Tips på bibs + storlekshjälp?

Sababa

Medlem
Hej! Ny här på forumet (och med cykling...), har försökt söka lite utan någon vidare framgång. Går i tankarna att investera i mitt första par bibs, men vet varken vad jag ska titta efter eller hur man ska tänka med storlek. Kikade exempelvis på dessa men är inte helt säker på att jag förstår vad den stora skillnaden är (om det är någon)?

Sen har vi det här med storlek. Jag är 172cm och väger ca 82-84kg. Medium? Large? Har tävlat en del i tyngdlyftning tidigare så storlek på ben + rumpa är väl över snittet misstänker jag. Det känns som att alla modeller har inverterade siffror, 184cm och 72kg, storlek medium.

Eftersom jag är ny på detta har jag ingen större lust att lägga en förmögenhet på första paret, så har ni andra vettiga tips < 1000kr så blir jag glad!

Senast ändrad:
Nära budget, bra instegsbyxa.
Har 2 st själv och 3 dyrare Assos
Gissar L men kolla spec.

Mät kroppen med måttband. Titta i storlekstabellen längre ner på sidan. Börja med det. Byxor är väldigt elastiska, ta inte större storlek än du mäter upp.
Tack, det har jag gjort. Hamnar självklart över hela skalan ? Inside leg, S. Hip, L/XL på gränsen. Waist,L.

Frågan blir väl således vilket av måtten som är viktigast.

Om du är intresserad av dom Assos jag länkade kan du pm:a mig dina mått.
Jag har L men är längre men gissar att våra ben är liknande om du tränat?

Jo har funderat på det också, men det är ju det här med livet och småbarn och jobb etc. Har du några tips på butiker med bra utbud där man kan testa, i Stockholm? Gärna centralt eller norra sidan av stan.
XXL kanske har lite. Annars är det väl cykelbutikerna, som CykelCity och Jarla Cykel som gäller. Cykelhuset i Lappland Väsby kanske har.

En annan sak med cykelbyxor( som jag tror att du inte vill höra?) är att om du är hårig under benslutet på byxan så kommer dom inte att sitta kvar utan kana sakta uppåt lite beroende på hur du cyklar. Riktiga byxor är gummerade under resåren men behäver ha ngt att fästa i.

Gore gör riktigt bra bibs, har kört med deras C5 och C7 i några år och är riktigt nöjd.
Tror Medium borde passa dig. Jag har L och är 187cm lång och väger runt 85kg. Gore är ganska långa i benen så L blir nog för långa på dig.

Jag köpte ett par Pearl Izumi vinterbyxor och längden är hyfsad men de är löjligt stora i midjan, har klippt en remsa av en gammal innerslang jag har som "livrem" för att kunna använda byxorna. Skulle säga att de är två hela storlekar större i midjan än angivet mått.

De jackor jag har av Gore Bike Wear är normala i storleken och har mycket god passform. Mina Shimano långa bibs passar också bra men storleken är två nummer mindre än vad det står på etiketten.

Nu hjälper det ju inte i storleksfrågan men jag chansade på storlek och handlade budgetkläder från Danish Endurance på Amazon, korta bibs'en har överraskat positivt, dom långa är inte lika följsamma men funkar. Köpte någon tröja och en tunnare jacka - kan nog rekommendera dom generellt som bra värde för pengarna för en nybörjare som undertecknad.

Dhb är väl ansedda budgetbibs.
Dhb är riktigt prisvärda, dessvärre är de lite svåra att få tag på just nu, då enda företaget som levererar dessa till Sverige (Bikester) endast har vissa storlekar i lager.

Vill du prova i butik i Stockholm så har Decathlon (Mall of Scandinavia) väl ansedda cykelkläder till rimligt pris.

Dhb är riktigt prisvärda, dessvärre är de lite svåra att få tag på just nu, då enda företaget som levererar dessa till Sverige (Bikester) endast har vissa storlekar i lager.

Vill du prova i butik i Stockholm så har Decathlon (Mall of Scandinavia) väl ansedda cykelkläder till rimligt pris.
Mina Decathlon-bibs (inte dyraste, inte billigaste) är betydligt sämre än mina Kina-skit-bibs från AliExpress.

Mina Decathlon-bibs (inte dyraste, inte billigaste) är betydligt sämre än mina Kina-skit-bibs från AliExpress.

Mina Decathlon-bibs (inte dyraste, inte billigaste: Van Rysel RC500) är komfortmässigt i klass med mina Assos-bibs, alltså jättesköna.
Bibs är precis lika personligt som sadlar, det som passar perfekt till en passar inte alls till den andre.

Tack, det har jag gjort. Hamnar självklart över hela skalan ? Inside leg, S. Hip, L/XL på gränsen. Waist,L.

Frågan blir väl således vilket av måtten som är viktigast.
Hej, jag sitter i samma svåra sits som dig, svårt att hitta cykelkläder helt klart, har testat några craft men tycker dom blir små, speciellt runt benen, man behöver inte oroa sig att dom ska halka upp, snarare om man ska få på dom. Är 168, kör storlek L

Hej, jag sitter i samma svåra sits som dig, svårt att hitta cykelkläder helt klart, har testat några craft men tycker dom blir små, speciellt runt benen, man behöver inte oroa sig att dom ska halka upp, snarare om man ska få på dom. Är 168, kör storlek L
Ja jag var och provade både craft, scott och nåt på decathlon. Upplevde ärligt talat ingen större skillnad mellan medium och large oavsett märke eller modell. Generellt sett kändes craft mindre dock. Så jag drog iväg en beställning på M på Gore C5 och hoppas på det bästa! Annars får man väl trampa hårdare tills de passar ?

Ja jag var och provade både craft, scott och nåt på decathlon. Upplevde ärligt talat ingen större skillnad mellan medium och large oavsett märke eller modell. Generellt sett kändes craft mindre dock. Så jag drog iväg en beställning på M på Gore C5 och hoppas på det bästa! Annars får man väl trampa hårdare tills de passar ?
Haha jo jag har börjat jobba på dedär med att trampa hårdare, enklaste lösningen kanske ?

Öppnar upp tråden igen , jag ska köpa nya och kör ca. 300mil mtb på ett år
Jag har kört förlänger med dom gamla ganska billiga inköp för länge .. hjälp

Jag har kört alldeles för länge med mina gamla och dessutom budget bibs .. köpråd ?

Min telefon "rättstava" mig
. Blir galen ibland
Vet inte riktigt. Gorewear verkar vara bra generellt utan att vara allt för dyra, har läst ungefär samma om Raphas Core grejer.

Annars är det väl bara de att välja något från de stora märkena och testa om pris inte är viktigt.

Det är ju så olika på själva bibsen
Om du beskriver mer vad du är ute efter och vad du inte gillar med de du har idag så kan någon annan säkert hjälpa dig.

Jag har ingen större erfarenhet mer än mina DHB bibs men de går ju inte att köpa längre. (Bra för priset dock men dynan tror jag egentligen är för mjuk för min del)

Hade jag köpt nytt hade det nog varit antingen Gorewear eller Rapha Core i deras cargo-modeller men det hjälper nog inte dig speciellt mycket. (vet inte heller hur dynorna jämför om jag ska vara helt ärlig...)

Det är omöjligt att känna kolla på 2 par i affären ...den ena kan vara jättelätt men kosta 2k ... å tvärtom på den billiga

Tillbaka
Topp