Tips om första hjälpen på mtb-tur

Zorander

Aktiv medlem
Efter att ha läst "visa din misär"-tråden här på happy har jag börjat fundera på ifall mitt första hjälpen-kit som jag har med mig på MTB-turer ska kompletteras.

Idag har jag följande med mig,
* plåster
* steril kompress
* våtservett med desinfektionsmedel
* alvedon
* compeed
* gasbinda

Är det nåt mer som man ska ha med sig i väskan?

IMG_0745.JPG

Jag har 2 st kronans första förband, stryktåligt och jag har använt tillräckligt många för att inte behöva fippla.
Utöver det våtservetter och såna där vattenavstötande fyrkantiga plåster med klister hela vägen runt till mindre skador som man vill skydda.
En nödfilt är med också om någon skulle bli liggande i väntan på mer kvalificerad hjälp.

Skavsårsplåster vore kanske praktiskt på riktiga långturer men i övrigt känns det som att det räcker för en första omplåstring av det mesta så får man fixa bättre hemma.

Kompressionslinda, som kan användas till stukade fötter, handleder, för att göra hjälpliga mitellor etc. Försvarets första hjälpen är bra, om jag inte missminner mig innehåller det ett abs-förband med linda (inte kompressionslinda, bara sån vanlig som används för att hålla förbandet på plats) och någon form av kompresser som kan användas tillsammans med abs-förbandet för att göra ett tryckförband.

Jag brukar köra en tub voltaren eller motsvarande, perfekt om man slår i något som gör det svårt att cykla hem/tillbaka till bilen :)

rizzlan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar köra en tub voltaren eller
> motsvarande, perfekt om man slår i något som
> gör det svårt att cykla hem/tillbaka till bilen
> :)

Komplettera gärna med:

Johnsons-Baby-Shampoo-200-ml-MRP-150-OP-135.jpg

MtbLars skrev:
> Alvedon om du råkar bli bakis? Nåt skarpare hade
> kanske varit på sin plats, eller åtminstone
> anti-inflammatoriskt

Om man skadar sig är det gott att knapra på något som lindrar smärtan lite, egentligen skulle man ha nåt med morfin men det känns svårt att få tag på. Men voltaren kanske gör jobbet?

steristrips är bra idé! ska köpa på en gång.

Självklart finns det alltid en snickers med i väskan också, funkar mycket bra när någon börjar bli grinig/bitter!

Det är väll bara att åka till plattan så hittar du morfin? Annars så bor vi i Sverige där det kommer ut personal och ger dig morfin på plats om du skulle behöva det. Det funkade utmärkt för mig i Flottsbro och jag rekommenderar det.

Närdet verkligen behövs smärtlindring så räcker inget som går att köpa receptfritt.. Den smärta som panodil kan lindra är rätt lätt htfuad en stund.

Morfin är väldigt bra för omdömet om man skall fortsätta cykla....

För att vara lite seriös. Bra att ha med sig är kompisar. Gärna då sådana som är någorlunda insatta i om man har nån form av extrarisk tex astma eller diabetes. Det är ju också bra om de har koll på nån anhörig. Vatten renare än sportdryck kan ju vara bra om man behöver skölja bort grus eller så.

jofahjalm skrev:
> Det är väll bara att åka till plattan så
> hittar du morfin? Annars så bor vi i Sverige där
> det kommer ut personal och ger dig morfin på
> plats om du skulle behöva det. Det funkade
> utmärkt för mig i Flottsbro och jag
> rekommenderar det.

Känner man ett behov av morfin är det nog lämpligt att uppsöka vård oavsett :-)

jofahjalm skrev:
> Annars så bor vi i Sverige där
> det kommer ut personal och ger dig morfin på
> plats om du skulle behöva det. Det funkade
> utmärkt för mig i Flottsbro och jag
> rekommenderar det.

Sverige är ganska bra ibland ändå. När jag drog axeln ur led i Schweiz fick jag dock inget smärtstillande alls, det tog 1.5h innan jag var hos doktorn som drog den på plats. Det jag fick var en räkning på 5000...

Jag har kompletterat mitt fh-kit med blodstillande vadd, steristrips och voltaren (bra för ömmande knän på skidresor bla). Utöver det så finns det tvättlappar, plåster, kompresser, bandage av olika slag, sax, tejp, säkerhetsnålar och lite annat smått och gott.

Zorander skrev:
> Sverige är ganska bra ibland ändå. När jag
> drog axeln ur led i Schweiz fick jag dock inget
> smärtstillande alls, det tog 1.5h innan jag var
> hos doktorn som drog den på plats. Det jag fick
> var en räkning på 5000...
Min dotter, 9 år, bröt skenbenet på skidor i Norge i vintras. Ingen smärtlindring från ambulanspersonalen, inget under röntgen, en alvedon inför gipsningen... Var inte så nöjd med det. Så på vissa platser kan det vara värt att ha med sig något starkare.

Hasse#7 skrev:
> För att vara lite seriös. Bra att ha med sig är
> kompisar.

Var köper man dem? Finns de också på överskottsbolaget?

jofahjalm skrev:
> rizzlan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar köra en tub voltaren eller
> > motsvarande, perfekt om man slår i något som
> > gör det svårt att cykla hem/tillbaka till
> bilen
> > :)
>
> Komplettera gärna med:
>
>

haha, jag känner mig totalt besegrad och skall såklart försöka leverera en bättre "viking"-mentalitet i fortsättningen. Om jag gör mig illa kommer jag spotta mig själv i ansiktet i motvind samtidigt igorerar smärtan. Vilken smärta? Just det.
No more tears låter å andra sidan rätt nice ;D

Crossmax skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > För att vara lite seriös. Bra att ha med sig
> är
> > kompisar.
>
> Var köper man dem? Finns de också på
> överskottsbolaget?

De finns gratis på bla happy. Kravet är att man uppfyller kravspecen på dem själv. Begär inte mer än du är villig att ge.

Förutom alla ovannämnda om bra grejer tycker jag att det är bra att ha ett paket pappersnäsdukar att torka upp med så att plåster o annat fäster. Ofta är ju skadeområdet en sörja av blod o svett mm.

/S

Jag har alltid denna med mig i väskan (den lilla varianten): http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=118186

"Förbandskudden finns i storlekarna stor och liten. De innehåller ingen PVC-plast, förutom andningsmasken.

Den stora kudden är avsedd för t ex bil, båt och husvagn. Kudden är mjuk och skadar ingen vid inbromsning. Den står även bra emot vatten. Den stora kudden innehåller en andningsmask, 4 st handskar och 2 st Savett desinfektion, 2 st 4 in1: Täck-, tryck-, stöd- och brännskadeförband allt i ett, 10 st Savett Sårtvätt, 15 st Salvemed plåster, förbandsssax för plåster och bilbälten, samt en handbok. Produkterna ligger överskådligt och förpackade var för sig.

Den lilla kudden är avsedd för t ex vandring, cykel eller vistelse i lekparken. Den lilla kudden innehåller en andningsmask, en 4 in 1: Täck-, tryck-, stöd- och brännskadeförband, 10 st Savett Sårtvätt, 10 st Salvemed plåster, samt förbandssax för plåster och bilbälten."

C-dale skrev:
> Förutom alla ovannämnda om bra grejer tycker
> jag att det är bra att ha ett paket
> pappersnäsdukar att torka upp med så att
> plåster o annat fäster. Ofta är ju
> skadeområdet en sörja av blod o svett mm.
>
> /S

Det har jag också med mig men de ligger inte i förstahjälpenväskan :).

pbeijer skrev:
> Följande har jag med mig i min väska:
>
>
Hur långt hemifrån går en sådan tur?

kave skrev:
> pbeijer skrev:
> -----
> > Följande har jag med mig i min väska:
> >
> >
> Hur långt hemifrån går en sådan tur?

Orkar inte ha olika packning beroende på vart jag cyklar så det är samma oavsett om jag cyklar i närheten av hemmet eller om det är am-cykling uppe i bergen i Spanien eller Italien.

PerFormance skrev:
> jag har nästan alltid en sverker nära
> tillhands... det är bra, för då kan han bära!

+1

Eller vänta lite nu... fan :)

Gammal tråd men hittade inget nyare… verkar ju inte finnas någon klockren liten för hyfsat normala mtb-turer, eller har jag missat något?

Annars lutar jag åt Cederroths lilla med några kompletterande saker kanske.. ?

Gammal tråd men hittade inget nyare… verkar ju inte finnas någon klockren liten för hyfsat normala mtb-turer, eller har jag missat något?

Annars lutar jag åt Cederroths lilla med några kompletterande saker kanske.. ?
Egentligen ett tips för Lidl-tråden, finns i butik på onsdag 22/6:

Egentligen ett tips för Lidl-tråden, finns i butik på onsdag 22/6:

Den kör jag med. Har kompletterat med värktabletter och extra torklappar. Kardborreband bakpå väskan så att man kan ha den ovanpå andra väskor. Jag har den ovanpå min sadelväska när jag bikepackar. Syns bra och är lätt att komma åt om någon hittar mig i ett dike.

Det finns inte tillräckligt med torkmaterial i en sån där liten grej för att hantera blodflödet vid en ordentlig vurpa dock så man måste komplettera.

Tillbaka
Topp