Tips på däck till cyclocross

johnsan

Ny medlem
Hej,

Köpte nyligen en Focus Mares disc med ett par Concept CSL 2800 fälgar och har nu lyckats få punka på bakdäcket.. Däcken är hyfsat slita så jag tänkte passa på och byta både fram och bak när jag ändå håller på.

Skall mest använda den till pendling och träning, kör mestadels landsväg men det blir även lite på grusvägar.

Någon som kan tipsa på ett par prisvärda däck med passande slang? Om någon även har tips om ett par bra däck att använda på vintern så tar jag gärna emot det med. =)

Jag har kört med Continental cyclocross speed på dåliga asfaltsvägar, grusvägar och enkla stigar. Ganska lätta och rullar bra med högt tryck men ändå med väldigt bra komfort. De var ganska billiga också vill jag minnas.
Har aldrig kört med cx-däck förut dock utan jämför bara med diverse lvg-däck. Kommer inte köra på smala däck igen även om det bara är asfalt som gäller. Klockrent att flyta fram över grov asfalt +annat med lite bredare däck.

https://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/cross/cyclocross_speed_en.html

Senast ändrad:
leffo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört med Continental cyclocross speed på
> dåliga asfaltsvägar, grusvägar och enkla
> stigar. Ganska lätta och rullar bra med högt
> tryck men ändå med väldigt bra komfort. De var
> ganska billiga också vill jag minnas.
> Har aldrig kört med cx-däck förut dock utan
> jämför bara med diverse lvg-däck. Kommer inte
> köra på smala däck igen även om det bara är
> asfalt som gäller. Klockrent att flyta fram över
> grov asfalt +annat med lite bredare däck.
>
> https://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/the
> mes/cross/cyclocross_speed_en.html

Jag har faktiskt kollat på just dessa däck. Känns som om att de passar mig rätt så bra... Ska kolla upp de andra som ni tipsat om med =)

Diogenes skrev:
> Maxxis mud wrestler rullar tillräckligt bra på
> asfalt och bra på grus/lera.

+1

Väldigt prisvärt däck. Finns billigt på cyclecomponents och pedalogerna.

Cyclocross speed slits ganska snabbt på asfalt, men inte extremt snabbt så i praktiken är det inget stort problem. Jag gillar dom :)

Edit: Fast ett pendlardäck tycker jag inte det är. Finns nog inget punkaskydd att tala om.

Senast ändrad:
Nej har läst lite mer om Conti speed, verkar vara en hel del som skriver om just problemet med punka..

Vad tror ni om nedanstående?

Schwalbe Sammy Slick Performance
Vittoria Adventure Trail Reflex
Schwalbe Marathon

Sammy Slick. Eller Voyager Hyper och billig slang.

Schwalbe+Sammy+Slick+Sidewall+on+Mavic+R-SYS+SLR.jpg

Kapar tråden men med samma fråga. Tips önskas då väljer jag mellan dessa: Voyager Hyper och Schwalbe
Marathon Supreme. Tips på bredd? Jag väger ca 90kg. På vissa tillverkares sidor står det om maxvikt på 90kg på tex 32mm bredd, är det för 1 däck eller för paret? Dum fråga kanske... Cykeln är en Merida CX. Cyklar asfalt till och från jobbet.

Mvh
Magnus

Har kört Sammy Slick 2 år utan...vågar jag säga det... punka! Nu är det väl kört. ;)
Tycker det är ett ganska bra däck för både grus och asfalt.

johnsan skrev:
>> leffo skrev:
>> --------------------------------------------------
>> Jag har kört med Continental cyclocross speed på dåliga asfaltsvägar, grusvägar och enkla stigar
>
> Jag har faktiskt kollat på just dessa däck.
> Känns som om att de passar mig rätt så bra...

Satt såna på min förra pendlar-cx, jag har aldrig haft så mycket punkteringar någonsin...

Kör GP 4-season nu, 28 bak och 25 fram, rullar bra och har bara haft en punka hittills. Fast jag kör inte på så mycket grus.

Städar_sällan skrev:
> Cyclocross speed slits ganska snabbt på asfalt,
> men inte extremt snabbt så i praktiken är det
> inget stort problem. Jag gillar dom :)
>
> Edit: Fast ett pendlardäck tycker jag inte det
> är. Finns nog inget punkaskydd att tala om.

Ojoj , blandande ihop det här. Det med slitning gäller Cyclocross race inte speed.

ni som skriver att man får mycket punkteringar med dessa däck.... Är det i jämförelse med grövre cxdäck, eller i jämförelse med LVG-däck?

Jämfört med vilka som helst däck med punkteringsskyddsbälte, vilket finare CX-däck verkar sakna. Påverkar det kanske ett bredare däcks rull mer än på ex.vis GP4000s?

kör med GP4Seasons 28mm just nu, gillar dom, fast funderar på att testa Gatorskin 32mm (folding) hyffsat lätta och lite mer luft, tanken va att leka touring till sommaren..

Varför köra så smala däck? Det blir bara obehagligt, speciellt på grusväg. Provrullade mina Vittoria Randonneur Hyper idag till jobbet. Jättemysiga och klarar säkert grusvägar galant.

Jag har kört med ovannämnda Conti CX Speed och kör nu med 4 seasons på min CX och har en beställning på en uppsättning 28mm GP4000s II som borde dyka upp vilken dag som helst (sommardäcken).

CX Speed har jag punkat 2 ggr och som andra skriver har den sämre punkteringsskydd än många andra alternativ, men jag tror att det bästa punkaskyddet ändå är att ha rätt däckstryck. Dvs inte för hårt tryck, ett däck som deformeras runt en vass sten/glasbit har mycket svårare att gå hål än ett stenhårt pumpat. Jämför med att sticka hål på en löst uppblåst ballong kontra fullt uppblåst.

Vanlig grusväg funkar utmärkt med 28mm (gick bra med 22mm tubdäck också), dock tycker jag att det känns skönare/säkrare med lite bredare CX-däck iaf om man ska "bröta" på i grövre sten (makadam, vägarbeten etc). Men om man pendlar i vanlig trafik så går det oftast utmärkt att undvika de värsta partierna vid vägarbeten mm.

CX Speed rullar faktiskt riktigt bra på asfalt med lagom lufttryck (ej stenhårt) IMO.

CX speed verkar dock inte fungera att köra tubeless. Har gucka och ventiler så det vore intressant att testa ppåpp ett kompatibelt däck.

Vittoria Randonneur Hyper ser najs ut, så länge man inte kör avstickare på nån lerig stig eller så. Kan de funka med gucka?

Nuvarande däck väger 760-780g så det mesta är nog ett lyft.

emilh skrev:
> För landsväg och även CX så måste du ha både
> fälgar och däck som är gjorda för att köra
> slanglöst.

Menar du att man inte kan köra ghetto-gucka på CX-fälgar/däck?

Cuprinol skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För landsväg och även CX så måste du ha
> både
> > fälgar och däck som är gjorda för att köra
> > slanglöst.
>
> Menar du att man inte kan köra ghetto-gucka på
> CX-fälgar/däck?

Det är ingen bra idé med det högre lufttryck du kör. För landsväg skulle jag säga att det är direkt livsfarligt.

Enligt stans och random människor på youtube funkar det tydligen inom räser med tubeless-däck på icke tubeless-fälg och vanligt räserdäck på vanlig fälg men då med stans rimstrip. Antar att extra gummit behövs för att täta vanligt däck.

Vore kul att testa ett riktigt ust cx-däck.

Senast ändrad:
Man kan alltid hälla lite gegga i själva slangen om man vill ha punkatätning. Annars är som sagt punkteringsskyddsbälte något som hjälper mot skär- och stickpunkor, och rimligt däcktryck mot genomslag. Jag ser ingen anledning att experimentera med slanglöst i de här sammanhangen.

Latexslang är ju ett alternativ om det bara ska vara extremt låttrullat.

Det blev 2 par däck för att laborera lite. Schwalbe Sammy Slick 35mm och Kojak (slicks).

Ska bli kul att se om de funkar TL, annars gör jag som du tipsade om bojen, latex i slangen.

Hej,

Går också och funderar på nya däck, vad bör en skaffa nu till hösten? Jag kommer förmodligen inte att cykla när det är snö men fram tills dess tänker jag rulla vidare.

Nu kör jag med däcken som följde med (Continental Speed Ride, 700x42c) och tycker att de är helt ok. Inte världens bästa rull kanske men tar grusvägar utan problem!
Bor ju egentligen i Stockholm och snart åker jag hem från landet, så grusvägar är väl egentligen inget jag behöver tänka på där.

Mycket grus och gyttja: Borntrager CX3 HCL (finns tubeless för lite mer om man vill det)
Grus och asfalt: Bontrager CX0 HCL (finns tubeless för lite mer om man vill det)
Asfalt och lätt grus: Bontrager AW2 (AW3) HCL (ska egentligen ha slang)

Tillbaka
Topp