Tips på bra momentnyckel

hungrig

Aktiv medlem
Tips på bra momentnyckel
Jag blev lite nervös när jag skulle dra fast kassetten med 40Nm igår, och kände att jag inte riktigt litade på min större momentnyckel som går från 40Nm och uppåt. Det kändes hårt, och jag vågade helt enkelt inte dra åt tills det klickade, av rädsla för att dra sönder en ny GX Eagle kassett...

Jag har en mindre, 5-25, men saknar något pålitligt däremellan.

Vad säger Happys erfarenhet? Prisspannet är ju rätt stort, men det är ju inte direkt något jag använder dagligen, så det behöver bara vara "tillräckligt bra". Samtidigt lägger jag ju hellre mer pengar på momentnyckel än att dra sönder gängor eller tappa saker i skogen.

Tips på bra momentnyckel
Biltemas tycker jag funkar okej för ändamålet, kostar inte så många hundra och sägs vara ganska välkalibrerad från fabrik.

Tips på bra momentnyckel
itisasitis sa:
Jag har en från Cykelkraft, funkar utmärkt. Jag tror att den tipsades om i andra trådar och att jag därför valde den. Om det är superpetigt att det blir helt rätt så är det kanske lite för grov inställningsratt, man får rätt på ungefär Newtonmetern, halva om man tittar noga.

https://www.cykelgear.se/verktyg/moment/momentnyckel

Mycket lik den x-tool jag har. Jag behövde en större men skaffar men en 1/2'' adaptor till den där så klarar det väl det mesta utom vev. och kassett men det tycker jag som sagt inte är nåt prob att dra utan.

Fast det är kanske tungt att dra 24Nm med så litet handtag?

Tips på bra momentnyckel
Tips på bra momentnyckel
Så höga moment som 40 Nm kan man ju ha Biltemas billiga med nål till. Den som annars är lämplig att dra skruvarna på bilens hjul med.

Tips på bra momentnyckel
Anekdotisk bevisföring: en kompis var skeptisk till mina momentnycklar (liten fr Aliexpress, stor från Mekonomen). Han tog med dem till flygmekaniker-jobbet och drog dem mot sina kalibrerade nycklar där. Resultat: enstaka procent fel och förvånad kompis. Friktionen i skruvförbandet påverkar nog mer.

Tips på bra momentnyckel
Ville spara några hundralappar så köpte momentnyckel från amazon. Pajade internt efter ett år.

På biltema har dom förresten 10 års garanti på momentnycklar. Funderar på att köpa en därifrån som ersättare.

Tips på bra momentnyckel
Salabaladala sa:
Ville spara några hundralappar så köpte momentnyckel från amazon. Pajade internt efter ett år.

På biltema har dom förresten 10 års garanti på momentnycklar. Funderar på att köpa en därifrån som ersättare.
Min erfarenhet är att de är väldigt lätta att ha att göra med vid reklamationer också.

Tips på bra momentnyckel
Rattnalle sa:
Salabaladala sa:

Min erfarenhet är att de är väldigt lätta att ha att göra med vid reklamationer också.
Absolut. Inget snack. Min funkade inte alls, tur att jag testprovade skruva på något innan jag körde igång på riktigt. Nyckeln var helt stum, paketet välinslaget med svetsad plast.

Tips på bra momentnyckel
Ja, adaptrar finns, och jag tror att någon av mina hylsnyckelsatser innehåller diverse adaptrar. Hylsnycklar har jag i både 3/8" och 1/2", så det spelar mindre roll.

Min större momentnyckel är 1/2", vilket ju är smidigt när det skall bytas hjul på bilarna. Samma hylsor passar momentnyckel och mutterknack.

Tips på bra momentnyckel
Tips på bra momentnyckel
Jag ärvde en sån billig med nål av farsan för rätt många år sedan. Den har fungerar mycket bra för kassetter med sin långa hävarm, vilket väl är i princip allt jag behövt använda den till. Skönt att det är 1/2” så kassett-verktyget passar direkt, med adapter borde det bli lite bredare och rangligare.

Nu är nålen lite krokig så den kräver lite känsla eller nåt. Blir nog en likadan vid tillfälle.

Tips på bra momentnyckel
Haha, jag klickade hem ett kassettverktyg härom veckan, utan att titta ordentligt, och det hade ett runt hål istället för fyrkantshål... Passar ju såklart bra om man har ett spärrskaft som är runt, eller? :P Så där blir man helt enkelt tvungen att köra med hylsa som adapter.

Tips på bra momentnyckel
d_anders sa:
Den billiga med nål kommer dock att svikta rejält i skaftet vilket är störande.
Nej, det gör den inte. Iaf inte den gamla jag ärvt av farsan. Nu kan jag förstås inte säga att den är identisk med den som säljs nu, men den ser åtminstone likadan ut på produktbilden.

Tips på bra momentnyckel
Freddie L sa:
d_anders sa:
Nej, det gör den inte. Iaf inte den gamla jag ärvt av farsan. Nu kan jag förstås inte säga att den är identisk med den som säljs nu, men den ser åtminstone likadan ut på produktbilden.
Hela sättet den fungerar på bygget ju på svikt i skaftet. Men det stör inte när man drar åt tycker jag. Iaf inte upp mot 100 Nm som det är på hjulen till bilen.

Tips på bra momentnyckel
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
d_anders sa:
Hela sättet den fungerar på bygget ju på svikt i skaftet. Men det stör inte när man drar åt tycker jag. Iaf inte upp mot 100 Nm som det är på hjulen till bilen.
Jo, men det är ju klart, det är ju så den fungerar. Kanske det var det d_anders menade också?

Men skaftet i sig är stumt, när man vänder på den och sätter kassettverktyget på den stumma 1/2”-aren (för att lossa kassetten) så är det ingen svikt.

Tillbaka
Topp