Temposiffror i DN

rotvalta

Medlem
Temposiffror i DN
DN hade en artikel i sporten i morse, om dagens tempolopp. De listade också hur många sekunder man tjänar mha olika tempokomponenter. Jag kunde inte riktigt utröna var siffrorna kom ifrån; finns det någon gammal temporäv som vet om de är rimliga? Spontant (baserat till 0% på erfarenhet och 100% på forumhäng) hade jag gissat att ett dischjul (34 s) skulle ge större effekt än ett par skoöverdrag (35 s). Men annars är det ju bra nyheter, eftersom jag antar att skoöverdrag är billigare.

Temposiffror i DN
Jag tror faktiskt att dom har rätt med skoöverdragen eftersom dom inte skriver hur hög profil och vilka hjul dom jämför. Siffror går ju att få till lite som man vill när man inte anger källa och testmetod men skoöverdrag, förutsatt att dom sitter som dom ska gör stor skillnad.

Temposiffror i DN
Kadens gjorde någon sådan uträkning för några år sen. Och enligt dom var den enskilt största sak att spara tid på, var att få in armbågarna.

men med tanke på DN:s beräkningar ska jag börja pendla med tempodräkt och tempohjälm.

Temposiffror i DN
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde utan skoöverdrag idag och blev
> jättevarm i min regnjacka. Höll inte koll på
> tiden tyvärr.

Skönt att du säger det, då behöver jag inte ångra att jag inte köpte Vaudejackan :-)

Temposiffror i DN
Generellt tjänar man mer på att göra en komponent som bryter ostörd luft aerodynamisk. Ju mer turbulent vinden som träffar komponenten är ju mindre roll spelar dess aerodynamik. Bakhjulet är ju det sista som träffas av vinden så att det inte ger mer vinst känns inte så konstigt men om det är rimligt att skoöverdragen sparar lika mycket tid vet jag inte

Temposiffror i DN
Fast dischjul ger väl ett rätt coolt swoosh-ljud, så de borde ge större placeboeffekt än ett par fjolliga skoöverdrag? :-)

Temposiffror i DN
Om nu skoöverdrag ger en signifikant aero-vinst så är det väl lite märkligt att det inte används mer på linjeloppen, iaf av cyklister som gillar att ligga i utbrytning och ta mycket vind?

Till skillnad mot andra saker som ger aero-fördelar så har ju (väl?) inte skoöverdrag någon nackdel i ett linjelopp. Högprofilshjul kan kännas tunga vid igångdrag eller i kuperad terräng (samt vara kantvindskänsliga), tempohjälm är obekvämt att bära under längre perioder etc, medan skoöverdrag ger en "gratis" fördel.

Fast det kanske är en stilregel? :-)

Temposiffror i DN
DT skrev:
> Om nu skoöverdrag ger en signifikant aero-vinst
> så är det väl lite märkligt att det inte
> används mer på linjeloppen, iaf av cyklister som
> gillar att ligga i utbrytning och ta mycket vind?
>
> Till skillnad mot andra saker som ger
> aero-fördelar så har ju (väl?) inte
> skoöverdrag någon nackdel i ett linjelopp.
> Högprofilshjul kan kännas tunga vid igångdrag
> eller i kuperad terräng (samt vara
> kantvindskänsliga), tempohjälm är obekvämt att
> bära under längre perioder etc, medan
> skoöverdrag ger en "gratis" fördel.
>
> Fast det kanske är en stilregel? :-)
----------------------------------------------------------
Strumpor över skorna är iaf vanligt på vårtävlingarna, men mitt i säsong blir det nog onödigt varmt med 25 mil i sommarvärme och vindtäta skoöverdrag... :-) T

Temposiffror i DN
Little Stereo skrev:
> Strumpor över skorna är iaf vanligt på
> vårtävlingarna, men mitt i säsong blir det nog
> onödigt varmt med 25 mil i sommarvärme och
> vindtäta skoöverdrag... :-) T

Ja det är klart. Fast man tycker att Assos eller någon borde kunna utveckla ett skoöverdrag som släpper igenom nästan all luft fast ändå är superaero. :-)

Temposiffror i DN
siven skrev:
> Generellt tjänar man mer på att göra en
> komponent som bryter ostörd luft aerodynamisk. Ju
> mer turbulent vinden som träffar komponenten är
> ju mindre roll spelar dess aerodynamik. Bakhjulet
> är ju det sista som träffas av vinden så att
> det inte ger mer vinst känns inte så konstigt
> men om det är rimligt att skoöverdragen sparar
> lika mycket tid vet jag inte

+1 klokt!

Sett framifrån så måste ju skorna hela tiden träffa obruten vind. Att det blir det mer turbulens bakom ej strömlinjeformade föremål och därmed mer motstånd förstår ju alla på detta forum. Skor utan skoöverdrag ger tydligen signifikant mer turbulens pga spännen, remmar o dyl jämfört med ett par strömlinjeformade skor med överdrag på. Låter det orimligt? Varför rakar simmare o lvg cyklister benen, är inte det oxå för att tjäna sekunder på mindre turbulens o negativ dragkraft?

Allt ovan låter till viss del rimligt i mina öron, men ingen aning om hur mycket. Skulle uppskatta källinformation från tyska vindtunneltest precis som TS ;)

Temposiffror i DN
Vi har skaffat överdrag till soffan som står i vårat hus. Det var mitt i sommarsäsongen och jag tycker att det blev mindre turbulens vid samma tid. Det kan ju finnas ett samband här också.

Temposiffror i DN
Surf skrev:
> Vi har skaffat överdrag till soffan som står i
> vårat hus. Det var mitt i sommarsäsongen och jag
> tycker att det blev mindre turbulens vid samma
> tid. Det kan ju finnas ett samband här också.
Vi borde gjort det när vår son föddes, nu är soffan i skicka för att brännas... :-/ T

Temposiffror i DN
Globalistic skrev:
> Spelade det någon roll på färgen av
> skoöverdrag? Alltså var någon färg snabbare
> än någon annan?

Rött är alltid den snabbaste färgen.

Temposiffror i DN
Bra länk Matte, kul att den dyra hjuluppgraderingen är den sämsta investeringen (bortsett från Aeroram...)!

"Shoe covers smooth turbulent air over the straps and buckles of the shoes."
+1 på mig

Tillbaka
Topp