Tips på 'benvärmare' som inte värmer, utan bara skyddar mot vind och sol?

Hund

Medlem
Tips på 'benvärmare' som inte värmer, utan bara skyddar mot vind och sol? Jag vet inte om det finns, och vad det i sådana fall heter?

Jag har bara lyckats hitta modeller för kalla sommardagar. Jag vill dock bara skydda mig mot solen utan att bli kokt på köpet. Jag kan väl tänka mig ett par byxor också, om det inte finns några andra alternativ.

Finns det jag letar efter? Jag har letat, men inte lyckats hitta något. :)

Sololja, nätstrumpor? ?
Edit: lite seriösare? kanske grip grab funkar, har inte testat dom personligen.

Senast ändrad:

Är det verkligen rätt för TS om reklamtexten inleds "Getting chilly? Keep those legs warm ..."?

Sololja, nätstrumpor? ?
Edit: lite seriösare? kanske grip grab funkar, har inte testat dom personligen.
Dom där Grip Grap benvärmarna har jag, funkar klockrent så här års när det är lite kyligt vid tidig morgonstart eller kvällsturer.
Rekommenderas!

Tips på 'benvärmare' som inte värmer, utan bara skyddar mot vind och sol? Jag vet inte om det finns, och vad det i sådana fall heter?

Jag har bara lyckats hitta modeller för kalla sommardagar. Jag vill dock bara skydda mig mot solen utan att bli kokt på köpet. Jag kan väl tänka mig ett par byxor också, om det inte finns några andra alternativ.

Finns det jag letar efter? Jag har letat, men inte lyckats hitta något. :)

Jag har inte så mycket att tillföra annat än vad som redan tipsats om i tråden. Gillar Castellis produkter, kanske framför allt eftersom de storleksmässigt funkar väldigt väl.

Min hyfsat kvalificerade gissning är att de flesta konditionsidrottare inte tänker på att solen bränner lika bra på en cykelsadel som på stranden. Solkräm i all ära, inte så mycket som sitter kvar mot slutet av en lång runda där man svettats ordentlig. Täckande kläder är betydligt bättre.

Jag arbetar som hudläkare och träffar patienter med hudcancer varje dag, de flesta ångrar att de inte skyddat sig bättre mot solen tidigare i livet.

Grip Grab har ett par som är ännu tunnare (tror jag) som bara är en slag lycra-solkräm - heter UV Sleeve tror jag. Har inte provat men deras vanliga fungerar bra.

Jag köpte Gripgrab UV sleeves för armarna förra året och kan verkligen rekommendera dem. Vitt kändes helrätt och det kändes t.o.m. som om de gjorde det kyligare att cykla med, jag frös nästan om armarna fastän det var >25°C som värst i somras. Dock är jag inte säker på om det finns några motsvarande ben-sleeves, åtminstone Bike-discount.de verkar bara referera till de som redan nämndes tidigare i tråden...

Jag har inte så mycket att tillföra annat än vad som redan tipsats om i tråden. Gillar Castellis produkter, kanske framför allt eftersom de storleksmässigt funkar väldigt väl.

Min hyfsat kvalificerade gissning är att de flesta konditionsidrottare inte tänker på att solen bränner lika bra på en cykelsadel som på stranden. Solkräm i all ära, inte så mycket som sitter kvar mot slutet av en lång runda där man svettats ordentlig. Täckande kläder är betydligt bättre.

Jag arbetar som hudläkare och träffar patienter med hudcancer varje dag, de flesta ångrar att de inte skyddat sig bättre mot solen tidigare i livet.
Alltså, inte för att på NÅGOT sätt säga emot en hudläkare men min upplevelse är att solskydd sitter bättre än jag trodde.

Jag är fan ljusast i Sverige tror jag, under mina 45 år har jag inte en enda sommar sluppit undan kommentaren att en albyl skulle se ut som en leverfläck på mig och jag har inte en enda gång bränt mig när jag har cyklat med SPF 35+ och ja jag svettas nog mest av alla också. Tvingade alltid Hofvetgrupperna att ta ett extra vattenpåfyllningsstopp när vi körde längre än 10 mil på somrarna och då hade jag med 3 flaskor :D

Sen är antagligen täckande kläder bättre, kör rashguard (typ polotröja för surfare) när jag badar för i vatten litar jag inte lika mycket på solkrämen. Jag skulle nog inte vilja köra i långärmat och långbent på cykeln däremot, svettas nog som det är.

Alltså, inte för att på NÅGOT sätt säga emot en hudläkare men min upplevelse är att solskydd sitter bättre än jag trodde.

Jag är fan ljusast i Sverige tror jag, under mina 45 år har jag inte en enda sommar sluppit undan kommentaren att en albyl skulle se ut som en leverfläck på mig och jag har inte en enda gång bränt mig när jag har cyklat med SPF 35+ och ja jag svettas nog mest av alla också. Tvingade alltid Hofvetgrupperna att ta ett extra vattenpåfyllningsstopp när vi körde längre än 10 mil på somrarna och då hade jag med 3 flaskor :D

Sen är antagligen täckande kläder bättre, kör rashguard (typ polotröja för surfare) när jag badar för i vatten litar jag inte lika mycket på solkrämen. Jag skulle nog inte vilja köra i långärmat och långbent på cykeln däremot, svettas nog som det är.
Har också ljus hud, men med SPF 30 brukar jag inte bränna mig trots ett antal timmar i sadeln. Kanske inte bra för huden/framtida cancel men nog skyddar solskyddsfaktorn från bränna även när jag svettas.

eftersom vid mtb-åkning ogillar att få skrapsår kör jag med hellånga löpartajts tunnaste modellen från lidl även i varmaste sommarvärmen.

de kyler även när man står stilla, vill man bättra på extra kan man stänka på lite vatten.

mycket effektivt.

Jag har en uppsättning DHB Aeron UV. Blir inte varmt att cykla med, utan kyler bra när de blir blöta av svetten.

Nu hjälper det ju inte TS som frågar efter ben, men jag köpte också några billiga sådana UV-sleeves och körde med det i somras. Det är jäkligt najs faktiskt, över förväntan. Man slipper kladd med solkräm, de känns kylande och är allmänt sköna att ha på sig. På benen vet jag dock inte, tror hellre jag kladdar på lite solkräm där

Justja, de ovan finns även i en version för ben – eller egentligen långa knävärmare. Har sådana också och de både kyler och skyddar mot solen.

Bränner ni vader och skenben? Jag kör med knickers och har nog aldrig blivit röd om det som sticker ut mellan byxa och strumpa. Handlar om angreppsvinkel tänker jag...

I Thailand, Korea, Kina, mm är man jätterädd för solen, och de flesta som cykeltränar eller vandrar skyddar hela kroppen. Jag har inte kollat men kan tänka mig att på Alibaba eller likadana sajter finns det en mängd prylar avsedda för ändamålet.

Absolut, solkräm (SPF30+) skyddar bra vid korrekt användning det vill säga att man smörjer tillräckligt mycket och fyller på regelbundet. Men är ju användarberoende på ett sätt skyddande kläder inte är. Till ansikte, nacke, öron och handryggar finns det ju inga andra alternativ.

Om man cyklar funkar handskar rätt bra för handryggar tycker. Efter soliga cykelresor med många timmar ute brukar jag i alla fall ha en ytterst mystisk och i alla fall för icke-cyklister lite komisk solbränna med bruna fingrar men rätt blekare handryggar.

Med keps klarar man pannan och resten av övre delen av skallen om man är tunn- eller korthårig s.a. man inte har hår som solskydd.

Tillbaka
Topp