivå av stil och
> finess, men det går ju boota Windows på Mac:en
> lite i smyg när ingen ser. :-)

Ja för tyvärr räckte inte VirtualBox, åtminstone inte för firmware-uppgradering av själva kabeln/batteriladdaren. Ändra inställningar var dock inga problem så kanske firmware-uppgradering av övriga komponenter går när kabeln väl är rätt version. Eller att fungerar bättre med VMware eller Parallells.

För mig har vittualbox fungerat både för inställningar och uppdateringar (fast kanske inte, som du skriver, för alla komponenter).

Om jag nu har en junctionbox med tre ingångar så borde jag kunna koppla climbing shifter till denna och inte till reglaget. Eller vad är det som jag missat? Varje ordinarie reglage upptar var sin port, vad upptar den tredje?

Om Canyon inte har byggt cykeln än, så kanske du kan få dem att leverera den med 5-portarsbox mot ett mindre tillägg.

RideOn skrev:
> Sladden till kopplingslådan i ramen, som i sin
> tur kopplar till fram/bakväxel och batteri.

Jag förutsatte att det fanns en utgång på baksidan för detta. My bad.

Jag är i samma sits som Sam, dvs jag har Di2 6870 med en 3-ports junction box. Till tempolopp vill jag ha möjligheten att koppla in växlingsknappar längst ut på tempopinnarna, men helst utan att betala 3000 spänn som det kommer kosta att köpa TT-reglagen och en 5-ports junction box.

Finns det verkligen inget annat sätt? Sprint shifters och sedan en förlängningskabel ut till bromshandtagen hade ju varit en bra budgetlösning kan jag tycka. Jag googlar men hittar ingen förlängsningskabel. Någon som vet om det finns?

McAdam sa:
Jag är i samma sits som Sam, dvs jag har Di2 6870 med en 3-ports junction box. Till tempolopp vill jag ha möjligheten att koppla in växlingsknappar längst ut på tempopinnarna, men helst utan att betala 3000 spänn som det kommer kosta att köpa TT-reglagen och en 5-ports junction box.

Finns det verkligen inget annat sätt? Sprint shifters och sedan en förlängningskabel ut till bromshandtagen hade ju varit en bra budgetlösning kan jag tycka. Jag googlar men hittar ingen förlängsningskabel. Någon som vet om det finns?

Det går att fulmecka till förlängning/alternativ lösning.
Sök typ på "cat-eye di2 buttons".
Sprint shifters är bara dumma brytare...

RideOn sa:
McAdam sa:

Det går att fulmecka till förlängning/alternativ lösning.
Sök typ på "cat-eye di2 buttons".
Sprint shifters är bara dumma brytare...

Var kan man hitta sådana där Cateye knappar? Jag hittar ett ställe i USA men frakten är dyrare än knapparna. Borde väl gå att hitta närmre än så? Man kan tydligen använda vilken strömbrytarknapp som helst, men problemet är att de måste vara vattentäta - och hur vet man om de är det?

Tillbaka
Topp