Tips på cykel ???

• Trådstartare Trådstartare Anders Reutermo
  • Start datum Start datum
A

Anders Reutermo

Guest
Tips på cykel ???
Tjena !

Jag har tidigare cyklat en del men haft uppehåll alldeles för länge. Då det begav sig hade jag en Cannondale F1000.

Jag och min sambo har bestämt oss för att börja cykla nu igen, på motionsnivå. Frågan är då vad vi ska satsa på för cyklar. Det finns ju en hel del att välja bland !?

* Vilken nivå på växlarna ska man satsa på för att de ska palla med ?

* Ska man köpa begagnat eller nytt. Köper man begagnat får man ju mer för pengarna, men vilka är fallgroparna ? Med nytt vet man ju att allt är tip-top !

Pengarna vi tänkt oss att lägga är ungefär: 5000 - 6000:- (+ kläder m.m. givetvis)

Mvh // Anders

Tips på cykel ???
Låter som ett oerhört klokt beslut ni fattat!
Eftersom sökfunktionen är ur funktion så struntar jag i att skriva "sök" och svarar istället med den lilla kunskap jag besitter så får andra fylla i med sina kunskaper.

Nivån på växlarna bör vara Deore eller högre men Alivio funkar utmärkt det med för en hugad cyklist som är relativt ny i gamet. Men helst Deore alltså. Allt över det är komfort och fåfänga =)

Den uppenbara fällan som kan vara lurig att upptäcka är att se hur slitet drivpaketet är på en begagnad hoj. Vid en provkörning kan hojen kännas som ny men har man otur har drivpaketet typ 60 mil kvar eller nåt... Det gör i.o.f.s inte så vansinnigt mycket för sånt är skitbilligt utomlands. Bra att ha i åtanke dock.
Resten av hojen brukar vara i stil med "känns det helt så är det helt".
Ta en ordentlig titt på hur slitna fälgarna är om det är en hoj med v-broms.

Tips på cykel ???
antar att frågan gäller MTB...

växlar och den prisgränsen är lite tajt, på en HT så har man lite svårt få Deore med det pristaket (vilket är rekomenderad nivå att lägga sig på)
men även Alivio-växlar funkar bra, bara man sköter dom och tar sig tid att ställa in dom ordentligt (annars växlar den bästa växeln lika dåligt som en sliten budgetmanick)

Tips på cykel ???
Tack för snabba tips !

Ja, det är en ganska snäv budget tyvärr.

Jag har kollat lite på köp o sälj här på sidan och det finns ju en del begagnat som ser vettigt ut.

Jag sneglade lite på biltema först. Är en kvalitetsmänniska ut i fingerspetsarna och har alltid fnyst åt biltema som cykelhandlare. Men en av deras modeller som är ny för i år verkade riktigt vettig. Den heter "lembert dome" och såg riktigt fin ut när jag var där o klämde på den i förra veckan.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=93838

Spec:

Framgaffel: RockShox Judy TT
Växelsystem: Shimano Deore 27-vxl
Växelreglage: Shimano Deore
Frihjul: Shimano
Broms: Tektro skivbroms, V-broms
Vevparti: Truvativ ISOflow
Vevlager: CH-52, helkapslat
Hjul: 26" Alex, dubbelbottnad
Däck: Maxxis, 26 x 1,95"
Nav: Quando, aluminium
Pedaler: Wellgo, aluminium
Styre och stam: Zoom/Uno, aluminium
Styrlager: CH, aluminium
Sadelstolpe: Kalloy

Det som inte känns bra vid första anblick är ju:

Tektrobromsar (bra eller dåligt?), Alex hjul, Quando nav, Styrlager noname

Annars ser ju priset mycket bra ut !

Mvh // Anders

Tips på cykel ???
ang Biltema:
det finns en storlek - kolla om den passar/hur lång är du?
om jag får anta att din sambo inte är 180+ så är inte biltema något alternativ för henne
annars har den cykeln rätt mycket komponenter för pengarna.

Tips på cykel ???
Hej igen !

Vad säger ni om den Tektro-skivbroms som sitter på cykeln ?
Biltema säljer samma i kit för 399:-, är det skräp eller funkar det ?

Sist jag höll på med sporten har jag för mig att Tektro var ett budgetmärke, men hade en del bra prylar.

Mvh// Anders

Tips på cykel ???
Prova sök på Biltema så hitar du trådar med förslag på andra cyklar att köpa istället. Vi vill dig bara väl, därav omtanken.

/Leo

Tips på cykel ???
Tektro-skivbromsarna är helt ok. Om du byter bromshandtagen mot ett par som funkar med cantilever och sätter vajern i cantilever-läget så får du riktigt bra bromskraft och moduleringen (känslan, typ) kommer vara betydligt bättre än v-bromsar i samma prisklass.
Om ramen på Biltemahojen skulle vara för stor så finns alltid alternativet att köpa Biltemahojen i syfte att plundra den och köpa en ny billig ram för en halv eller en hel tusing på nätet. Det finns splirrans nya ramar på nätet för 900kr och uppåt. Begagnade finns det inte gott om, men letar man kan man fynda. (hittade själv en Merida UMF dirt kick för 500kr nyligen, med kvitto såklart)
Då får du en helt ok Deore-utrustad hoj för runt 5.000kr.

Lycka till!

[edit]: stavfel, och en uppmaning att följa Leos tips om att kolla efter andra hojar också. Det finns ganska mcyket hojar att välja på i din prisklass. Men glöm att få en bra gaffel.

Senast redigerad av en moderator:
Tips på cykel ???
Den här måste juh vara rätt ok för de pengarna, iofs måste ni gå upp drygt en 5-hundring men de kanske det kan vara värt, Kostar 6650:- . Deore överallt och en inte helt sunkig gaffel som jag förstått det. Sen finns den juh i matt svart med vilken e fint, å i Röd till den som inte vill ha svart :)

http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=2544L

Marin Palisades Ltd... Lite specar:
# Ram: 7000 Aluminium, trippelreducerad, nya hydroform, skivbromsfäste
# Gaffel: Answer Axel Comp, 100 mm slaglängd, med justering.
# Växelreglage: Shimano Deore
# Framväxel: Shimano Deore
# Bakväxel: Shimano Deore
# Kasett: Shimano Deore, 9 Delad, 11-32
# Kedja: Shimano HG 73
# Vevparti: Shimano Deore
# Vevlager: Shimano Deore
# Bromsar: Shimano Deore
# Bromshandtag: Shimano Deore
# Baknav: Shimano Centerlock, Disc.
# Framnav: Shimano Centerlock, Disc

palisades_blk-3.jpg