Tips inför GÖTEBORGSGIROT XC MTB 50KM 2023

DanielLikesToBike

Aktiv medlem
Hej! Jag ska delta i GÖTEBORGSGIROT XC MTB 50KM i år. Det blir mitt första motionslopp.

Jag kommer trampa runt på min Ripmo.

Har någon här varit med tidigare? Har ni något tips?
Vad ska är bra att ha med sig, om något?

En sån energigel en gång i halvtimmen ungefär verkar funka rätt bra dock för att undvika väggen. Sen massa vatten för det verkar bli soligt o varmt.

Men det är ju ett rätt kort lopp ändå så tror inte det är så mycket man behöver ha med sig utöver det man vanligtvis har.

Tack för tips.

Om någon hittar denna tråd i framtiden så hade jag det jag brukar ha i skogen ifall man får punka eller behöver justera något (såg några som fick mekaniska problem).
Jag körde med en 0.75cl vatten och två snickers utöver det man fick vid depåerna. Men gel som man "dricker" hade varit bättre.

Första turen över 20km och gjorde det med lätt förkylning och knappt någon bakbroms (CRC "hjälpte" mig smörja kedjan innan start) kom in på strax över 3h och är nöjd med det.

Bra jobbat! Ja det är ju svårt att tugga och svälja i farten när pulsen är hög så jag föredrar gel om man inte stannar en stund för att äta. Energibars och liknande bara växer i munnen.

Jag körde själv med 5-6 energigeler utspritt och kom in på ca 2,5 h som också kändes ok! Det var sjukt jobbigt mot slutet.

Tillbaka
Topp