Tips på bakhjul (utan motor) för elcykel

Smurfarn

Medlem
Navet i bakhjulet på elcykeln har pajat. Cykeln har mittmotor så det jag behöver är ett starkt hjul för skivbroms och 8 delad kassett. Har googlat en del och hittat massa hjul men de verkar vara till vanliga cyklar, och jag vet att de slits mer på en elcykel så vill ha ett förstärkt hjul. Cykeln är av vanlig modell och ingen mtb. Tips?

Det finns en del trådar där TS är inne på att byta hjul istället för att åtgärda problemet. Har du undersökt vad det är som pajat i navet? Det kan ju gå att fixa genom service eller byte av lager. Det är svårt att avgöra med så lite information som ges. Annars om det är en vanlig modell så borde en välsorterad cykelhandlare ha hjul i lager. Sen tror jag inte att lager i bakhjul slits mer på en elcykel än en vanlig cykel, så ur den synvinkeln behövs förmodligen inte ett extra starkt hjul.

Det är nått knas med kulorna eller lagerskålen/kronan. Har försökt göra rent och spänna om men det vobblar ändå

Bättre att du beskriver närmre, eller tar bilder och lägger upp dem. "Nått är knas" ger ingen ledtråd alls.

Har du rengjort och fettat in igen?
Ser lagerkulorna slitna ut, har de ojämn form?
Finns det deformationer i lagerskålen?
Ser lagerkonan sliten ut?
Har du spänt lagret rätt?

I vilket fall som helst så kan en cykelverkstad åtgärda felet till rimlig kostnad.

PS. Eftersom det är en generell cykelfråga, inte specifik för elcyklar, så är det bättre att du lägger din fråga i det vanliga forumet. Där kommer du att få mycket mer hjälp. De flesta tittar inte alls i elcykelforumet, och den allmänna kunskapen är klart lägre här. Skriv dock inte att det är en elcykel, då får du ingen hjälp.

Bättre att du beskriver närmre, eller tar bilder och lägger upp dem. "Nått är knas" ger ingen ledtråd alls.

Har du rengjort och fettat in igen?
Ser lagerkulorna slitna ut, har de ojämn form?
Finns det deformationer i lagerskålen?
Ser lagerkonan sliten ut?
Har du spänt lagret rätt?

I vilket fall som helst så kan en cykelverkstad åtgärda felet till rimlig kostnad.

PS. Eftersom det är en generell cykelfråga, inte specifik för elcyklar, så är det bättre att du lägger din fråga i det vanliga forumet. Där kommer du att få mycket mer hjälp. De flesta tittar inte alls i elcykelforumet, och den allmänna kunskapen är klart lägre här. Skriv dock inte att det är en elcykel, då får du ingen hjälp.
Kanske ska prova att lämna in det då. Tänkte att ett hjul kanske kostar en tusenlapp och en reparation nästan lika mycket. Jag har själv dålig koll på detta och kunde inte se något uppenbart fel på lagret

Kanske ska prova att lämna in det då. Tänkte att ett hjul kanske kostar en tusenlapp och en reparation nästan lika mycket. Jag har själv dålig koll på detta och kunde inte se något uppenbart fel på lagret
Ett standard bakhjul lär kosta omkring en tusenlapp. Men om du är okunnig så måste du ka koll på lite saker. Rätt fälgbredd, rätt body för din kassett, rätt metod att sätta fast skivan osv.
Det är en del arbete också, inget svårt men dock. Du skall ta av däck, slang, förmodligen fälgband, kassett (kräver två verktyg) samt bromsskiva. Sedan montera allt. Så om du är ohändig, saknar verktyg och inte vill skaffa så är det verkstadsbesök som gäller.

Jag börjar misstänka att du inte ställt rätt diagnos. Hur vet du att lagret är dåligt? Känner du ett glapp om du försöker röra hjulet i sidled? Det är inte så att däcket är felmonterat, eller att fälgen är skev. De sistnämnda orsakerna ger "vobbel". Navproblem behöver inte ge vobbel.

Jag skulle igen råda dig att ställa frågan i det vanliga forumet, problemet har inget med eldrift att göra. I detta forum blir det 1-2 inlägg per dag. I det andra 100+. Så sannolikheten ökar dramatiskt om du byter tråd. Lägg även upp bilder, ingen gillar en så vag beskrivning som "nått är knas". Då lägger man över ansvaret på den som vill hjälpa att dra ur information från TS, istället för att TS levererar allt för vidare analys.

Om du fortsatt är inne på att byta till ett starkare bakhjul, försök då leta efter hjul avsedda för långfärdscykling. Även 29 hjul för MTB eller E-MTB kan fungera. Att tänka på är att dessa förmodligen är gjorda för 9-12 delad kassett. Men med lite tur klarar din bakväxel mer än 8 delat, så då är det bara byte av växelreglage som behövs. Annars är det förmodligen standardhjul som gäller, finns i webbutiker, kostar 700-1000 kronor.

Tillbaka
Topp