Teneriffa?

MoeJoe

Aktiv medlem
Teneriffa?
Antar att det är ett antal här som varit på Teneriffa och cyklat? Funderar på att dra dit senare i höst, oktober kanske. Sett några gamla trådar med RR's, verkar nice.. Kuperat, grönt, med en hög snöklädd topp, lagom stor.. Bra värme även sent på året.. Lite tips på var man bör bo och se och göra förutom cykling vore trevligt. (Dykning, klättring & kajak är andra sporter jag fuskar i)

-Jag har en heldämpad xc-mtb och inom kort förhoppningsvis en cyklocross. Vilken skulle vara roligast & mest användbar på ön? Eller är det lika bra att resa lätt och hyra; Om utbudet på cyklar är bra och prisvärt? Inte otroligt att jag tar en sista minuten ospecad charter, hur brukar det bli med cykeltransport då? Bara rest reguljärt förut med hojj. Jo jag vet, jag bör fråga bolaget när det är dags, men lite förkunskap skadar ju inte.

Teneriffa?
Ämenkomigen nu, nog har du varit på Teneriffa? Bjussa på lite tips nu. Alla cyklar väl inte bara lvg på Mallis när de lämnar Svedala? Pratade med en schnubbe på Vampire Lounge som hade trekkat på ön, men det var inte till så stor hjälp kanske.

Teneriffa?
Var 2000 på Teneriffa, bodde i Los Christianos. Hittade en cykelaffär i Playa Americas som hyrde ut gamla MTB-lik. Finns en tysk affär som anordnar guidade turer och hyr(de) ut mtb/racers. Vi cyklade på egen hand uppåt Teide (torrt inte så grönt) ocg så var vi på en guidad asfalttur med MTB på La Gomera - fina backar. Kung Stalle köpte min tyska cykelguidebok med leder, hör med han om boken vill vidare.
Generellt är väl södra sidan torr och norra grönare.

Sökte och hittade en gammal tråd där jag tydligen svarat tidigare;
http://happymtb.org/forum/read.php/1/567930/576988#msg-576988

Ja just det Diga-sports finns även i en av de större städerna på norra sidan, kommer dock inte ihåg vilken.

Teneriffa?
Jag ska dit i Januari å e helt färsk på Teneriffa.
Vi ska till Lalalalala las Americas typ å bo på Villa Tolego eller vad det heter. Ringde ner dit eftersom Apollo inte tillhandahöll e-postadress till sina hotel å blev vidarekopplad fyra gånger innan jag kom rätt.

"no problems - you can put your bike behind the receptiondesk"

Ok, vi flyger med NouvoAir eller vad det heter å då kostar det bara 300/t för hojjen.
Det blir nog en billigare affär än att hyra något lvg-lik på plats. Vad tror ni?

sedan kommer det...var ska man cykla? Vad ska man ta med sig på turen? vad kan man förvänta sig av turen å vilka reservdelar måste man handla loss på så man inte står där utan bromsklossar osv osv...
4 Januari drar vi dit å jag hppas på en fin cykelbränna :)

Även fikatips är bra - eller man kanske inte fikar på Teneriffa?

Teneriffa?
Kolla om det finns någon Michelinkarta som täcker in ön, det finns iaf för både Mallorca och Gran Canaria. Hade stor nytta av dom på båda platserna när jag var där 1:a gången, numera klarar man Mallorca utan karta :-) T

Teneriffa?
Michelin gör skitgrymma vägkartor, finns på dom flesta välsorterade bokhandlar eller kartaffären på Vasagatan, brukar ha orange omslag och väldigt detaljerade kartbild. Finns med täckning över stora delar av världen och väldigt bra täckning över Europa. :-) T

Teneriffa?
Var till Teneriffa i februari. Fin cykling där både för MTB och LVG. Bristen på tillrikligt noggranna kartor gör att jag nog rekomenderar LVGcykling av det skälet att det är enklare att hitta "guldkornen". MTB kräver mer lokalkännedom och bättre kartor än vad vi kunde hitta iaf. Vi bådde i Puerto de la Cruz på norra delen av ön. Där hyrde vi cyklar av grabbarna på www.mtb-active.com, verkligt hjälpsamma och trevliga.
En dag tog vi buss österut till flygplatsen vid San Cristobal för att cykla på östra delen av ön. Fin cykling med underbara vyer.
Punta de Teno - fyren längst i väster för du inte missa - lite otäck cykling i lång tunnel på väg dit o därifrån. Jag var på väg ini bergväggen ett flertal gånger..man såg inte ett smack!
Ta bussen upp till El Portillo på ca 2200 m och cykla runt på platån - fin asfaltväg. Vill du åka MTB så går en fin grusväg/stig på skrå på nordsluttningen i öst-västlig riktning. Där hade vi kul cykling i 5-6 mil, bla en fin utförslöpa från ca 1400 ner till 3-400 m nivån vid La Guancha.

tDSC00071_small.jpg ht=277

Utsikt från hotellet

ost_DSC00073.jpg ht=288

På östra delen av ön

teide_DSC00119.jpg ht=346

Fint vid Teide

/Göran

Teneriffa?
Jag hade med mig räsern i våras. Det finns gott om fina vägar och även en del dåliga. Överallt är det backigt, ungefär sju procent. Om man vill kan man få en backe som är tre och en halv mil lång. Naturen är väldigt varierande beroende på vilken höjd man är på. Om du orkar släpa dig upp på Teide så kommer du garanterat inte att ångra dig. Bilisterna är mycket trevligare än hemma. Jag bodde i Los Christianos men där såg jag inga cykeluthyrare, däremot i grannbyn, Playa las Americas. Där hyrde jag cykel på en liten tysk firma förra året, det är inte omöjligt att det var Diga-sports. Trevlig tjej i butiken.

Teneriffa?
Undertecknad kommer även jag att befinna mej på teneriffa (playa del americas) sista veckan i Oktober (när och var gäller för MoeJoe?)

Nåja, då jag aldrig varit utanför rikets gränser (med cykelambitioner) så har jag ett par frågor:

1. Brukar det vara krångligt med en otymplig cykel-väska på flyget (Generellt sett)

2. Om man nu skulle hyra, tar man med egna skor, hjälm osv eller är det möjligt att hyra även attributen?

3. är det någon som vet om det finns hyggliga kartor till Garmin (edge705) över teneriffa? (Med såpass kvalisort att man kan orientera sej hemåt om man villar runt på stigar bland bergen)

Allmänna intrycket ovan verkar vara att det är halv-trista cyklar man kan hyra, och att det kan vara värt att ta med sin egen. Är det korrekt uppfattat från er som varit där tidigare?

/JPL

Edit: lite av varje

Senast redigerad av en moderator:
Teneriffa?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Brukar det vara krångligt med en otymplig
> cykel-väska på flyget (Generellt sett)

Nej. Jag tigger en kartong från LBS och packar ned cykeln i den. Kartongen behöver förstärkas och det är en god idé att skruva bort växelörat från ramen (bakväxeln lämnar jag i örat). Man kan även packa ned en del kläder och sådant i kartongen, men gå för fan inte över 32 kg. Då vägrar personalen som hanterar bagage röra vid den.

Iaf. reguljärflyg kan man förboka att man kommer med cykel och det brukar kosta 300,- per incheckning men varierar mellan bolagen. Hur det funkar med charter har jag ingen aning.

> 2. Om man nu skulle hyra, tar man med egna skor,
> hjälm osv eller är det möjligt att hyra även attributen?

Det går nog att hyra, men ta med skor, pedaler och hjälm så har du ditt på det torra. Det tar ju inte så mycket plats. Hjälmen åker med fördel som handbagage.

> 3. är det någon som vet om det finns hyggliga
> kartor till Garmin (edge705) över teneriffa?

Ingen aning, men det finns minst en guidefirma: http://www.lavatrax.net/routes.htm

Teneriffa?
Jag hyrde en cykel av Tenerife Training förra våren när jag var i Puerto
de la Cruz en vecka och jag har bara bra erfarenheter av dem. Firman verkar
vara en enmanshistoria som drivs av en kille vid namn Leslie. Han kom själv
till hotellet och levererade cykeln, en Decathlon-racer som var rätt ok.

Cyklingen från Puerto de la Cruz var ganska bra, i alla fall om man tycker
om backar. Det finns inte många plana vägar på den ön! Jag gjorde flera
kortare turer och en längre, upp till högsta punkten 2300m.

-Christer

Teneriffa?
JPL skrev:
> Undertecknad kommer även jag att befinna mej på teneriffa (playa del americas) sista veckan i
> Oktober (när och var gäller för MoeJoe?)

Jag har preliminärbokat semester 20-24e oktober, å hoppas kunna knipa en sista-minuten som passar för det, så nån gång 18-26e är jag förhoppningsvis på plats, ingen aning än om var det kan bli då.

Teneriffa?
The_Tnt:
Tack för infon, tror faktiskt att vi hamnar på reguljärt flyg, så jag införskaffat erforderliga kontaktvägar för föranmälning.

MoeJoe: Aj då, lite synd, jag anländer den 26:e och blir en vecka på plats. Tycker att du ska ändra din semester så är vi ju minst 2 för happy-rundor på plats! :)

Nya småfrågor:
Hmmm ser inte direkt Puerto de la Cruz på kartan, Playa del americas ligger i sydändan på öskrället, var ligger Puerto de la Cruz?

Är det gott om cykeltillbehörsbutiker med hyggligt urval på södra delen av ön? Frågan är om man ska ta med sej extra däck, kedja och annat smått och gott eller om man lugnt kan räkna med att kunna köpa på plats? Antar att det borde finnas på plats i hygglig omfattning?

Happy-teneriffa-ride 28/10.....hur många kommer?

/JPL

Teneriffa?
Det lär ska finnas en anständig cykelbutik i Los Cristianos som är grannby till Playa de las Americas. Jag hittade den inte men jag snackade med några seriösa cyklister som hade sett den. Den heter Biciport och ligger nära posten.

Senast ändrad:
Teneriffa?
the_TnT skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > var ligger Puerto de la Cruz?
>
> Just fucking Google it:
> http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Puerto+de+
> la+Cruz,+Santa+Cruz+de+Tenerife,+Canary+Islands,+S
> pain&ie=UTF8&cd=1&geocode=FdGNsQEdfIoD_w&ll=28.413
> 144,-16.54541&spn=1.025461,1.351318&z=10
>
> :P

Varför då, gick ju snabbare att skriva frågan i samma tråd med andra frågor och sedan få ett svar från någon annan med färdig länk.... ;)

Teneriffa?
Jag har ett turförslag, börja på TF-28 till TF-51, sedan tar du TF-21 vidare norrut. När TF-21 svängt öster svänger du efter ett tag av på en grusväg som går norrut. Den kommer snirkla rätt länge innan du kommer till en parkeringsplats. Där börjar en mindre väg/stig upp till observatoriet på Teide.

Men det bör ge dig 3.555 höjdmeter på en tur, inte illa va? ;)

Söker du dessutom tillstånd (gratis) i Santa Cruz först kan du ta de sista 200 metrarna också!

Stigen: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...643,-16.634395&spn=0.004011,0.007317&t=h&z=18

Undrar om man får ta cykel med sig i kabinen och sedan ta den där vägen ned? Det vore cool!

Teneriffa?
the_TnT skrev:
> Där börjar en mindre väg/stig
> upp till observatoriet på Teide.

Fast observatoriet ligger väl en bit nordostut från toppen på Teide, typ så får man fortsätta TF-21 till en trekorsning, ta av på TF-24 och efter en bit svänga av på TF-514. Uppe på Teide finns väl bara linbanestationen och ev. ngn ytterligare byggnad i anslutning till den samt en refugio på drygt 3000 m.ö.h.

Har själv aldrig cyklat på ön, men åkt bil och vandrat en del. Personligen skulle nog jag, förutom att ta en sväng upp till Las Cañadas gärna testa att cykla från nordkusten till Santiago del Teide via Masca. Anagahalvön i nordöst skulle också vara kul att cykla på. T.ex. kan man köra från Pedro Alvárez strax norr om La Laguna och följa Camino del Monte till TF-143 och ta denna ner till Batán de Abajo och nerför Camino Bejia. Är rätt brant nerför på slutet så man får en rejäl motbacke åt andra hållet om man inte ger sig på det med MTB och försöker ta sig ner till kusten på någon stig (vet inte hur görbart det är). Om man åker från Santa Cruz ut mot Igueste och upp mot kammen av Anagahalvön brukar man ofta se cyklister.

Teneriffa?
GoranS skrev:
> Fast observatoriet ligger väl en bit nordostut från toppen på Teide

Trodde det låg där uppe, oh well. Till toppstationen av kabin då. :)

Teneriffa?
the_TnT skrev:
> Undrar om man får ta cykel med sig i kabinen och
> sedan ta den där vägen ned? Det vore cool!

Ännu coolare att göra tvärtom ... :)

Teneriffa?
the_TnT skrev:

> Men det bör ge dig 3.555 höjdmeter på en tur,
> inte illa va? ;)

wtf!? 3 555!? Önskar du livet av ett ärkefetto som mej?

/JPL

Teneriffa?
JPL skrev:
> wtf!? 3 555!? Önskar du livet av ett ärkefetto som mej?

Tänkte du kunde behöva röra lite på dig som inte ens orkar Googla själv. :P

Teneriffa?
the_TnT skrev:

> Tänkte du kunde behöva röra lite på dig som
> inte ens orkar Googla själv. :P

Touché!

Teneriffa?
Jaha....börjar ju likna något det här, även om de flesta kvalitetsfirmor med guide/tur/uthyrning verkar hållas i norra delen av ö-skrället......

Nästa fråga: Däcktips för denna typen av cykling?

Som jag uppfattar som stenigt, hårt och torrt? Och kanske dessutom en del transport på asfalt/grusväg.

/JPL

Teneriffa?
Jag var på Teneriffa i februari i år, hyrde räjser på http://www.diga-sports.de/reisebuchung/leihraeder/index.html i Las Americas på södra delen av ön. Shimano 105 utrustad Scott med Alu ram o carb gaffel dög alldeles utmärkt åt mig. Dessutom hade den trippelklinga vilket kan behövas, inte för att det är brant i första hand, men backarna är låååånga! 2,5 timme tog det mig från stranden till kraterkanten på 2100 meter, uppför precis hela vägen! Ner kom man på typ en halvtimme...Gick bra att förboka cykeln på nätet. Ta med trampor skor och hjälm. Tips är att oxå ta med åtminstonne en jacka, det är svinkallt när man ska ner från toppen.
Att ta med egen cykel på flyget verkade oxå gå bra, däremot kunde ingen garantera att man fick ta med specialbagage på transfern, så det kan vara risk för taxi.
Lyllos er, fan vad man längtar tillbaka...

Teneriffa?
Jaha....bajs som sagt var, cykeln ar kvar i bilen efter strul med flygbolaget och vikten och garantier framst vad galler hemresean.

Navl har precis bokat en hyr-tur med ett vad det verkar mkt seriost och bra tyskt gang som hyr ut och ordnar turer. Vulkanturen imorgon, med omkring 600-800 hojdmeter med teknisk cykling utfor ar utlovat. Beroende pa familjeinterna beslut aterkommer jag med bilder da lillkameran ar kvar hemma och familjens finkamera ar med.

Det jag egentligen villa sag just nu ar att nar man ser omgivningarna nar man tar en biltur har far man en j-a angest over att cykeln inte finns med sa att man kan utforska spontant varje dag och minut. Teneriffa maste ha skapats under den perioden da gud var medlem pa happymtb.

/JPL

Teneriffa?
Jag ska dit 4 januari med min cykel å jag bara läääääängtar nu. Mer bilder å fler turtips :)
Vi ska bo i Playa las americas. hoppas man kan ta sig därifrån också....

Teneriffa?
JPL skrev:
> Jaha....bajs som sagt var, cykeln ar kvar i bilen
> efter strul med flygbolaget och vikten och
> garantier framst vad galler hemresean.
> /JPL

Oj, vad surt! Själv strök jag min resa för jag åkte på en peniccilin-kur. Men kanske blir senare i år. Hoppas du får en grym veckan ändå på hyr-hojj.

Teneriffa?
Tack happyiter för såna här trådar!
Har precis bestämt att följa med några äldre släktingar
till Teneriffa med charter sista veckan i November. Av den här tråden verkar det ju gå alldeles utmärkt att hyra räser, ska kika lite på länkarna. Hoppas kunna återkomma med uttömmande frågor :)

Teneriffa?
JPL skrev:
> Jaha....bajs som sagt var, cykeln ar kvar i bilen
> efter strul med flygbolaget och vikten och
> garantier framst vad galler hemresean.

Spring bums iväg och hyr en cykel.

Teneriffa?
En månad kvar till mjöksyrefestivalen på Teijde eller vad den heter :)
Läääängtar till värmen och till Teneriffa.Som sagt ingen som ska dit den 4e jan?

Någon som har erfarenhet av nyloncykelväskor?

/B

Teneriffa?
Hej Då. Nu drar jag till Teneriffa å Teide 3719m.
Ha det så kul bland alla minusgrader :)
Jag ser fram emot kortbyxor och fika i morgonsol...

RR kommer i mitten av nästa vecka.

Ciao!

Teneriffa?
Är väl en -9 i Stockholm nu men det är inte kallare än i en nedförsbacke på Teneriffa om man glömt knävärmare råkar jag känna till :)
Hoppas det blir fin cykling!

Teneriffa?
Så här ett bra tag i efterhand avrapporterar jag kort min oktobervistelse!

Hittade efter mycket sökande guidad tur inkl cykelhyra i playa del americas. En tysk firma med namnet Diga Sport. Denna (södra änden) av ön kanske inte erbjuder så mycket stigåka eller så var det guiden som inte hade vetskap om andra turer alt var detta turer för mindre äventyrliga.

Jag frågade efter den turen som innehöll mest teknik av de olika koncepten de hade, och jag blev klart besviken. Häftig natur och viss känsla av cykelupplevelse, men 4-5 mil varav 100 meter stig var inte vad jag hade tänkt mej. Halvsunkig cykel (åtminstone jmf med egen) tog väl ner turen ytterligare på skalan.

Allt var dock inte botten, bla kan nämnas:
- Kul och trevliga männsikor (tyskar, schweizare, och den engelske guiden Terry)
- Mäktig utsikt och natur, med vulkanlandskap ovan och mitt bland molnen.
- En dags cykel är alltid trevligt jmf med poolen och solstol.

Lite mobilbilder med kommentarer följer!

Guiden Terry, trevlig snacksalig engelsman, efter ca 30 minuters försenad avgång pga snurrande för att plocka upp folk rattar han minibussen med cykelsläpet mot nationalparken.
DSC00025.JPG ht=544

Avlastning och injustering av cyklar, inför ca 2 km transport till nationalparken.
DSC00029.JPG ht=544

Ein tusk cuklist mit das ytsichten in den bakgrunden!
DSC00030.JPG ht=544

Terry the guide med typisk typ av grusväg som väl 99% av turen rullade på.
DSC00031.JPG ht=544

Efter ca 10 km cykling, första stoppet för plockning och inmundigande av färska fikon.
DSC00032.JPG ht=544

Denna farkost gränslade undertecknad....tungtrampad och gnisslande med tröga v-bromsar.
DSC00034.JPG ht=544

På ganska hög höjd, vulkansten, aska och moln. Till vänster vattenledningarna som forslar ner bergsvatten ner till byar/städer. På denna höjd hade vi, om jag minns rätt, ca 12-14 grader C. (15 minuter senare hade vi 25 grader när vi tagit oss en bit ner)
DSC00035.JPG ht=544

Sovande cyklar i kargt landskap.
DSC00036.JPG ht=544

Lunchbrake i en gigantiskt område för ändamålet....grillstäder, toaletter osv så långt ögat kunde nå.
DSC00037.JPG ht=544

DSC00038.JPG ht=544

Jaha....vi är någonstans och ska någonstans......
DSC00040.JPG ht=544

Då moln/dimma inte skymde sikten gjorde utsikten det hela minnesvärt och höjde kännslan av turen.
DSC00041.JPG ht=544

DSC00043.JPG ht=544

Efter ca 3 mil fick jag inse att grusväg inte var transport till en massa rolig singeltrack med stök och bök, utan att turen handlade om denna typ av terräng.
DSC00044.JPG ht=544

På slutet bar det utför i ganska hög hastighet. Och viss var det lite småkul att susa ner i 40-50 km/h på rullgrus och grus-velodromer.....men när man bränner några hundra meter i fallhöjd så svider det en del att det inte är på slingrande singeltrack.
DSC00045-2.JPG ht=725

Undertecknad poserar med hojjan för dagen strax innan utträde ur nationalparken....
DSC00047-2.JPG ht=544

Terry och den enda kvinnliga deltagaren redo för samma posering....
DSC00053.JPG ht=544

Huvuddelen av sällskapet vid foto-brake.
DSC00049.JPG ht=544

Transport i hög hastighet med en massa höjdmetermissbruk....mot målet för avslut med öl och mat ....
DSC00055.JPG ht=544

Närmare bestämt hit!
DSC00057.JPG ht=544

Alla läskade strupen med kall öl, utom den skumme schweizaren vars enda fras på engelska som upprepades som ett mantra hela dagen var "white wine".....Ja han drack ett par kannor vitt istället!
DSC00059.JPG ht=544

Trötta, ganska nöjda och lite salongsberusade!
DSC00062.JPG ht=544

Hade gps med mej, och när/om jag orkar återkommer jag med en plott på karta.

Tack å hej, leverpastej!

/JPL

Senast redigerad av en moderator:
Teneriffa?
MoeJoe skrev:
> Hmmm.. Grusvägs-cykling på biltema-hojj gav ju
> lite mindre sug. Du kanske hade lite oflut?

F*ck! Skulle lätt byta bort vinter och -25 (just nu) mot värme, berg, stigar och en kass 'biltemahoj' med V-bromsar! =)

Tillbaka
Topp