Tips för vagn/cykel till barn med autism?

Morfum

Ny medlem
Hej igen happy!
Det var inte igår men tänkte jag skulle kolla in och fråga er om lite tips. En vän till mig ringde och frågade om jag kunde hjälpa han kolla upp lite vagnar osv till honom och hans son som har autism. Har är fyra och väger ca 30kg och rätt lång. En stor pojk. Vi har en chariot till grabben som är betydligt lättare men ca 100cm lång och den börjar kännas trång, så vilken vagn ska man då ha till större ungar? En påhängscykel är inge så lämpligt då han får för sig att kliva av och dra iväg då och då :-)
Han cyklar idag på en cykel med stödhjul och "pinne" hemma runt huset men det är inte så idealiskt för transport som till förskolan.
Har ni några tips för vagn till större barn?
Hejsvejs!

/Johannes

Min Croozer Kid 2 funkade fortfarande för min tjej på 6 år, hon är en bit över 120cm. Jag tror Kid 1 varianten är lika "hög" som Kid 2. Vet att Chariot CX/Cougar är betydligt trängre. Chariot Corsaire XL är större men fortfarande inte lika stor som Croozern.

Tack för tips. Att kunna spänna fast är en förutsättning men tycker själv att Weehoo ser lämplig ut. jag vill ha en sådan till min grabb ju =)

För ett gäng år sedan skrev en happyit att han hade en sån där stor trehjuling till sitt autistiska(?) barn. Fixerat nav gjorde att det blev lättare med motoriken och koordinationen. Jag kommer inte ihåg vem skribenten var, men det var en av de mer frekventa postarna.

Tackar för input. var vidarebefordrat det mesta så får han se. Roligt att man går in och frågar och även kollar runt lite, får upp suget och byter innerslang och senare på kvällen blir det första turen med grabben på var sin cykel. =)

Antar att man kanske blir lite mer aktiv i sadeln nu, hoppas det iaf.

Jag tror inte att det är jag som kaj a syftar på men jag var precis och hämtade en 20" trehjuling åt min dotter som har Downs syndrom och lite svårt med balansen. Den är av märket Sjösala och vår har ett treväxlat nav med fotbroms, men det fanns fixies också. Jag hittar ingen länk nu men vi fick låna den gratis av Sodexio genom min dotters sjukgymnast. Det finns ett fäste för en stång att hålla i och en stång som man fick med. Så be din vän prata med sin kommuns habilitering så får han säkert en lämplig hjälpmedelscykel utan att behöva lägga ut massa pengar. Möjligtvis är killen lite för ung för att få en men om något år eller så är det säkert inga problem.

kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> För ett gäng år sedan skrev en happyit att han
> hade en sån där stor trehjuling till sitt
> autistiska(?) barn. Fixerat nav gjorde att det
> blev lättare med motoriken och koordinationen.
> Jag kommer inte ihåg vem skribenten var, men det
> var en av de mer frekventa postarna.

Tjena!

Han som fick den trehjulingen har en CP-skada och inte autism.

Wehoon tycker jag verkar klockren.

Vi har också genom vår dotters fysioterapeut/hjälpmedelscentralen fått låna en trehjuling åt vår snart fyraåriga dotter med downs. Det är en ganska stor modell men har bra utväxling, pinne och toeclips vilket gör att hon hålls på den någorlunda. Mitt tips: kolla med sjukvård/rehabliteringsteam eller liknande (jag bor i finland så osäker på den rikssvenska terminologin).

haha, nä jag hade fel i detaljerna, men det var en chansning för att kunna leda vidare till ett bättre tips. Jag tror det funkade?

Intressant tråd och inspirerande läsning. Vill inte vara petig men autism är ju en väldigt "bred" diagnos och har man den är det kanske inte i första hand cykling som är det stora problemet. Yngsta dottern är inne på sin tredje Islabike och med sina nyss fyllda 7 år tycker jag hon är väldigt duktig på att cykla trots diagnos på autistiskt syndrom. Vad som är fascinerande är hur man med mycket träning kan bli bra och då se glädjen och hur självförtroendet ökar. Häromveckan stack storasystern iväg med några kompisar och utan större ansträngning cyklade vi om hela gänget i en uppförsbacke - småleendet hos lilltjejen gick inte att undgå när vi passerade dem...

Du har rätt Perry. Att jag ens skrev att det var en kille med autism är för att han kan vara lite rymningsbenägen och just inte har några problem att kliva av och fullkomligt strunta i att man behöver ta sig hem =)
Kände inte att jag behövde redogöra så mycket mer men han är duktig att cykla med stödhjul nu, och det kommer han såklart fortsätta med, det är transport utan bil som gäller ibland och då kanske för hans mamma lite mer, då det är en rätt stabil pojk så är han tung och inte så bärvänlig =)
tror ni förstår vad jag menar. Tack för alla tips.

Tillbaka
Topp