Testa fullface-hjälm i butik?

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
Är i behov av en fullface-hjälm, men inte så pepp på att beställa hem typ tio hjälmar för att kanske hitta en som passar.

På hemmaplan (Uppsala) har jag inte hittat nåt, men i Stockholm borde det väl ändå finnas butiker med hyfsat utbud? Tar tacksamt emot tips!

Skulle någon mot förmodan veta om det går att få tag på förra årets version av Fox Rampage så hojta gärna till. Den passar som handsken jämfört med årets...

Åkte till Cykloteket i tron att dom hade ett 20-tal hjälmar på lager man kunde testa. De hade 3st modeller och väldigt få storlekar.
Lyckades hitta en Leatt Gravity 1.0 som passade min skalle som mäter runt 61 cm.

ring o fråga på cykelkrafts butik i solna dom har iaf haft några modeller hemma på hylla men är ett tag sen jag var in där så ingen aning vad som finns i dagsläget

Inte ens i Åre finns det något jätteurval på fullface. Jag beställer hem fyra hjälmar och testar om jag är osäker. Jag vet att POC och FOX inte passar mitt huvud så det blir leatt, oneal och ixs. Sen skickar jag tillbaka det som jag inte ska ha. Nästa gång har jag lärt mig mer och då kanske det räcker med en hjälm.

Det blir ju som att gå till närbutiken för att köpa kött om man ska handla utförsåkagrejer hos lbs.

Tyvärr finns inte Bikester längre, de hade fullface av flera tillverkare. Många butiker i Stockholm har några från POC, men nästan ingenting mer.

Jag har "tur" att bara hjälm från Specialized passar mitt huvudet, så jag "chansade" att köpa en fullface på nätet, och den passar perfekt. Till sonen provade vi hjälm i butiker i olika bikeparks.

Inte ens i Åre finns det något jätteurval på fullface. Jag beställer hem fyra hjälmar och testar om jag är osäker. Jag vet att POC och FOX inte passar mitt huvud så det blir leatt, oneal och ixs. Sen skickar jag tillbaka det som jag inte ska ha. Nästa gång har jag lärt mig mer och då kanske det räcker med en hjälm.

Det blir ju som att gå till närbutiken för att köpa kött om man ska handla utförsåkagrejer hos lbs.
Kikade faktiskt i Åre förra veckan, men fastnade inte för nåt. Den jag hyrde var däremot superskön, men verkar inte finnas att få tag på längre

Jag provade och köpte från tcm i Tyresö, svårt med fullface hjälmar när man har ett gorillahuvud ( 62) . Skönt att veta att den passar än chansa å behöva skicka tillbaka. Bra pris oxå typ 30% rabatt .

Intressanta hjälmar som passar/inte passar.
Jag har en Fox dropframe som jag upplever sitter bra, men det (kan) bero på öronbågarna som håller den stadigt på plats.
En Leatt gravity? 4.0, den som även finns med avtagbart kindsskydd fast den första, med fast sådant. De är nog egentligen lite bred men hålls på plats med de tjocka kindkuddarna.
Och en Poc omne spin, som helt enkelt bara sitter bra.
Vad är det som passar bra/dåligt på motsvarande för dig, förr eller senare kommer jag ju behöva byta ut mina.

Jag verkar ha bredare huvud, speciellt över tinningarna. Så det ska vara breda hjälmar för runda huvuden. Så inte POC utan istället Giro, Leatt, Oneal, IXS och Bell.

Tillbaka
Topp