S
Stewe
Guest
[Tips] Dämpad styrstam som inte ser ut som stryk
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jofahjalm sa:Äntligen!
Gorby sa:Vem testar först?
jofahjalm sa:Äntligen!
wobblie sa:Dämparstam, thudbuster, flexande sadelstag och en laufgaffel - där snackar vi optimalt!
Väcker liv i denna döda tråd, har en ShockStop Stem och den rattlar en del, precis om nått satt löst. Normalt?
Hur fungerar den i skogen gruset? Eller du kanske pendlar på grusvägar?Jag har en Redshift, suttit på olika pendlare. Riktigt bra, tar bort mycket småstötar/vibrationer utan att egentligen förstöra något annat än att det känns lite svampigt om man spurtar. Om inte min fingruscykel hade indragna vajrar skulle jag definitivt haft den på den cykeln.
Hala hoods har jag aldrig upplevt som ett problem oavsett styrstam så det kan jag inte säga nåt om.Hur fungerar den i skogen gruset? Eller du kanske pendlar på grusvägar?
Jag kände att hala hoods eventuellt skulle vara mer greppbara om man kunde dämpa en del av vibrationer från föret.
Dämpad styrstam med låsning (för en extremt liten, men spurtstark, kundgrupp) hade varit nästan flawless.Jag har en Redshift, suttit på olika pendlare. Riktigt bra, tar bort mycket småstötar/vibrationer utan att egentligen förstöra något annat än att det känns lite svampigt om man spurtar. Om inte min fingruscykel hade indragna vajrar skulle jag definitivt haft den på den cykeln.
Ja, jag greppar på hoodsen vid utförsrullning för att bra kontroll över bromsarna, att greppa vid böjen tycker jag hamnar för långt ned med överkroppen för jag står upp när det blir stökigt eller på singel track.Hala hoods har jag aldrig upplevt som ett problem oavsett styrstam så det kan jag inte säga nåt om.
Om man är en sån som endast håller på hoodsen på sitt bockstyre så bör man ta en hårdare elastomerkudde. Det medföljer ett flertal olika. Det extra vridmomentet gör att dämpningen blir väldigt olika beroende på var på styret man håller.
Har kikat på denna just vid liknande tankar med dig.Dämpad styrstam med låsning (för en extremt liten, men spurtstark, kundgrupp) hade varit nästan flawless.
Att hålla i bocken rekommenderas vid utförskörning då man får bättre kontroll med en lägre tyngdpunkt. Givetvis bara viktigt när en hög kontroll behövs, det gäller inte alla nedförsbackar.Ja, jag greppar på hoodsen vid utförsrullning för att bra kontroll över bromsarna, att greppa vid böjen tycker jag hamnar för långt ned med överkroppen för jag står upp när det blir stökigt eller på singel track.
Att hålla i bocken rekommenderas vid utförskörning då man får bättre kontroll med en lägre tyngdpunkt. Givetvis bara viktigt när en hög kontroll behövs, det gäller inte alla nedförsbackar.
Att hålla i bocken rekommenderas vid utförskörning då man får bättre kontroll med en lägre tyngdpunkt. Givetvis bara viktigt när en hög kontroll behövs, det gäller inte alla nedförsbackar.
Har du lättare att bromsa bra från hoodsen än bocken tycker jag att du kan se över och justera styrets vinklar och även bromshandtagens injustering, det låter fel.
Jag har inte lättare å bromsa vid hoodesen än vid bocken men jag har bättre körställning stående som jag skrev oan när jag har händerna vid hoodsen. När det är slätt och och lättrullande underlag har jag inga problem å greppa bocken-, hoodsen-, droppen- eller toppen av styret. Det är min körsstil vid stökiga nedförsbackar och singel tracks som måste ändras, ni menar?Håller med. Dessutom finns det då ingen risk att händerna flyger från framåt från hoodsen,som det kändes för mig några gånger när det var brant och stökig (innan jag insåg att det kändes mycket säkrare i bocken).
Om styret har stor drop så finns det bra, och relativt billiga styre av t.ex. Pro och Ritchey med kring 100 mm drop som gör det enklare att använda bocken.
Jag har inte lättare å bromsa vid hoodesen än vid bocken men jag har bättre körställning stående som jag skrev oan när jag har händerna vid hoodsen. När det är slätt och och lättrullande underlag har jag inga problem å greppa bocken-, hoodsen-, droppen- eller toppen av styret. Det är min körsstil vid stökiga nedförsbackar och singel tracks som måste ändras, ni menar?
Ah, du menar att du håller på hoodsen när du åker stökigt nerför iom att du står då? Det kanske var tydligt men jag tänkte inte så långt.Jag har inte lättare å bromsa vid hoodesen än vid bocken men jag har bättre körställning stående som jag skrev oan när jag har händerna vid hoodsen. När det är slätt och och lättrullande underlag har jag inga problem å greppa bocken-, hoodsen-, droppen- eller toppen av styret. Det är min körsstil vid stökiga nedförsbackar och singel tracks som måste ändras, ni menar?
Hmm... Jag kanske ska satsa på dropper post istället för att få röven tillräckligt långt ned och bak för att kunna greppa bocken mer bekvämt sätt då? Nu blev det intressant.Jag vet inte. Jag står också på nedförsbackar. Eller kanske kan man säga att jag "sitter" mycket långt bak på sadeln. Man behöver dock såklart lite clearance när det är stökigt. Men alltid med händerna i bocken.
Tips om dropper? Blir väl lite OT här snart. Finns det någon lämpligare tråd för köregenskaper med gravelhoj? Dock är inte dämpade stammar OT vid den diskussionen.Jag upplever att det är sadelhöjden som gör det svårt att använda bocken utför när det är tekniskt. Det är svårt att komma ner med hela kroppen så att vinkeln blir bra och det inte ska kännas som att jag ska åka över styret så fort det blir brant och tekniskt.
En dropper tror jag skulle lösa allt.
GRX har ett bromsreglage för vänster sida med inbyggt dropperreglage.OM man ska ha dropper på en gravel skulle jag titta
På en dropper med reglage under sadeln bara. Behövs ju rimligen ganska sällan och då är det knappast bråttom? Skönt att slippa dra vajer genom ram och fästa reglage på styret etc.
Jag hade varit mycket gladare av bättre bromskontrollförmåga minst 5-7 gånger på 110km som racet var i lördags. Funderade först spak under sadeln men kroknade på den varianten innan jag gick fram till dropperhyllan. Jag har inga problem å dra vajer. Däremot verkar det vara svårare å hitta spakar som går å fästa på styret. Det finns stortsett bara 22.2mm och 31.8mm att tillgå. Ja kan dock tillverka eget fäste eller övergång också, men vore kul å kunna köpa en färdig denna gång eftersom det behöver inte vara någon desingtävlingsvinnare.OM man ska ha dropper på en gravel skulle jag titta
På en dropper med reglage under sadeln bara. Behövs ju rimligen ganska sällan och då är det knappast bråttom? Skönt att slippa dra vajer genom ram och fästa reglage på styret etc.
Det är ju annan sport som cyklas med en annan cykel.Man kan också fundera på om man inte borde köra en lätt xc-mtb isf…![]()
Kör med något annat än GRX eller AXS, men jag gillar hur du tänker.GRX har ett bromsreglage för vänster sida med inbyggt dropperreglage.
AXS bör väl gå att programmera för att aktivera en dropper genom att trycka in båda växelknapparna samtidigt.
Ja jo, tänkte mer för icke tävlingsåka och som en liten känga till mig själv som envisas med att åka tekniska stigar och riktiga mtb-spår med graveln då och då bara för att jag får feeling när jag är ute och fisåker.Det är ju annan sport som cyklas med en annan cykel.![]()
Håller med dig. Skulle nog inte fresta lika mycket å skaffa dropper på en gravelcykel om man nästan bara kör på vägar och några få repor där det finns en rullning man skulle kunna ha använt dropper. Har du erfarenheter av dämpade stammar som tråden egentligen handlar om? Där har jag också lite begränsad med variationer av prylar pga. 1 ¼" styrrör.Ja jo, tänkte mer för icke tävlingsåka och som en liten känga till mig själv som envisas med att åka tekniska stigar och riktiga mtb-spår med graveln då och då bara för att jag får feeling när jag är ute och fisåker.
Om du inte är priskänslig och inte har Sram AXS så finns ju (eller fanns?) Magura vyron också. Mycket bra funktion! Ingen vajer och reglage/knapp som kan sättas på ett bockstyre smidigt.Jag hade varit mycket gladare av bättre bromskontrollförmåga minst 5-7 gånger på 110km som racet var i lördags. Funderade först spak under sadeln men kroknade på den varianten innan jag gick fram till dropperhyllan. Jag har inga problem å dra vajer. Däremot verkar det vara svårare å hitta spakar som går å fästa på styret. Det finns stortsett bara 22.2mm och 31.8mm att tillgå. Ja kan dock tillverka eget fäste eller övergång också, men vore kul å kunna köpa en färdig denna gång eftersom det behöver inte vara någon desingtävlingsvinnare.
GRX har ett bromsreglage för vänster sida med inbyggt dropperreglage.
AXS bör väl gå att programmera för att aktivera en dropper genom att trycka in båda växelknapparna samtidigt.
Nu är knapparna trådlösa och passar alla gruppnivåer.Ja det går att göra så eller om man har force eller red så kan extraknapparna styra en dropper. Förutsatt att den är trådlös då tex rockshox
Just ja!Nu är knapparna trådlösa och passar alla gruppnivåer.
Plus att nya Red och Force har väl extraknappar på reglagen som man kan tilldela diverse funktioner.Just ja!