Tips på enkel pendlarcykel för 2m lång kille?

Madoor

Medlem
Tjenare! Tänkte kolla om någon kan peka mig rätt.
Jag är 2m lång och behöver en enkel stadscykel, primärt för jobbpendling ish 5 km enkel väg. Relativt plant. Varierande underlag på grusväg och asfalt. Nån gång ibland längre enklare utflykter.
Jag kollade på Monark Karin, men den sköts ner här på forumet 😅 Men den typen av cykel skulle funka rätt bra... Dvs stänkskydd, pakethållare, gärna sitta upprätt (men inget måste), 3+ växlar. Inte rosta sönder direkt.
Vikten spelar mindre roll, helt ok att få ta i i uppförsbackar. Viktigare att den funkar för min längd.

Jag skall köpa den som förmånscykel på bolaget, vilket gör att priset gärna får vara under 13kkr för att slippa förmånsbeskattning. Finns det bra billigare är det ännu bättre.

Någon som sitter på konkreta tips på modell som skulle passa? Känns som att min längd utesluter en massa jag hittat tips om 😬

Har hittat tre som finns i strl 62
Crescent Tarfek
Cube Hybridcykel Hyde (verkar dock inte komma med skärmar!?)
Trek District 3 Equipped (dock lite dyrare än tänkt)

Senast ändrad:
Har hittat tre som finns i strl 62
Crescent Tarfek
Cube Hybridcykel Hyde (verkar dock inte komma med skärmar!?)
Trek District 3 Equipped (dock lite dyrare än tänkt)
Crescenten är nog rätt passande för ditt ändamål om du verkligen kan få den i 62.
Hybridcyklar kommer ofta utan vettig utrustning för pendling. Eftersom Trek är ett amerikansk märke som saluförs som lyxigare får man betala för namnet; samtliga cyklar i den prisklassen är hopsvettade i diverse fjärran östern-länder så kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad. (- och kvaliteten är det inget fel på)
Dock ser jag att Treken har rem istf kedja och det kan vara en stor fördel mht underhåll, i synnerhet om den används året runt. Det ökar även på priset.

Edit; tänk även på att du måste ha minst ett kraftigt kedje- eller bygellås att låsa fast cykeln - i ramen! - med i nåt solitt om du måste lämna cykeln utom hus ens för ett ögonblick. Och bra lås är inte billiga. Och stort sett alla lås kan öppnas med vinkelslip så inomhusförvaring är att föredra, även på arbetsplatsen.

Senast ändrad:
Tack för kommentaren och tipset! Att den har rem hade jag missat.
Och rem är ingen dålig sak. Jag pendlade på en remdriven Scott året runt i ur och skur och under minst 2000 mil med samma rem utan annat underhåll än sporadiska avrivningar med kallvatten. Salt och slask tär hårt på kedjor om man inte ständigt rengör och smörjar.

Ja efter att ha läst på om remdrift verkar det ju helt klart bra! Trek District 3 verkar dock vara svårt att få tag på nu, är någon månad för sent ute kanske.

Crescent Tarfek i strl 62 finns kvar men nu känns det plötsligt tråkig iom avsaknad av rem :)

Tarfek hittade jag i 62 hos Älvängens cykel för 11.500:- - nu har jag inte koll på var du bor så det kanske är fel ställe

Senast ändrad:
Jag skulle åka runt lite och prova de största storlekarna. Det kan ju vara så att vissa passar bättre beroende på hur långa ben, armar, överkropp man har. Cykelbutiker kan ju vara rättnserviceorienterade och byta till en längre styrstam eller liknande om det skulle behövas.

Om du funderar på att använda dubbdäck behöver du en cykel som klara ca 40 mm. Det finns lite smalare dubbdäck men ibland dras det med kramsnö och då är det inte fel med lite extra utrymme.

Tillbaka
Topp