Tips på bra skogs turer i skåne.

Sebastien W

Ny medlem
Hej.

Har precis köpt en mtb och tänkte börja cykla i skogarna runt skåne.

Dock har jag ingen aning om var man ska åka. Har hört om Genarp, häckeberga, brösarpsbackar men vet inte mycket om detta.

Har ni tips på bra cykelrundor i skåne dela gärna med er :-) gärna adresser om det finns.
Själv utgår jag från Svedala.

Tack på förhand.

Finns en hel del bra rundor runt Hässleholm om det inte tycker det är för långt att ta dig hit. Snapphaneturen, Mölleröd och Malge har teknikbanor. Här finns hur mycket som helst att utforska på Hovdalafältet och Göingeåsen bla

Hej Sebastian. Skåne är ganska stort, var bor du? Runt Kristianstad finns det mycket bra mtb, tex Balsberget, Vånga, Bockeboda/Uddarp/Ovesholm. Mellan Åhus och Julebode finns det grymt mycket singeltrack. På Lindeödsåsen ligger Brösarp, Drakamöllan, Skåneleden, Borrestad, Östra Sönnarslöv och Stackedala. Lättast att hitta vid är Bockeboda, Skåneleden, Brösarp och Stackedala, där finns det många markerade slingor. Bäst nybörjarcykling finns det mellen Åhus och Jb, Brösarp, Bockeboda och Uddarp. Mest avancerad mtb har du i Borrestad Sönnarslöv, Stackedala och tävlingsspåret i Bockeboda. Backigast naturligtvis runt Linderödsåsen, platast mellan Åhus och Jb, Bockeboda och Uddarp. Det planeras för två markerade mtbslingor, en i Uddarp och en på gamla sopptippen i Kristianstad, 5 minuter från centralstationen.

Den här kör vi ofta varianter på, Genarp är det, hyfsat nära Svedala det med?
http://happymtb.org/turtips/180/

Vi brukar ta ut höger längs nån stig ut mot M791 (cyklar motsols) och sen in vid huset med hönsen som är där direkt ute vid vägen. Blir den lite längre och man hittar en del till. Återansluter mot kartan vid STF-huset. Då viker man av höger så är man back on track, såattäsga. Låter det skumt?

Nackdelen med Torup/Bokskogen/Skabersjö är att rundorna inte är speciellt markerade i naturen. Kan vara svårt att hitta bitvis.

MalmöTerrängCyklister kör träningar varje lördagmorgon med utgångspunkt från Skabersjö-parkeringen. Man behöver inte vara medlem för att hänga på. Cyklar man med dem några gånger så kan man "kartlägga" liter rundor på egen hand mha smartphone och/eller GPS mottagare.

Annars finns enormt mycket stig runt Genarp och Romeleåsen. Samma problem egentligen, stigarna är mest kända av "locals", inga markeringar förekommer. Förslagsvis försöker man hänga på någon grupp för att lära sig området.

Lycka till!

Vad finns i närheten av Glumslöv? (Mellan Landskrona och Helsingborg för utsocknes). Jag hälsar på svärmor där med jämna mellanrum, men har bara haft med CX. Jättefina små asfaltsvägar och CX-stigar att upptäcka, men finns det MTB-spår är ju det också kul.

Octagon, vi kör rätt mycket strax söder om Landskrona i saxtorpsskogen och på Järavallen.har du sträva så hittar du gott om segment index områdena.

Hej på er!

Jag är nyinflyttad till Degeberga för ett halvår sedan och gillar att cykla mtb.
Jag gillar bl.a att cykla mtb på tekniska stigar med mycket rötter och sten och backar :). Har cyklat en del i vinter för att hålla igång men det har mest varit längs vägarna här runt Degeberga. Brukar cykla bla. skåneleden rundan via Alunbruket, Brösarps norra backar och Hörröd under sommarhalvåret.
Har tidigare bott nere i Lund och cyklade mycket ute i Skrylle, Genarp och Skabersjö.

Har vuxit upp i Degeberga längre tillbaks så jag känner till områdena runt om här. Det är tråkigt att cykla ensam så jag söker cykelpolare här runt omkring. Hade bla. varit kul att utforska roliga stigar i Stackedala där jag hitentills bara har åkt längdskidor. Jag har bil så jag hänger gärna på till andra områden. Har även ett ambition att försöka göra lite nya stigar runt om Degeberga då det topografiskt är intressant för mtb cykling. Söker likasinnade för detta också....

Hör gärna av er!

/Andreas

Kastar mig i den här tråden... Ska besöka släkt i Bjärred över påsk och tänkte ta med cykeln. Jag hittar inte alls i de krokarna men sätter mig gärna i bilen ett tag om det är några som kan tänka sig att låta mig hänga på en skogsstur...

Hallå Andreas Kommer precis hem från Borrestad ( 2 km nordväst om Degeberga) där finns det grymt mycket tekniska singletracks. Guidar dig gärna där eller i Stackedala/Ö Sönnarslöv, men det är fortfarande lite för mycket snö och det verkar komma ännu mer. Björn

Hej Björn!

Ser fram emot det!
Har aldrig varit och cyklat i Borrestadsskogarna mer en på vägarna för länge sedan och lite svampplockning har det blivet genom åren. Jag hänger gärna på när vintern har släppt sitt grepp. Hade varit kul med en utforskning av ravinerna vid östra sönnarslöv också. Hur når jag dig?
Har du några GPS rutter på tekniska singeltrack i området?

Tack!

/Andreas

Tillbaka
Topp