Tips på bakdäck för stigåka vintertid

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag kör på ett Mountain King II (29x2.4) som bakdäck och det börjar vara dags att ersätta det. Tänkte att det skulle vara kul att prova nåt annat men vad? Det jag gillar med MK är det låga rullmotståndet, den låga vikten och att det är hyfsat fäste på stenar och hällar på vinterhalvåret. Det jag önskar kunde vara något bättre är klätter-egenskaperna. Håller till utanför Borås, det är kuperat, ingen lera men sjukt jäkla blött och mjukt i spåren vintertid. Har sneglat mot Nobby Nic och Forekaster och försöker hitta jämförelser. Hur är Bontrager SE3 t.ex.

Och jag fortsätter att hylla Aggressor. Inte optimala vinterdäcket, men en bra åretomkompromiss*, iaf Göteborg 2019-2020.

* Hade planer på att flytta bak mitt DHF och köra Magic Mary fram, men det blir ju klart trögare.. och blir det snustorr sommar så åker nog nåt mer lättrullat semislick på bak.

Senast ändrad:
Spesh Eliminator Grid.
Hans Dampf som Crossmax tipsar om är bra men man ska nog vara rätt lätt som Crossmax, för mig höll däcket 4 turer innan ena sidan gick upp.

Jämförelsevis tyckte jag Aggressor var sämre än ovan två däck på alla punkter utom hållbarhet där det slår HD.

Se3 är inget vidare. Kläggar igen rätt fort. 4an är bättre. Det kör jag själv och hade bra grepp på ett lerigt Omberg igår.

Jag gick på dhr 2.3 eftersom jag läste så mycket dåligt om HD. Har inte hunnit köra så mycket men tycker det verkar matcha mm 2.35 fram bra.

Kanske inte precis jämförbart med nn och forekaster.

Oj, här var det många förslag, tack för det.
Jag har två dhr, det ena sitter fram nu och det andra ska få ta dess plats när det är dags. Dhr bak är åt fanders för trögtrampat för mig, Jag är ett skogs-svetto på 95 pannor, 40+ och utrustad med sån värmeväxlare för köldastma så... Sommartid kör jag Vittoria Barzo och Racing Ralph.
Jag kör slanglöst och har inte haft några problem med att däcken inte håller (fegis). Även om jag undviker grusväg så långt möjligt så kommer jag undan med däck som inte är alltför kralliga. Bontrager släpper jag, HD likaså. Men jag får kolla på de övriga. Nya MK III tror jag förövrigt bara finns i 2.3 bredd och att dobbarna är lägre, det känns som fel väg att gå.

Tillbaka
Topp