Test av Michelin Stargrip; Dubbfritt vinterdäck (liknande Continentals Top Contact winter)

cwh1973

Aktiv medlem
Test av Michelin Stargrip; Dubbfritt vinterdäck (liknande Continentals Top Contact winter)
Tröttnade på felande 622-35 Schwalbe Winter dubbdäck, migrerande dubb och för mycket pyspunka som resultat.
Köpte Michelin Stargrip dubbfria vinterdäck på REA hos Cykelkraft.
Första noteringen är att trots specificerad breddstorlek av 42mm, så bygger däckmönstringen ytterligare både på höjd och bredd i slitageytan. Min CX ska ta just 42:or som mest men i detta fall fick jag bygga om stänkskärmarna och ändå fick jag inte mer än en knapp millimeter i frigång mot ram och skärm. Men det funkar, eller tills gruskorn av större storlek fastnar i mönstret och leker med "stänkan" ;-D
Inte däckets fel bara mitt tidigare val av stänkskärm, skall åtgärdas med nya när jag finner en bra storlek...
CX:en blev iaf förvandlad till en monstercross i ett huj, första turen fram å tebax från jobbet var riktigt komfortabel, volymskillnaden mellan 35:or och 42:or med tjock slitageyta/mönster är närmast att liknas med 25mm slicks kontra ballongdäck. Däcken sväljer alla ojämnheter och rullar riktigt bra, bättrade min vintertid på milen med 2-3 min (jämfört med förra Måndagen)!!
Hyffsat lätta att montera men behöver lite masserande i olika lufttryck för att lägga sig rakt och inte wobbla, bra med reflexranden och mönstret fungerade alldeles utmärkt i blötan, kändes som att däcket tog tag i underlaget men utan att tappa rull. Återstår att utvärdera hur det beter sig på frostiga/isiga och snöiga vägar.
Återkommer efter period av långtest och förhoppningsvis test i olika väderlek/underlag.
Hoppas att detta kan hjälpa vid fundering över dubbfria vinterdäck.
/C

Kör också 40mm på mim cx. Kommer aldrig gå tillbaka till 33 igen.
Min cx rullar mycket stig också!

Är inte så ovanligt att däck med lite mönster är lite större än man förväntar sig då breddsangivelsen är för däckets stomme så mönster bygger lite till.
(Samma som mindre däck som 23 och 25 ofta kan vara lite högre (säg 1/10'') än just 23 och 25)

emmer sa:
Är inte så ovanligt att däck med lite mönster är lite större än man förväntar sig då breddsangivelsen är för däckets stomme så mönster bygger lite till.
(Samma som mindre däck som 23 och 25 ofta kan vara lite högre (säg 1/10'') än just 23 och 25)
Sen finns det gott om däck där de bara är dåliga på att mäta. Men det kanske främst gäller MTB-däck. 2,35 borde t ex vara mindre än 2,5" vilket det inte alltid är

Vad gäller trådens andra ämne, själva däcket, så ser jag fram emot en rapport om hur det presterar på olika vinterunderlag. Jag funderar på att kanske köra dubb fram och friktion bak nästa vinter. Dubb fram och slick bar har fungerat jättebra nästan varje dag den här vintern men det är lite dåligt i snö faktiskt.

Glöm dock inte bort att på is är det bara dubb som funkar. Inget gummi i världen biter där. I Gbg skulle jag inte rulla en meter utan heldubbat i vinterväglag.

geologen sa:
Glöm dock inte bort att på is är det bara dubb som funkar. Inget gummi i världen biter där. I Gbg skulle jag inte rulla en meter utan heldubbat i vinterväglag.
Du har sagt det.

Själv tycker jag inte det gör något om bakdäcket glider lite bara det är kontrollerat. Vilket mitt slick förvånansvärt nog visat sig vara de isiga dagar jag cyklat till jobbet på det. Bilen har jag inte heller kört av vägen med trots dubbfritt för första gången.

Att ta risker är inget jag pysslar med på väg till jobbet. Förstörda kläder+sjukskrivning kostar pengar. Men jag undviker onödiga plågsamheter också.

Rattnalle sa:
geologen sa:
Du har sagt det.

Själv tycker jag inte det gör något om bakdäcket glider lite bara det är kontrollerat. Vilket mitt slick förvånansvärt nog visat sig vara de isiga dagar jag cyklat till jobbet på det. Bilen har jag inte heller kört av vägen med trots dubbfritt för första gången.

Att ta risker är inget jag pysslar med på väg till jobbet. Förstörda kläder+sjukskrivning kostar pengar. Men jag undviker onödiga plågsamheter också.

+1.
Resonerar precis likadant och har till slut hamnat i dubbat fram, dubbfritt bak som en rimlig kompromiss mellan rull, komfort och säkerhet.

Man vurpar naturligtvis oavsett, men bakhjulssladdar är kanske lite snällare kraschmässigt, så för all del. Jag föredrar att inte vurpa alls.

geologen sa:
Man vurpar naturligtvis oavsett, men bakhjulssladdar är kanske lite snällare kraschmässigt, så för all del. Jag föredrar att inte vurpa alls.
Förra vintern körde jag ca 20 mil i veckan i snitt med dubbfritt både fram och bak mellan oktober och april. Jag la mig pga framhjulssläpp i extremt låg fart en gång då.
I år har jag kört med dubbat fram, dubbfritt bak samma sträcka. Noll vurpor. Stadstrafik i Stockholm, det mesta ej sopsaltat. Halt ganska ofta. Snittfart runt 25 km/h. Så "man" måste inte vurpa, men om "man" är väldigt rädd för det eller ofta gör det av olika skäl är det väl klokt med maximalt antal dubb...

geologen sa:
Jag har pendlat dagligen i fyra-fem år nu i snö, regn och dis utan dubbdäck och det är väl kanske totalt tio dagar då det varit lite isrisk så man har fått ta det lite vackert...
Men då har jag ju sällan speciellt bråttom till jobbet :-) så om jag får ge det några minuter till två gånger om året så må det vara hänt (istället för att lida pin i onödan upp mot hundratalet dar,...)

Rattnalle sa:
geologen sa:
Du har sagt det.

Jag testade att gira 180 grader på 2 meter från 25 km/h. Inte odubbat, men hårt pumpad 45nrth xerxes bak. Inget skoj alls. Fuktig blankis är djävulskt hal...

Dock är det få dagar per år som det är sådär ärkeläbbigt, men är det det så är dubb da shit....

geologen sa:

Fast det är ju väldigt stor skillnad på att tappa grepp med fram respektive bakhjul. Tappar man framhjulet i en kurva drar man i regel i backen. Tappar man bak går det ofta att lösa om man är på alerten. Lite generaliserat.

Erik O sa:
geologen sa:

Fast det är ju väldigt stor skillnad på att tappa grepp med fram respektive bakhjul. Tappar man framhjulet i en kurva drar man i regel i backen. Tappar man bak går det ofta att lösa om man är på alerten. Lite generaliserat.

Jag trodde också det. Dock håller jag numera nog hellre med geologen. Men visst - bara repade sadel, lite ont i knät, ömma handleder och repad bakväxel. Framhjulsläpp i backen hade gett mer skador med stor sannolikhet. Dock är det inte kul att vurpa ändå.

En annan faktor är driv. Jag minns en gång när jag cyklade odubbat på hård, blankpolerad snö, och i en backe (Orustgatan från brohållet, vill jag minnas) dog farten av tills det tog stopp eftersom bakhjulet bara slirade. Ingen drivning alls. Jag fick kliva av och gå resten av backen upp... Vet iofs inte hur mycket dubben hade hjälpt där, men lite bättre tror jag det hade varit.

Bromsförmåga är en annan. Jag har tvärnitat på blankis med heldubbat en gång. Gled en del, men höll mig uppe. Hade jag haft ett eller två däck odubbade den gången hade jag kanat. Tvärniten orsakades av en bil som tvärnitade och svängde runt helt omotiverat framför mig. Tur jag ändå höll hyfsat avstånd.

geologen sa:

+1, inte ens heldubb är nån garant mot vurpa. Och smw är överskattat.

Man gör som man vill men jag kör dubbat både fram och bak under vintern. Hittills i Stockholm så har vi haft väldigt mycket is av olika sorter, knöggelis och blankis, jag vill i allafall inte köra dubbfritt på dessa underlag - better safe then sorry!

Två vurpor denna säsong på is för att jag envisas med dubbfritt bak. Jag är medveten om risken, och fegar därför när det är riktigt halt, och detta fegande är förmodligen anledningen till förra vurpan. Nästa vinter blir det dubbat runt om. Skit samma om det tar längre tid. Det går inte fort nu ändå.

Jag minns en gång när det var soligt och torrt och fåglarna sjöng. Greppet var utmärkt och ändå ramlade jag! Var det däckens fel?

Är det någon som kan uttala sig om skillnaden mellan Michelin Stargrip och Continentals Top Contact Winter II?

"Stumpy skrev:
Är det någon som kan uttala sig om skillnaden mellan Michelin Stargrip och Continentals Top Contact Winter II?"

Priset! ;-D
/C

Senast ändrad:
Så en update med dagens vinterväder. Morgonturen gick innan snön föll, men det var blandad kompott av underlag ändå. Isiga partier, frost på annars torra vägar, blöta saltsopade vägar mm. Däcken (Michelin stargrip) greppar bra i blandade förhållanden även om det som vanligt är bäst att ta det lugnt i isiga kurvor. skillnaden på packad snö mot dubbdäck är nästan noll iaf. Hemåt efter dagens decimetersnöfall som blev till decimeterdjup snöslask/modd långa sträckor, gör volymen och bredden ett bra jobb med spårig modd...packad snö/is under modden får även dubbdäck att glida i sidled men med Michelindäckets bredd så är det hyffsat bekvämt att parera slirningarna i modden. Måste skaffa större stänkskärmar som ger spelrum för däcken för sista biten hem slaskade däck och skärm igen totalt och låste sig, helt ok då det var 50m kvar men problemet beror bara på mina opassande stänkor!!

Summa sumarum hittills: Torr asfalt = bra rull, Blöt asfalt = bra grepp och rull, Frostiga vägar = bra grepp och rull, packad snö = bra grepp och kontroll, snöslask/modd = bra kontroll, bra forcering med däckbredden, Isiga förhållanden = TBS (To be seen)

/C

Intressant! Däcket verkar vettigt, men uppgiven vikt är 680 gram. Stämmer det? Är ju 2 hekto mer än 45NRTH Xerxes och ett hekto mer än Contis dubbfria. Känns lite väl tungt, annars tilltalar pris och luftvolym och kanske mönstret (Contis dubbfria kladdar ju igen i slasksnö som det var hos ni idag tex och är rätt dåligt då tyvärr).

Det var mycket slask idag, en decimeter tjockt i långa sträckor, tycker nog att mönstret rensade sig själv riktigt bra...det som var ett problem när jag nästan var hemma härrörde egentligen till de icke anpassade stänkorna..allt moddade ihop i sorbetliknade snö...

Ang vikten så skulle jag inte säga att de var så tunga som du skriver, cykeln känns inte nämnvärt tyngre än med 622-35 dubbat iaf

/C

Senast ändrad:
Update no 2
Isigt imorse bitvis så greppet på blankis blev testat och som tippat så är det lite bättre grepp än valfritt sommardäck med något slags mönster. Tar man det bara lugnt och läser vägen samt håller rak linje med trög växel så funkar det med.
Overall alltså ett godkänt vinterdäck med exemplarisk komfort och riktigt bra rull, isiga förhållanden får tas med försiktighet!
/C

cwh1973 sa:
Så en update med dagens vinterväder. Morgonturen gick innan snön föll, men det var blandad kompott av underlag ändå. Isiga partier, frost på annars torra vägar, blöta saltsopade vägar mm. Däcken (Michelin stargrip) greppar bra i blandade förhållanden även om det som vanligt är bäst att ta det lugnt i isiga kurvor. skillnaden på packad snö mot dubbdäck är nästan noll iaf. Hemåt efter dagens decimetersnöfall som blev till decimeterdjup snöslask/modd långa sträckor, gör volymen och bredden ett bra jobb med spårig modd...packad snö/is under modden får även dubbdäck att glida i sidled men med Michelindäckets bredd så är det hyffsat bekvämt att parera slirningarna i modden. Måste skaffa större stänkskärmar som ger spelrum för däcken för sista biten hem slaskade däck och skärm igen totalt och låste sig, helt ok då det var 50m kvar men problemet beror bara på mina opassande stänkor!!

Summa sumarum hittills: Torr asfalt = bra rull, Blöt asfalt = bra grepp och rull, Frostiga vägar = bra grepp och rull, packad snö = bra grepp och kontroll, snöslask/modd = bra kontroll, bra forcering med däckbredden, Isiga förhållanden = TBS (To be seen)

/C

Bra rapport cwh! Jag väcker tråden från underjorden då vintersäsongen närmar sig.

Själv har jag tröttnat på att cykelpendla med dubbat då mina marathons är så extremt tunga och trista. Men kommer ha MTB med dubbat och trehjulig ellastcykel som backup vid extremhalka i Luleå. Det lynnigaste här är nog den ostadiga vintervädret med omväxlande snöfall, tö och frysväder, blir både isigt och spårigt, skitkul att cykla på.

Stargrip verkar ha en lite kantig profil, men det ger väl å andra sidan mer kontaktyta med underlaget, så man kanske inte måste köra lika lågt tryck som på top contact winter för samma grepp, vem vet. Skillnaden är ju ett par öl i pris också så så får det bli. Hoppas de ryms under skärmarna på nya cykeln.

Med andra ord, recensioner av Michelin Stargrip från cykelpendling i Luleå kommer under vintern.

Hej, nån som testat Maxxis "raze" cx däck, beskrivningen på / av däcket på nätet verkar lovande, har testat på sen vintern i år med lite nysnö funkade utan några problem. Dock har jag ej hård testat däcket under besvärlgare väglag.nån annan som har erfarenhet?

lleberg sa:
Bra rapport cwh! Jag väcker tråden från underjorden då vintersäsongen närmar sig.

Själv har jag tröttnat på att cykelpendla med dubbat då mina marathons är så extremt tunga och trista. Men kommer ha MTB med dubbat och trehjulig ellastcykel som backup vid extremhalka i Luleå. Det lynnigaste här är nog den ostadiga vintervädret med omväxlande snöfall, tö och frysväder, blir både isigt och spårigt, skitkul att cykla på.

Stargrip verkar ha en lite kantig profil, men det ger väl å andra sidan mer kontaktyta med underlaget, så man kanske inte måste köra lika lågt tryck som på top contact winter för samma grepp, vem vet. Skillnaden är ju ett par öl i pris också så så får det bli. Hoppas de ryms under skärmarna på nya cykeln.

Med andra ord, recensioner av Michelin Stargrip från cykelpendling i Luleå kommer under vintern.

Helt rätt med den kantiga profilen, du behöver inte köra på lågt tryck . Pumpa däcken som du brukar så de känns bra att rulla på...mönstret och profilen gör underverket! Topp! Härligt ser fram emot en 2:a åsikt/recension
/C

Efter tre månader på Michelin Stargrip, varav två på vitt vinterunderlag, för i Luleå har vi konstant haft snö på vägarna ända sen mitten av November, före det var det en period av varierande före. Jag har inte cyklat jättemycket, dels pga hemstudier och sjukdom, men ett antal mil på varierande underlag i alla fall, och tänkte att en rapport är väl värd som mest om den kommer före vintern är slut.

Jag är imponerad. Stargrip ger klart bättre grepp än sommardäck på vinterföre, och ett förutsägbart grepp, det känns helt enkelt inte särskilt halkigt, de hanterar lös-snö bra, snö-modd ok, de hanterar blank packad snö bra, och jag vågar testa gränserna även ute på den skrapade isvägen på Luleälven. Det är helt enkelt inte så dramatiskt, och cykeln känns lättare än dubbat brukar kännas.
Jag har inte ramlat, utan helt enkelt känt mig trygg på cykeln.

Inte minst är det så jäkla skönt att slippa cykla dubbat, cykeln är helt enkelt tyst och lättstyrd, så för Lule-vinterföre så funkar de bra, och då sandas inte vägarna jag brukar cykla i särskilt stor utsträckning, endast vid stor halka.

P1000267.jpg

Rekommendera till en vän här uppe? Ja.
Längre söderut då? Jag vet inte, då vi inte har haft så mycket surslaskvinter helt enkelt.

Negativt?
40mm stargrip gick precis in där mina 37mm citydäck hade gott om plats innanför skärmarna.
Sen fastnar grus i mönstret, men det känns inte som ett jätteproblem här där man inte grusar så mycket. När det har varit grusat så har grus som fastnat skrapat i skärmarn en del just för att det är tight. Kan finnas risk att repa mattan i badrummet, brukar lägga in en matta när cykeln är inne.

Senast ändrad:
Härligt med rapport från riktigt vinterföre!! Kan bara instämma med ovan rapportörs upplevelser och lägga till att längre söderöver (Tjockholm) så fungerar de alldeles utmärkt och man kan känna sig säker oavsett underlag. Kör med 42:or på den ena pendlaren och 37:or på den andra. Sköna däck med bra grepp och rull. Det enda är väl att de, som sagts tidigare, bygger på i sidled/höjdled och kan lida av att ha en tight fit och då speciellt när de drar på sig småsten i mönstret. Insidan av plastskärmarna har fått sig en hel del nedslipning ;-D
Michelin stargrip rekommenderas starkt om du har utrymme i ramen och kan leva med tyngden (som egentligen bara känns när du lyfter cykeln) samt gillar komfort och bra rull!! Rullar på säsong två.
/C

Och rapport no3, även den från Tjockholm:
42mm i ena änden och 37mm i andra på pendlaren.
Pillade ut 12 gram sten ur framdäckets mönster häromveckan! Mycket skrap mot skärmarna.
Har gått ner till ca 2 bar fram och 2½ bak.
Barmark: skönt att inte låta alls, typ.
Snömodden idag. Trygg, fått sitta ner i uppförsbackarna för att det gärna släppte bak när jag stod upp. men gott fäste när jag satt, helt trygg fram.

Jag är också nöjd med mina, kör dem på crossen. Funkar fint i sthlm-terräng. Idag var det kul med 2,1" dubbdäck med 480 dubb iofs :).

Tillbaka
Topp