Time-pedaler och slitage på skorna

lepik

Medlem
Jag är väldigt nöjd med mina pedaler när jag cyklar. Men de har på ganska kort tid orsakat ganska djupa spår i mina skor. Upplever ni andra med Time-pedaler samma sak?

Blir spåren inte så mycket djupare, eller kan man åtgärda dem på något sätt? Kemisk metall? Det är dyrt med cykelskor.

MZzOxmL.jpg

Ja körde förr med mavic pedaler som är samma som time. Hade samma problem och efter en tid börja de glappa mellan sko och pedal. Sjukt irriterande. Satte dit crank brothers skydd men dessa vek sig och funka inte alls. Övergav pedalerna och köpte crank brother mallet dh istället vilka inte sabbar skorna och är de bästa pedalerna jag testat hittills.

Slitaget beror nog mycket på skorna.
Jag har kört Time i drygt 10 år och har hittills inte märkt onormalt slitage.
Nuvarande skor har jag kört med ca 3 år, Macic Alpine XL, så här ser de ut på undersidan.

image.jpeg

jekyll sa:
Slitaget beror nog mycket på skorna.
Jag har kört Time i drygt 10 år och har hittills inte märkt onormalt slitage.
Nuvarande skor har jag kört med ca 3 år, Macic Alpine XL, så här ser de ut på undersidan.
Men, sitter inte de där klossarna bakåfram?

Sådär ser slitaget på mina skor ut också ungefär. Ett par inte alltför djupa spår där byglarna sitter. Flera olika skor. Bla. ett par Lake (sommar) och Northwave (vinter) som jag pendlar nästan två timmar om dan med. Båda ca två år gamla.
De har dock precis som Mavic-skorna nåt plastmaterial undertill. Inte metall som Teva-skorna verkar ha.

Nej, jag finner deras brist på vitvaror ledsam. Och deras senaste xt-xtr verkar ju vara lite sunkiga.

Men i övrigt finns det väl ingen anledning att välja nåt annat om man inte får betalt för det? Visst de har inga plattforms-spd, men man kommer rätt långt med vanliga trailpedalerna som shimano har också.

Luthman Photography sa:
Men i övrigt finns det väl ingen anledning att välja nåt annat om man inte får betalt för det? Visst de har inga plattforms-spd, men man kommer rätt långt med vanliga trailpedalerna som shimano har också.

Med Time så får man...
...mer float (om man gillar det)
...fantastisk ler- och snörensning, aldrig problem att klicka fast.
...inte köpa nya särskilt ofta
...platform om man vill ha det
...problem att hitta clips i Sverige
...svårigheter att prova andra cyklar utan att byta pedaler
...gula, vita eller svarta. Eller röda.
...hävda att man var före Mavic

Tillbaka
Topp