[testrapport] "formgjutna" sulor

skier

Aktiv medlem
jag har haft lite problem med domnande fötter på längre turer på landsvägscykeln, efter ungefär 2.5 h har fötterna börjat domna bort lite. Det har försvunnit när jag slutat cykla, men det är lite obehagligt att kliva av cykeln när fötterna känns som två köttklumpar... Till slalompjäxorna har jag länge haft formgjutna sulor för att slippa domningar, så när jag hittade en billig variant på intersport bestämde jag mig för att prova.

P1010724.jpg ht=544

350 kr, sofsole adapt.

P1010722.jpg ht=544

Så här ser sulan ut från början, ganska tjock och hård, men gjord i ett material som går att klippa till. Storlek 44 passade perfekt i mina shimano landsvägsskor strl 44 utan att klippas till alls.
Man lägger in dem i ugnen i 100 grader i några minuter, sen ner i skorna och så får man stå med skorna på i några minuter. Jag passade på när flickvännen inte var hemma, tror hon tycker det är otrevligt med skosulor på ugnsgallret...

Efter formning och ca 20 mil på cykeln så ser de ut så här:
P1010725.jpg ht=544

P1010726.jpg ht=544

det är en ganska hög hålfot på dem, men det passar mina fötter bra. Eftersom sulan är lite tjockare än orginal måste man ha lite utrymme över om man ska ha dem.

Hur funkar de då? Jo, efter en långtur idag får jag säga att jag är mycket nöjd, inga domningar alls och det känns som om man får ner mer kraft i pedalen. Tyvärr fick jag avsluta cyklingen 3 mil hemifrån och ringa efter skjuts pga en brusten eker i bakhjulet, men det berodde nog inte på sulorna.
Rekommenderas!

hålen är för luftning, det är hål rätt igenom yttersulan på skon, bra när det är varmt, dåligt när det är blött...

Ser bra ut. De vill ha lite högre hålfot kan kika på Superfeet, grå. Har kört dem några hundra mil nu och är jättenöjd.
/J

Låter som ett köp för mig med! Får fruktat ont under fötterna så fort jag sätter på mig mina Inlines. Kanske ett par sådana sulor kan fixa det.

Kör med dessa sulor sedan en tid tillbaka <http://www2.yoursole.com/products/?id=stAkwpe7> . Finns i en tunnare version som passar bra i cykelskorna .

hur gör man?
Tar man bort den befintliga iläggssulan först?
Ska man fixa "hålet" där mutterbrickan till spd-klotsen skruvas fast. (Kanske gjuta med limpistol eller nått för att få det jämt och tätt.)

Om ni har problems med fötterna kanske en ortoped skulle kunna göra sulor till er. Gratis dessutom.... Eller får bara vi plattfötter sulor gratis ?

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Om ni har problems med fötterna kanske en ortoped
> skulle kunna göra sulor till er. Gratis
> dessutom.... Eller får bara vi plattfötter sulor
> gratis ?

Jobbar själv inom vården men har inte en suck att få gratis sulor - om man inte har någon sjukdom som t ex diabetes (och inte ens då är jag säker på att det är helt gratis). Formgjutna sulor går att få men kostar kring 1300:- eller mer. Grattis om du har lyckats få en ortoped att på något sätt fixa gratis fotbäddar till dig.

olzone skrev:
> den där sole sidan funkar ju inte .. inte heller
> deras webbshop.. :P
> var köper du dina sole Anders P?

Testa denna sida om inte den andra funkar. <http://www.whynot.no/> Ring till Stefan Frisäter som du hittar under Kontaker han var väldigt tillmötesgående . <http://www.whynot.no/index2.html> .Köpte mina sulor av honom

Visst är det skönt med material som formar sig efter foten.
Testade dessa dojor i välventilerat funktionsmaterial idag på en femtimmarsrunda, behövde inte ens skaffa specialsulor!

Den sinnrika konstruktionen gör också att det är väldigt lätt att få skorna att sitta bra på foten och den hårda yttersulan ger bra kraftöverföring till pedalen utan domningar.

Bilagor

• P1010016.JPG
    P1010016.JPG
    69.6 KB · Besök: 113
NiklasL skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om ni har problems med fötterna kanske en
> ortoped
> > skulle kunna göra sulor till er. Gratis
> > dessutom.... Eller får bara vi plattfötter
> sulor
> > gratis ?
>
> Jobbar själv inom vården men har inte en suck
> att få gratis sulor - om man inte har någon
> sjukdom som t ex diabetes (och inte ens då är
> jag säker på att det är helt gratis).
> Formgjutna sulor går att få men kostar kring
> 1300:- eller mer. Grattis om du har lyckats få en
> ortoped att på något sätt fixa gratis
> fotbäddar till dig.

Jag tjatade mig till 2 par.. :-D

Markus F skrev:
> Visst är det skönt med material som formar sig
> efter foten.
> Testade dessa dojor i välventilerat
> funktionsmaterial idag på en femtimmarsrunda,
> behövde inte ens skaffa specialsulor!
>
> Den sinnrika konstruktionen gör också att det
> är väldigt lätt att få skorna att sitta bra
> på foten och den hårda yttersulan ger bra
> kraftöverföring till pedalen utan domningar.

Grymma dojor Markus. Finns det uttag att skruva fast en spurtkloss under sulan också?

Anders P skrev:
> Annars kanske du kan använda samma sulor som i
> slalompjäxorna, det gör jag.

Funkar tyvärr inte för mig, kör på Nordicas dobermann-modell som är väldigt smala, cykelskorna är rena komfort-mjukistofflorna i jämförelse, så slalom-sulan täcker inte hela bredden på cykelskon.

rekrej skrev:
-----------------------------------------------------
Vart i sulorna kopplar du in USB kontakten?

I framkanten, jag laddar ner fottemperaturen och jämför den med puls och momentanhastighet, jag har kommit på att det ger ett mer exakt träningsresultat än att mäta watt. Kommer på marknaden nästa år...

350 spänn för formgjutna är ju hur billigt som helst. Kör själv med Superfeet för 500 kronor. De hjälper, men inte helt för mig.

Det får bli besök på intersport snarast möjligast.

Har ett fenomen på riktigt långa turer att det känns som att fötterna brinner, nästan outhärdligt vet någon vad det beror på och om det skulle avhjälpas med dessa sulor?

/Mats

Raceman skrev:

> Grymma dojor Markus. Finns det uttag att skruva
> fast en spurtkloss under sulan också?

Jag har övervägt möjligheten... Men efter några turer med tåclips och riktiga skor känns inte klossar så intressant längre.
Det där med att slippa domningar och brinnande fotsulor visade sig vara väldigt enkelt.

Däremot ska jag nog modda ett par dojor till SPD för skogscykling. Ska bara bestämma mig för vilket par jag ska sätta Stanleykniven i.

Har precis ugnsbakat mina Sofsole Adapt nu och så här långt känns det bra (=känns skönt under fötterna när man kliver runt inomhus). Lite tjocka som nämnts förut men inget problem med de skor jag har. Återstår att se hur de funkar vid cykling! :-)

Förresten, kan man upprepa ugnsbakningen om man skulle vilja forma om dem?

NiklasL skrev:
> Förresten, kan man upprepa ugnsbakningen om man
> skulle vilja forma om dem?

Svarar mig själv: Enligt Sole-sidan så kan man baka sulorna fem gånger. Borde rimligen gälla även för Sofsole Adapt.

Nu har jag ju inte haft dessa så länge, men min erfarenhet av andra liknande sulor till slalompjäxor är att de fortsätter att forma sig ett tag när man använder dem, så de går in sig och passar bättre och bättre efter några rundor. Jag ser redan lite såna tendenser på mina adapt-sulor, det börjar bli lite mer gropar efter mina tår, vet inte riktigt vad jag gör när jag cyklar, kniper med tårna verkar det som...

Provat mina nybakade sulor idag, ca 45 km (det började regna, ville dessutom ta det lugnt med nya fotbäddar). Skälet för mig att välja sulor med egen passform är problem med vänster knä. Under turen kändes det bra i knäet, men kanske lite kort sträcka för utvärdering ännu. Har även haft lite domningar i höger framfot, där original Shimano-sula finns kvar. Detta kändes bättre med Sof-sulan men inte helt perfekt. Högra sulan är kanske också aningen felbakad vid tårna.

Sammanfattningsvis positivt förstaintryck, dock lite tjocka vilket märks på passformen för skorna.

Förstår inte varför ni envisas med sofsolesulan .Köp ett par sole genom min länk längre upp på sidan .Köp ett par slim så är det inga problem med passformen .Har ni samma tur som jag så får ni första paret för 200:-.Dessutom får man pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

För att de fanns i Intersport-butiken här i min lilla landsortshåla på Sveriges baksida (Kalmar) och genom Guds försyn (eller inköpschefens) i min storlek. Kommer dock att beställa Sole-sulor också och prova, det var rätt skönt att gå med formbakade sulor även i andra skor. Tack för länktipset! :-)

Va bor du också i Kalmar!? .Kanske har vi setts nån gång .Förövrigt så har Naturbolaget en del av sole sortimentet .Det var där jag hittade det först.

Jag köpte mina för många år sedan tillsammans med slalomskor i en löplabbaffär i stockholm. Alla bättre skidshopar borde ha sådana. Jag tror man ska ha tunna hårda sulor i cykelskor. Annars finns det något amerikanskt märke som formgjuter (inte softversionen med lite värme utan en riktig avgjutning) hela cykelskosulan... Men det kostar.

Roger A skrev:
> Va bor du också i Kalmar!? .Kanske har vi setts
> nån gång .Förövrigt så har Naturbolaget en
> del av sole sortimentet .Det var där jag hittade
> det först.

Ännu ett bra tips, tack!

Tillbaka
Topp