Tips om budgetprylar på Lidl

Inte Lidl, men Biltema har Mipshjälm för 499:- i nya katalogen. Nån som vågar uttala sig om det är nåt man vågar låta skydda huvudet.
Behöver nog köpa en ny hjälm efter att ha stångat en bastant björk i helgen...

frippegubben sa:
Inte Lidl, men Biltema har Mipshjälm för 499:- i nya katalogen. Nån som vågar uttala sig om det är nåt man vågar låta skydda huvudet.
I många tester hos t ex Folksam har många hjälmar från liknande billiga ställen klarar sig väldigt bra. Fördel också att det går att gå dit och prova så att den passar bra, nog så viktigt.

Rattnalle sa:
frippegubben sa:
I många tester hos t ex Folksam har många hjälmar från liknande billiga ställen klarar sig väldigt bra. Fördel också att det går att gå dit och prova så att den passar bra, nog så viktigt.

Jag kommer ihåg för en herrans massa år sedan på sporthoj.com när Lidl (eller om det var Biltema) sålde MC-ryggskydd som fått 4 eller 5 i betyg i ett test, medan Ufoplast bara fick 2. Det var nån som var skitsur över det och som minsann var helt övertygad om att hans Ufo-ryggskydd ändå skyddade mycket bättre än Lidl:s.

En annan fördel är ju att man inte behöver dra sig för att byta ut en billig hjälm med jämna mellanrum.

frippegubben sa:

Helt ok utseende men ser ut att kunna vara lite sämre ventilation. Men det är inte så ofta ett problem i Sverige.

frippegubben sa:

Oavsett hjälm är det helt avgörande för säkerheten att hen justerat remmarna så den sitter rätt ...

Mips-hjlmarnuhosBiltema.jpg

zanoii sa:
Dude sa:
Oavsett hjälm är det helt avgörande för säkerheten att hen justerat remmarna så den sitter rätt ...

Ja, tycker man ser ofta att folk låter remmarna hänga hur som helst. Och den där hjälmen ser inte ut att skydda pannan alls?
Det gör den nog om man har den på sig lite längre fram, vilket det ser ut som att någon tänkt att man ska ha när hen designade den om du frågar mig

Idag fem... stämmer ju bra det här.

Åbbe sa:
badMisterF sa:
Alfakrull sa:
Dimakis sa:
Finns 9 st mekställ på lidl i nordstan Göteborg nu såg jag när jag var där.299
Och nu finns det åtta kvar, så inte så hög åtgång (det nionde var det jag som köpte)

Och nu finns det 7 kvar :)
Då borde det sista mekstället i Nordstan rent statistiskt säljas nästa tisdag ?

Värt köpa deras elverktyg? Inte för att jag har någon superanvändning av vare sig just mutterknackare eller sticksåg just nu men den dagen det vankas hus så kanske det vore vettigt.

Eller är det mer säkert att köpa sånt hos bygghandeln med tanke på hur taskig tillgängligheten i lidl-varuhusen är? Det är ju svårt att köpa på sig många verktyg när de kör två kanske tre såna här verktyg någon gång per vecka.

Allroad sa:
Värt köpa deras elverktyg? Inte för att jag har någon superanvändning av vare sig just mutterknackare eller sticksåg just nu men den dagen det vankas hus så kanske det vore vettigt.

Eller är det mer säkert att köpa sånt hos bygghandeln med tanke på hur taskig tillgängligheten i lidl-varuhusen är? Det är ju svårt att köpa på sig många verktyg när de kör två kanske tre såna här verktyg någon gång per vecka.
Jag skulle säga att Parkside är i nivå med grön Bosch eller Ryobi, och betydligt bättre än Black&Decker och de billigare grejerna man hittar på Jula och Clas Ohlson.

ooms sa:
Allroad sa:

Jag skulle säga att Parkside är i nivå med grön Bosch eller Ryobi, och betydligt bättre än Black&Decker och de billigare grejerna man hittar på Jula och Clas Ohlson.

Det låter ju iaf vettigt. Antar att det är lika bra att slå till på ett 4 amp batteri i samma veva? Var ju lite inne på att slå till på ett "startkit" annars, typ det här https://www.jula.se/catalog/verktyg...eridrivna-skruvdragare/startpaket-one-007443/

Men Lidls grejer känns som same same men för en bråkdel av priset och ändå 3 års garanti. Nackdelen där är väl troligtvis att man inte får en ersättningsmaskin utan man får pengarna tillbaka om den går sönder? Och vad händer om dom byter typ batterisystem på sina maskiner om något år, då har ju hela ekosystemet bytts ut så att säga. Eller? :/

Jonatan F sa:
Bara Jag som inte fattar hur man startar baklampan som följde med lampkittet i år?

Tryck på symbolen på den röda plasten. Det krävs lite mer kraft än man först förväntar sig, till slut böjer sig plasten och knappen under röda plasten trycks in.

Det ska lysa en grön lampa bakom den röda plasten vid laddning, om allt funkar som det ska.

Edit: röd plast, inte glas.

Senast ändrad:
Är ju någon slags träningsvecka nu med billiga funktionströjor/t-shirts osv, något att ha? Om inte annat bunkra upp inför vår/sommar eller något nästa år. ;D

Denna vecka pannlampa som väger ett drygt hektogram med batterier, både vitt ljus framåt i tre steg och rött fast eller blinkande bakåt. Alkaliska batterier medföljer, jag tror det även fungerar med laddbara batterier.

Duger gott för löpning och en perfekt meklampa i mörka källare.

Även bra på cykelturen då man inte vet om sista milen kommer gå i mörker då den ryms i ryggfickan.

100 kronor kostar den.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Är ju någon slags träningsvecka nu med billiga funktionströjor/t-shirts osv, något att ha? Om inte annat bunkra upp inför vår/sommar eller något nästa år. ;D

Jag köpte den långärmade joggingtröjan och provtestade den igår. Oväntat bra men precis som alla andra Lidl-träningskläder så är den lite åt det varmare hållet. Men jag ska tillbaka imorrn och köpa en till. Bra att ha till vintern.

Allroad sa:
Skön mutterpicka, 400nm på bultarna för däcken lär göra susen ? #sittersomberget

Min batteridrivna ryobi har också angivna 400nm, var lite orolig att den skulle dra bultarna runda, köpte tom momentstav... jag behövde nog inte oroa mig så mycket. Den drar hyffsat lagom. Tror 400nm är mätt utan hylsa eller liknande, varje del du lägger till kommer minska vridet.

Salabaladala sa:
Hmm digitalt skjutmått skulle man ju ha. Nån som köpt och kan recensera?
Jag har ett exakt likadant fast köpt på eBay (verkar vara samma tillverkare alla de där hundratals olika varumärkena på samma sak). Funkar fint. Väldigt nöjd. Men det drar ur batteriet snabbt om du inte använder den på länge så ha för vana att ta ur batteriet om du inte använder det mycket.

Jag köpte faktiskt både skjutmått och vinkelmått idag. Har bara provstartat så här långt. Tror den behöver lite olja men annars verkar den ok.

Köpte böjmetern, verkar ok. Lite smäckigt utförande med plasten där men funktionen med låsningen osv verkar stabil. Blir nog bra detta! Den kunde ju haft lite smalare "linjaler", känns rätt klumpigt detta. Men där det funkar så funkar det bra! :)

IMG_20191029_192021.jpg

sandos sa:
Allroad sa:
Skön mutterpicka, 400nm på bultarna för däcken lär göra susen ? #sittersomberget

Min batteridrivna ryobi har också angivna 400nm, var lite orolig att den skulle dra bultarna runda, köpte tom momentstav... jag behövde nog inte oroa mig så mycket. Den drar hyffsat lagom. Tror 400nm är mätt utan hylsa eller liknande, varje del du lägger till kommer minska vridet.

Har en med sladd som jag köpte på Jula tror jag. Om man låter den knacka på ett tag så blir det förmodligen för hårt. Men det gör man inte. Jag drar alltid det sista med momentnyckel. Förr drog jag på känsla, det hade nog funkat det också, testade en gång att dra med känsla och kollade med momentnyckeln efteråt, hade dratt den ganska exakt.

Allroad sa:
Valhalla_ sa:
Dividera angivet moment med pi så har du verkligt moment..

Hänger inte med. Är det inte 400nm (låter otroligt ur en sån liten maskin) är det pga det är slagfunktion?

Marketing BS kallas det. 400 Nm ur en billig maskin är aldrig möjligt i praktiken. Du kan direkt kapa bort 2/3 av angivet moment så vet du vad maskinen klarar i praktiken. Har kört några sådana och det slår aldrig fel. Min nuvarande ryobi som ska klara 400 Nm enl spec drar i runda slängar 150 Nm.. Tror man behöver köpa rena proffsgrejer typ Hilti för att få något som matchar specen..

Tillbaka
Topp