Tips hur man får ut ett GXP-vevlager

HenkeN

Aktiv medlem
Ska byta mitt GXP-vevlager då lagret på drivsidan är slut men jag får f-n inte ut det. Enligt manualen ska man ju bara knacka ut hylsan från drivsidan men det sitter ju som sten, jag vågar inte ta i mer då jag rädd att sabba hela ramen (kolfiber ska tilläggas).

Nån som har nåt tips?

Om det är PF86 så är det så men om det är gängad är det tokfel.
[Som du förstod av svaret så är det bättre att du talar om vad det är för interface mellan vevlager och ram istället för att tala om vad det är för interface mellan vevlager och vev.]

Ja det kan sitta hårt som fasen, men det är nog inte svårare än att mer våld krävs. För du har väl rätt verktyg, typ Park Tool BBT-90.3 eller likvärdigt? Under antagande att det är PressFit/BB86 det handlar om givetvis…

BBT-90.3_004.jpg

Senast ändrad:
Jo, det finns ju dom som av obefogad rädsla för knak limmar dom - och då sitter det som hejsan :-)
(Dvs är det ett begagnat herke så ta kontakt med snubbhen som hade den innan.)

Pressfit är det dock BB30. I SRAMs manual använder de en vanlig tapp i plast eller trä (vilket känns lite konstigt) så det är det jag försökt med

Då är det GXP, precis som det ju tydligt står på lagret.

Jag hade nog inte vågat applicera mer våld utan rätt verktyg. Jag har Park Tools verktyg ovan och även med ett sådant får man ibland slå både riktigt hårt och rätt många gånger innan det händer något alls.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp