Tips på en vettig moutinbike

bmwpower

Ny medlem
Ni som kan få gärna tipsa på ett bra alternativ nytt eller begagnat max pristak 20000kr.
Hojen ska användas på stigar och lite enklare terräng så en hardtail bör funka känns som heldämpat blir väldigt gungit
Vilka växlar bör det sitta på hojen ??

Frågan är kanske lite för bred, men om du går till din lbs och pyntar 20' får du garanterat en bra ht och hjälp med inställningar m.m.

Efter att ha kört några säsonger på en 14,5 kilos 26" alu-häst med undermålig dämpare var jag i exakt samma sits. Vi drar även lite bökigare stig någon gång ibland men ville inte heller gå all-in med bakdämpare än. Satte också smärtgränsen till 20’ och fastande tillslut för Superior XP 979 på förbeställning. Det trattade efter sökande och diverse frågor ner till den eller Cube C62 Elite pro 2016. Båda med XT 2x11 växlar landade in på precis 20’. Superiorn har ”bättre” bakväxel men ett snäpp sämre bromsar. I övrigt rätt lika vad jag fick fram.

En Scott med motsvarande komponenter kostade, när jag kollade runt, drygt 10’ mer på vinterrea. Säkert massa åsikter om ramgeometri och gaffelvinkel men dessa två var i alla fall hyfsat lika i måtten. Satte prio på bra komponenter och fysisk ÅF-butik. Såg att Superior har OS-åkare med samma ramgeometri så det ska säkert duga. Vet inte om jag valt rätt men tror iaf det kommer bli ett rejält lyft.. ;o))) Finns garanterat andra bra val som förespråkas här.

Senast ändrad:
En heldämpad är ju mycket roligare om du skall cykla stig i skogen. Shimano är mest prisvärt, deore eller slx duger fint.

bmwpower sa:
Vilka steg finns det i växelgrupperna har inte riktigt koll.
Prylar från Shimano:
SLX M7000: 2x11 grupp för ca 4500 kr. 1x11 grupp för ca 4000 kr, liknande XT i funktion men väger mer.
XT M8000: 2x11 grupp för ca 6000 kr, 1x11 för ca 5500 kr, mycket prestanda för pengarna. Klart bästa val enligt mig.
XTR M9000: 2x11 grupp för ca 12500 kr, 1x11 för ca 12000 kr, för tävling, olika varianter för olika grenar. Lättast. Dyrt.
Med grupp ovan avses alla delar inkl. vevlager, vevar, kassett, kedja, reglage, bromsar etc.

Di2: Växling via elmotor istf. mekanisk kabel. Finns idag till XTR och XT, kanske även SLX snart, har inte koll på vare sig vad det kostar eller ev. för/nackdelar. Jag är inte intresserad av Di2 och bryr mig inte. Mekaniskt funkar, slipper tänka på batterier och möjliga elfel, mjukvara och annat jox.

Äldre generation XT M78x och SLX M67x med 2x10 eller 3x10 finns fortfarande på en del nya cyklar för att hålla ner priset och erbjuda ett billigare alternativ till 11-delat ovan. Ibland är äldre 10 vxl XT/SLX blandat på samma cykel och ibland även med lågbudget/tunga Deore M61x och M62x prylar. Det är inget fel på XT M78x, funkar kanon om man t.ex. köper en beg cykel.

SRAM NX: 1x11 med 11-42T kassett.
SRAM GX och X1: 1x11 med 10-42T kassett.
SRAM Eagle X01: 1x12 med 10-50T kassett.
SRAM Eagle XX1: 1x12 med 10-50T kassett.
(finns fler grupper/nivåer från SRAM, pallar inte rabbla alla olika)

Senast ändrad:
Hur jag tänker ang Shimano:

Jag vill alltid ha Shimano XT för att det är robusta och bra grejor, lätta och prisvärda, som har ägt i 20 år. Jag är beredd att betala de 6000 kr en komplett grupp kostar, oavsett cykel. Det är dock ok om en XT-cykel kommer med andra bromsar, typ lika fina eller finare prylar från SRAM, Magura etc.

Om en cykeltillverkare på en fin/dyr cykel blandar in och kletar på billiga SLX-prylar är det "red flag", ett tecken på att de är ute efter att höja sin egen marginal genom att betala mindre pengar till Shimano, eller tvinga mig att köpa deras 5 eller 10K dyrare cykelmodell bara för att få full XT-grupp. Tack, men nej tack. Den går jag inte på.

Förenklat, RockShox och Fox äger marknaden. Beroende på slaglängd behöver man ha grövre gaffelben, grövre ger mindre flex, men väger förstås mer. Förenklat:
100-110 mm slag, Ø32 mm rör
120-150 mm slag, Ø34-35 mm rör
150-170 mm slag, Ø35-36 mm rör
>180 mm slag, Ø40 mm rör

Man vill ha luftkammare istället för stålfjäder i gaffel för att enkelt kunna justera hårdhet/sag beroende på egen vikt och underlag. Finns med 1, 2 eller 3 luftkammare för variationer av kompression/retur. Dämpning sker via olja (bad eller kassett) och extern justering erbjuds i olika nivåer (low/high speed kompr., low/high speed retur). Olika mekaniska eller automatiska funktioner för låsning av dämpning eller typ av åkning, ändrad slaglängd etc finns, på top cap eller via wire till en spak på styret. Hur mycket bling, och dyra finesser och finjusteringsmöjligheter man anser sig behöva är individuellt.

En funktionsduglig gaffel kostar från ca 3000 kr, lite finare från ca 4500 kr.
https://www.bike24.com/1.php?conten...]=14703&pgc[5416]=5418&pgc[65]=0&pgc[14696]=0

fan Sixten du är ju som ett lexicon, nu kan jakten börjar få se om det blir alu eller kolfiber tror nog jag letar begnat , sen kan man banta liteän lägga sura pengar på kolfiber tror jag

En fin kolram kostar ca 8-12K mer än en fin aluram. Viktskillnad från 500 gram upp till kilot, beroende på ramstorlek och om det är en HT eller FS. En fin aluram är aldrig fel, jag väljer hellre finalu än en fulkol för samma pengar.

Senast ändrad:
För 20000 så skulle jag personligen leta begagnad fulldämpad stigcykel, och välja efter vilken ram jag helst vill ha (kan iofs vara utmanande om man inte har så bra koll), sen efter dämpare/gaffel, sen hjul.

Växelgrupp och modell på bromsar är mindre viktigt imho - Deore M615-bromsar eller bättre och motsvarande nivå från andra märken är fine. Det är ju dessutom nåt man kan ha kul med att uppgradera enkelt sen.

bmwpower sa:
Bra input.
Som gammal crossåkare jag är så duger hardtail gott....
Vilka steg finns det i växelgrupperna har inte riktigt koll.

Körde du stelt bak på crossen också? :D

Deore, slx och xt är likvärdiga i prestation så därför behöver man inte hänga upp sig på just bromsarna.

japp det gjorde jag, nä då skämt och sidor men tror jag klara mig utan den dämpförmågan där jag ska cykla.
Skulle jag hoppa 20m eller andra bravader hade jag kanske provat med dämpare bak.

Finns stora variationer inom HT- resp. FS-segmenten (se länk till 2 videos ovan). Vad man gillar bäst är beroende av ens prioriteringar mellan åkstil/komplexitet/vikt/pris etc. Inget är mer rätt än det andra, olika verktyg för olika behov.

Om man är beredd att köpa nu utanför säsong är iaf jag inte helt säker på att begagnat blir avsevärt billigare. De jag tipsade om ovan har ca 30%-33% rabatt mot listpris, dvs 7-10'. Har letat blocket och här på K&S m.m. sedan i höstas och jag tycker generellt sett beggat, som är fräscht, är prissatt med listpris som utgångspunkt. Känns inte som man hittar 20-30% ytterligare lägre pris på beggade cyklar med bra prylar. Lägg då till att du får nya grejer med garantier, förhoppningsvis support och hjälp med inställningar. Men allt beror ju på hur man räknar, vad man värdesätter och vilka ekonomiska förutsättningar man har.

Tycker också att beg. oftast är åt h-e för dyrt prissatt, eller riktigt gamla, omoderna och slitna grejer med stort servicebehov. Ny kassett, kedja, kransar, däck, slang, gaffelservice etc. kan kosta tusenlappar. I segmentet 15-25K skulle jag utan tvekan satsa på en ny men prisvärd cykel.

Undantaget är kanske om man söker en extrem XC-racer på 8 kg, då kan man ibland hitta pimpade/lättade hojar som är prisvärda jmf. med vad det skulle kosta att bygga med nya delar. Om man nu söker en lätt XC men inte har för avsikt att tävla/vinna långloppscup ed.

bmwpower sa:
känns som heldämpat blir väldigt gungit
...eftersom det pratas om dämpning ovan och inte påpekat detta så måste jag göra det :) alltså, hur gungigt det blir beror mycket på hur bra ramen/länkaget är konstruerat och dämparen rätt inställd. Är allt bra så blir det aldrig gungigt. För med det ordvalet låter det nästan som att likna vid en gunghäst och det kan det ju bli i värsta fall. Men har man en bra cykel så behöver man inte röra lockout så mycket, knappt alls, för det funkar så bra ändå oavsett terräng :)

Kolla på bunnyhop.de många fina 29er hardatails i carbon för mellan 15-20000kr märken Focus, Ghost,Bergamont och Cannondale. Kolla även funcorner.de Cube och Haibike till bra priser. Köpt två cyklar från bunnyhop.de fått hem cyklarna på ca en vecka. Annars ser Superior fina ut till bra priser på cykelkraft.

Kan hålla med om begagnatpriserna, satt och tittade igenom och många begär 50% av nypriset på cyklar som är 3-4år,
tack för inputen Oelek.
Bra tips gunners

Tillbaka
Topp